Forbrug på vekselmåler

Hej,

Jeg har 2 nætter i træk noteret m3 forbruget på vores varmeveksler som det sidste før senge tid og det første om morgen, her viser måleren at der er brugt 0.27 m3 på ca. 6 timer mens vi lå og sov begge nætter.
Det er 270 liter varmt vand. Alle vandhaner og radiatorer er selvfølgelig slukket.

Indløbstemperaturener omkring de 60 grader, mens udløbstemperaturen svinger mellem 10 og 30 grader. Ved sidste tjek lå den på 10. Det er vel ikke optimalt? Skal udløb ikke altid være 46 grader.

Det er en ældre varmeveksler vi har, så jeg er med på der er noget tomgangs spild, for at holde de få liter vand i boksen varm. Kan også hører den engang imellem starter op og slukker efter 20 sek. Men kan ikke forstå det skal koste 0.27 m3 hver nat. Hvad tænker i?

Nogle forslag til hvad det kan være og hvordan jeg kan fejlsøge mig frem til årsagen?

Med venlig hilsen
Steffan

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

nu kan jeg se at du bor i aalborg og der afregnes fjernvarme forbrug pr. m3 gennemstrømning, og hvis du siger at din afgangstemperatur svinger mellem 10 og 30 grader så kan det IKKE blive bedre da det jo gælder om at hive så meget varme ud inden vandet løber retur til fjernvarmen, hvis din afgangs temp er på 46 grader så vil du få en astronomisk høj regning med den afregningsform vi har her i aalborg. 

Faktum i aalborg er at fjernvarmevandets retur temperatur skal være så lav som muligt det er klart det billigste som forbruger....

grunden til at du har haft et forbrug på 270 liter selv om alt er slukket kan skyldes at der er mindst en varmekilde der ikke er tæt eller at du har en dårlig isoleret varmtvandsbeholder der skal bruge en del for at holde en fast temperatur..

eller der kan være en ventil i dit varmesystem der ikke lukker ned selv om den skal  

Så må du jo prøve dig lidt metodisk frem de næste nætter. Lukke af til varm vandsbeholder, en nat, lukke til radiatordelen næste nat o.s.v. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for tip ev elmand.
Jeg prøvede i nat at lukke for radiatordelen og fik præcis samme forbrug 270 liter i løbet af natten. Så den del er nu udelukket. Så der er ingen utætheder i den del af rørene det er jo godt.

Jeg har nu skruet helt ned for varmen til veklseren, der er en termostat, for at teste om beholderen simpelhen er så dårligt isoleret..  

Næste trin vil nok være at slukke helt for vandet til beholderen.

Fin ide som Erik er kommet med med stille og roligt at udelukke fejlmuligheder. Kunne du lægge et par billeder op af dit anlæg, så vi kunne komme med flere bud? F.eks. hvilken type varmtvandsbeholder har du.

Søren O

Er ikke lige hjemme pt, men havde dette billede på telefonen. Måleren er en Kamstrup DS 2340

Annonce

Det er et meget overskueligt anlæg du har. Efter hvad jeg har kunnet finde på din vandvarmer, så er det en gennemstrømningsvandvarmer med en varmespiral. Sikkert med et rør inden i et andet. Ikke den mest moderne vandvarmer, men den må ikke have et så stort tomgangsforbrug. Det tyder på at din Danfoss ventil (helt oppe under vandvarmeren) ikke lukker ordentligt - prøv evt. at regulere den lidt ned, og se op det giver problemer med manglende varmt vand. 

Dine uisolerede rør kan også være lidt af årsagen. Når de bliver afkølede, vil termostaten lukke op grundet manglende temperatur.

Søren O

Jeg har i nat prøvet at slukke helt for Danfoss ventilen den stod på 3 og har skruet ned på 0.
Det gjorde udslaget. Så gik jeg fra 270 liter hver nat til 40-50 liter varmt fjernevarme vand forbrug på 9 timers tomgangsforbrug. Resten er nok pga de uisoleret rør som 'Søren O' er inde på.

Hvad formål har denne ventil, fortæller den systemet hvor varmt vand der kommer ind i beholderen og hvor varmt vandet i beholderen skal holdes? Skal vandet i beholderen være over 50 grader også når det er en gennemstrømningsvandvarmer pga bakterier?.

Hvad fortæller dette mig, at beholderen er for dårligt isoleret og/eller at ventilen er defekt?

Du skal altid have en varmtvand temperatur på mellem 55 og 65°C. 55 er nedre grænse for at dræbe legionella (aht. at tage forbehold til termostatens unøjagtigheder), og ved 65° udskilles der kalk. Så i det du har en gennemstrømnings varmer, så er det IMO en fordel at sætte den til 60-62°, så er det fuld varme på, og dermed hurtigere til at få varmet forbrugs rørene op, og dermed hurtigere du får varmt vand i dine haner, og samtidigt større sandsynlighed for, at rørene bliver "skoldet" stort set hver gang du bruger varmt vand.

Du kan roligt nøjes med en varmtvandstemperatur på 50 - 55 °C, der kommer ikke legionella i en gennemstrømningsvandvarmer. Dine varmtvandsrør kunne du isolere for at undgå varmetabet.

fase

Jeg kan desværre ikke tydeligt se din Danfoss ventil under din varmeveksler, men mon ikke at det er en Danfoss RAVI 43 - 65 grader. Vejledende temperaturer på brugsvandet der forlader din varmeveksler er ved indstilling på ventilen følgende:

1. 50 grader
  2. 53 grader
  3. 56 grader
  4. 59 grader
  5. 62 grader

Hvis din ventil afviger væsentligt fra disse værdier, er det ret sansynligt at den er defekt.

Når du lukker helt ned for din ventil, burde den være indstillet til at opretholde 43 grader til din varmtvandshane.

Når så dit anlæg står natten over, vil fjernvarmerøret op til din varmeveksler blive afkølet, og fjernvarmeventilen vil åbne for at "holde varmen". Ved at isolere fjernvarmerøret op til varmeveksleren vil du reducere dette problem væsentligt. 

Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis