Hvor er tænd/sluk/nøgle på en Evinrude 35 hk.

Hej,

Jeg har lige fået mig en Evinrude 35 hk motor. måske fra '99

Jeg har fundet gas og gear tilslutningen, men jeg kan ikke finde tænd/sluk/nøgle.

Nogen der ved hvor den er? :)

Og evt. også hvor jeg aflæser det fulde model nummer, kan jeg heller ik finde.

Modellen har også en stor beholder, er det outboard olie der skal på der, så den selv blander olie og benzin?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej, Jeg har lige fået mig en Evinrude 35 hk... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vandkanten skrev den 27-07-2017 19:43:53

Dyret er uden selvstarter, det er sikkert. 

Jeg har læst mig frem til at når 'nøglen' er drejet til OFF, så kortslutter den kontakten og motoren kan ikke startes. Står den til ON, så er der ingen kontakt imellem ledningerne.

De startede med at producere modellen i '96 og sluttede i 2001, og så vidt jeg kan se så er der ingen større forskel på 35 hk modellerne i den årrække. Der bruges nemlig samme partnumre uanset årgangen.

Så min model er enten en Evinrude E35RCED (Rope Start - CD Ignition) eller  E35RSED (Rope Start)

Normalt er jeg rimelig ferm til at lokalisere tingene. Men på det her dyr ser jeg intet

 Godt, så er den sat til side. Når der ingen selvstarter er på "dyret", er der heller ikke nogen ba

Ok med hvordan du mener "startkontakten" er forbundet. Set gennem mine "briller"  tvivler jeg dog på måden da motoren så ikke kan stoppes hvis der kommer en fejl på ledningsnettet så der ingen forbindelse er mellem styrpult og motor. Men det er egentlig ligegyldigt for og få startet motoren op. Problemet er så og finde de to rigtige ledninger.   

Hvis der er CD tænding på motoren skal der sidde en box et sted med ledningsforbinder mellem de tre tændspoler og spolerne under svinghjulet. For mig og se sidder der ikke noget på motoren der ligner men kan tage fejl da billederne ikke er ret store på min skærm. Har du billeder ude fra nettet af de to modeller burde du kunne lure dig til hvilken model det er du har.

Jeg bliver nødt til og løbe nu så har ikke tid og "kloge" udi emnet mere lige nu. Det må blive engang i aften det sker.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif og Jens. Tak for jeres tid

På billedet har jeg lagt den eneste løse ledning frem. Den ses over luft filteret med et 2-pin stik og gul ledning. Stiket har en slags dummy prop på. Tager man den af, så er der adgange til 2 terminal stik.

Jeg har målt på stikket, når jeg trækker. Der kommer en spænding på ml. 4 og 9 volt.

Jens, du har ret i at der er én ledning der er kappet. Den ses nederst til højre, sort. Da den er sort, må det være en stel ledning.

Ved træk håndtaget, sidder en rød diode (Olie indikator) som blinker når jeg trækker i snoren (Så motoren kan lave strøm).

Leif, du skal ha dig en større skærm :p

Jeg vil mene at modellen er med CDI boks. Boksen kan ses til højre i billedet med 2 stik connections monteret i toppen af bokse. Fra den går der ledninger til 3 tændspoler, og til oilblanderen, og til temperatur samt ledninger op til snortræk/strømgeneratoren. 

Jeg tror ikke selv på det, men kunne start/stop simpelhen ligge i gas-delen? Forestil jer følgende på gashåndtaget:

Reverse..... STOP....Neutral....Forward


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der var den !! Føler mig pæn dum nu   Og rigtig godt set Jens

Fik skruet den ud. Den har 3 ben. POWER, ACC, GROUND. - Men der var ikke tilsluttet nogen ledninger. Det er en vippe kontakt, med 2 positioner. 

Ground kan jeg regne ud. - Prøver at smide det kappede ledning på, og se om jeg er heldig at få den startet med et "knald"


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den med stikket og  gummiprop tror jer er eludtag, mål om det er jævn eller veksel strøm. Hvis det er vekselstrøm mener jeg den kan snige sig op på omkring 20 volt uden belastning, når motoren køre for fuld gas.

Jeg have engang en Evinrude 20 hk, fra 1985, den havde sådan et 2 polet (eller måske 3 polet, solgte motoren i 1993, så det ligger lidt fjernt i den hullede hukommelse) stik til strømudtag, men det var kun vekselstrøm, som så kun kan bruges til lanterner og lignende. Jeg fik aldrig monteret ensretter og laderelæ, så den kunne lade på et batteri.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg tror du har ret, at det er stik til lanterner mm.

Efter et ordentligt torden vejr her, har jeg været ude og prøve at hive dyret igang. Men uden held. Der kommer ikke gnist. Jeg kan se at der er sat forkerte tændrør i. Så jeg vender tilbage når jeg har de rigtige.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vandkanten skrev den 28-07-2017 11:01:31

Leif, du skal ha dig en større skærm :p

Jeg vil mene at modellen er med CDI boks. Boksen kan ses til højre i billedet med 2 stik connections monteret i toppen af bokse. Fra den går der ledninger til 3 tændspoler, og til oilblanderen, og til temperatur samt ledninger op til snortræk/strømgeneratoren. 

Jeg tror ikke selv på det, men kunne start/stop simpelhen ligge i gas-delen? Forestil jer følgende på gashåndtaget:

Reverse..... STOP....Neutral....Forward


Ups, måtte hjem med taxa i går, øh, nat.     

Det kan der være noget om, vi kan dog ikke få alt vi peger på !!!

Ok med CDI boxen. Så skal du passe på den ikke tager skade ved og blive forbundet forkert idet de normalt er ret sarte.

Jeg er næsten sikker på din motor ikke er bygget til og køre sammen med en styrepult men er født med en "rorpind" der indeholder gas-frem/bak og en separat plade hvorpå stopkontakt/et dødmands-stik er monteret. Og der ledningsnettet så anderledes. Der er formodentlig det ublændede stik der er "vært" for de to stop muligheder/tænding. Jeg syntes ikke jeg kan finde et el diagram til lige din motor. Det er dog ikke umuligt et diagram fra en motor af ca samme årgang men mindre eller større er ens med din.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Den er ikke født med "håndstyring"

Og trådstarteren har vist fundet den manglende ledninger....


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 29-07-2017 15:31:16

Den er ikke født med "håndstyring"

Og trådstarteren har vist fundet den manglende ledninger....


Det beslag køber man da som ekstraudstyr og eftermontere. Det sidder fæstnet med to eller tre bolte i de huller hvor "styrepinden" sad.    

Og jeg har heller ikke "hørt" fra trådstarter at motoren er kommet i gang.      

Er der mere den herre je_ns er utilfreds med ???     

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg er bestemt ikke utilfreds  

Beslaget det ses er monteret, for at montere styrkabel/arm


Sådan er den beregnet til at være monteret med styrekabel

Billedresultat for påhængsmotor  fjernstyringEr den med org, håndstyrearm, er den altid monteret ude i siden, og vil tydelig kunne ses hvis den er afmonteret.

Billedresultat for påhængsmotor håndstyring arm


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis