Forbrug på vekselmåler

Hej,

Jeg har 2 nætter i træk noteret m3 forbruget på vores varmeveksler som det sidste før senge tid og det første om morgen, her viser måleren at der er brugt 0.27 m3 på ca. 6 timer mens vi lå og sov begge nætter.
Det er 270 liter varmt vand. Alle vandhaner og radiatorer er selvfølgelig slukket.

Indløbstemperaturener omkring de 60 grader, mens udløbstemperaturen svinger mellem 10 og 30 grader. Ved sidste tjek lå den på 10. Det er vel ikke optimalt? Skal udløb ikke altid være 46 grader.

Det er en ældre varmeveksler vi har, så jeg er med på der er noget tomgangs spild, for at holde de få liter vand i boksen varm. Kan også hører den engang imellem starter op og slukker efter 20 sek. Men kan ikke forstå det skal koste 0.27 m3 hver nat. Hvad tænker i?

Nogle forslag til hvad det kan være og hvordan jeg kan fejlsøge mig frem til årsagen?

Med venlig hilsen
Steffan

Hej, Jeg har 2 nætter i træk noteret m3 forbruget... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for jeres input er virkelig værdsat.

Så det lyder til udfra jeres kommentarer at det forbrug / tab jeg har, er helt normalt med det system der er installeret, som er en ældre gennemstrømningsvandvarmer med uisoleret rør ?

Altså for at opsummere (i testen er alt tilgang til radiatorer slukket, så vi taler kun brugsvand)

Når ventilen står på 0, har jeg et tomgangsforbrug i 6-8 timers om natten på 0.05 m3. Samme test når ventilen står på 3 er 0.27 m3. Det er 0.22 m3 i merforbrug for at holde, i forhold til "Søren O's" liste, 13 grader højere vand i beholderen. Det er ifølge mine nu 4 dages test en mere pris på 0.50 m3 om dagen året rundt. I runde tal koster det mig 3.300 kr. om året. Det er dyre grader, synes jeg nok 

Forrentningen på et nyt anlæg eller ihverfald som minimum at få isoleret alle omkring liggende rør må bestemt kunne betale sig i mit tilfælde?

Hvad vil i gætte på alderen er på sådan en gennemstrømningsvandvarmer, udfra billede, 20 år?

da jeg overtog vore hus fik jeg skiftet stort set alt vvs da det var fra midt 70'erne og med det resultat at vores forbrug en familie med 2 voksne og 2 børn kun brugte det halve i fjernvarme af hvad de forrige ejere brugte bestående af 2 voksne midt i 60'erne.... og den store synder var uden tvivl den gamle gennemstrømsveksler, så mit råd få den gennemstrømsveksler skiftet hurtigst muligt det tjener sig selv hjem en hel del hurtigere end du forventer :-)

Jeg har nu sat danfoss ventilen på 1. Det er faktisk rigeligt til at holde vandet varmt nok. Så det er hjulpet betydeligt på "tomgangsforbruget". Nogle kan der bekræfte om det er et problem kun at have ventilen på 1, som nok svarer til omkring 50 grader, med hensyn til legionella. Da jeg jo nok ikke pt har +50 grader helt frem til blandingsbatteriet. Men er det overhovdet et problem i en gennemløbsvandvarmer hvor det jo er minimalt vand der gemmes. Jeg er selvfølgelig klar over det kan være et problem hvis man er på ferie.

Ikke noget problem med 50 grader i en gennemstrømsveksler

For at være helt sikker kan du jo en gang imellem skrue ventilen lidt højere op - f.eks. ved brusebad.

Jeg vil igen foreslå at du får de 2 m rør isoleret fra hvor din fjernvarme kommer ind, og frem til din vandvarmer. Det er den varme side der er vigtigst. Pengene til isoleringen er hurtigt tjent hjem. 2 fleksible rørskåle og en times arbejde vil gøre underværker.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis