"Mersalg"

Er det bare mig eller har "konsulenterne" hjernevasket detailhandlen?

Når man går i "Normal" og køber én tube tandpasta, så spørger kassemedarbejderen gud-hjælpe-mig om man vil købe en pose, uanset hvor mange tasker og bæreposer man har i hånden! Kvikt gået! Nogen må ha´ banket ind i hovedet, at det skal de "tilbyde". 

På samme måde i "Jysk" så skal de ofte også lige spørge, om man ikke lige vil købe en havehynde til xx kr., eller en eller andet flerfarvet afstøvningskost eller andre mærkelige ting man absolut ikke er kørt efter.

Det irriterer mig, men indrømmet, ikke nok til at undlade at handle disse steder grundet deres prisniveau.

I herretøjsforretninger skal man også lige altid prøve at sælge lidt sokker eller et matchende slips samtidig, men de er knap så "bevidstløse" i deres salgs-argumentation. Tit mangler man et slips som lige passer til den skjorte man lige har købt.

Det må være noget som de ansatte får besked på at spørge om, jeg kan da ikke forestille mig at de synes det er sjovt!

Træd ikke på mine ledninger :o)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jamen det er da enhver sælgers fornemste opgave at skabe omsætning. 

Det samme gælder leverandører - det gælder ikke blot at dække et behov, det er langt vigtigere at skabe et behov. 

Søren O

Da jeg arbejdede som intern sælger, blev vi også oplært i mersalg. Det er ikke noget problem når mersalget handler om reelt mersalg, i stedet for bare at prakke kunden noget på, der tilfældigvis er på tilbud i denne uge   
Eksempel: En kunde bestiller en lampe... Her det på sin plads at spørge om han har en lyskilde, eller ledning til den, for det er mersalg, hvorimod det virker malplaceret at spørge om han også skal bruge et par sikkerhedsko, eller en hammer...  
Så du har helt ret, når du påpeger at en sælger (så kan man jo definere det ord) tilbyder dig noget du aldrig har spurgt efter, eller har tænkt på.
På den anden side, så gør reklamer jo netop det, at skabe et behov du ikke vidste at du havde, og pludselig kan du ikke leve uden  

Definitionen på en god sælger:
En mand der kan sælge en malkemaskine til en bonde der kun har EN ko........................Og få koen i udbetaling      

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det kan utvivlsomt blive for meget, men de skal jo holde hjulene kørende, og selvom du ikke bider på, er det sandsynligt, at en anden i ny og næ falder i, og så er det jo det hele værd for virksomheden. 

Vi har det altså for godt i Danmark, hvis vi kan blive så ophidset over et mer-salgs-spørgsmål, så vi sætter os hjem i vores dyre kontorstol og udarbejder +10 vrede linjer over et problem, som er i en størrelsesorden, hvor det slet, slet ikke koster liv. 

Jesper

"Der skal åbenbart døde på bordet", i visse menneskers optik. Det er da helt i orden, der er bare andre som er mere "nærtagende".   

Det sjove er jo, at man (i næsten alle forretninger) selv finder sine varer frem, og henvender sig til en  "kassemedarbejder" (for at betale), hvorefter denne person forandrer sig til en "sælger"!?   

@Jesjen11 - du lyder som een af slagsen.. eller er du telefonsælger??
Fair nok, hvis man får hjælp og service - når man ønsker det - i butikken..men jeg vil simpelthen ikke rendes/snakkes ned af en som blot vil sælge ting, som man ikke har brug for..
- men koster liv?? hvor f.. kom den fra..??
Ja - vi har det godt i DK - men vi kan ikke redde verden - og skal ej heller.. vi skal passe på os, og vores.. - hjælpe andre hvor vi kan - man kan vi ikke passe på os selv, kan vi ikke hjælpe andre..!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

I har sikker hørt den før (sakset).

En ung mand fra Gjøl kom ind i Københavns største varehus, og søgte en stilling som sælger.
- Er det noget, du har prøvet før?, spurgte personalechefen.
- Ork ja! på Gjøl var jeg supersælger.
- Du starter i morgen tidlig, og jeg kommer ned til dig til fyraften for at høre, hvordan din dag er gået.

Næste dag ved lukketid kom personalechefen ned og spurgte:

- Nå, hvor mange ekspeditioner har du så haft i dag?
- Jeg har haft én ekspedition...
- Det var ikke mange! Vore ekspedienter har gerne 20 til 30 ekspeditioner om dagen. Hvor meget har du så solgt for?
- 3.467.000 kr.
- Jamen, hvad har du dog solgt, siden det kan blive så stort et beløb?
- Joh, først så solgte jeg ham en lille fiskekrog, og bagefter solgte jeg ham en stor fiskekrog. Så solgte jeg ham en to-hånds kulfiber­stang med hjul og line. Så spurgte jeg ham, hvor han ville fiske, og da han sagde, at han ville ud på havet, så solgte jeg ham en speedbåd med to 180-hestes motorer, men han mente ikke, at hans Honda Civic kunne trække denne båd, så vi gik over i automobil-afdelingen, hvor jeg solgte ham en Mercedes 4-hjulstrækker.

Personalechefen råbte begejstret:
- Vil det sige, at en mand kom ind for at købe fiskekroge, og så solgte du ham både bil og båd?

- Nej sådan er det ikke... Han kom ind for at købe hygiejnebind til sin kone, og så sagde jeg til ham, at når weekenden alligevel var ødelagt, så kunne han lige så godt tage ud at fiske!.....

Definitionen på en god sælger:
En mand der kan sælge en malkemaskine til en bonde der kun har EN ko........................Og få koen i udbetaling    

Lidt i samme stil:

Jeg har min Oldefars økse. Min Bedstefar satte nyt skaft på og min far satte nyt øksehoved på.   

@ bobenontot, jeg bliver nødt til at høre (nysgerrig) er det en forkortelse af bnt ? det hemmelig røversprog vi brugte som drenge.     

Jeps, det er det. Jeg hedder Bent i det virkelige liv, og det bliver så til Bobenontot.  

Dem der ikke ved hvad det er, kan tjekke på Wikipedia. Der er vist nogle eksempler dér, men når jeg prøver at kopiere det, så smutter teksten rundt.   

bobenontot skrev den 06-09-2017 22:23:02

Jeps, det er det. Jeg hedder Bent i det virkelige liv, og det bliver så til Bobenontot.  

Dem der ikke ved hvad det er, kan tjekke på Wikipedia. Der er vist nogle eksempler dér, men når jeg prøver at kopiere det, så smutter teksten rundt.   

Værsågo https://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8versprog

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis