Indregulering af Nilan comfort 300 EC

Hej


Jeg er ved at indregulere mit ventilationsanlæg.

Værktøj:   Anemometer (lille fan der fortæller lufthastighed i m/s) ved ventiler i loft

Værktøj:   Kane may - Probe til at måle lufthastighed i kanal


Hus: 180m2

m3luft = 450m3

Luftskifte 0,3 * 450m3 = 135m3

Anlæg Nilan 300 optil 325m3 luft - anlægget er sat på 60% for at opnå det korrekte luftskifte

Hovedrør Ø160

Ventiler Lindap KSU125 og KIR100

Lyddæmper på alle til og fra luft samt ved aggregat


Tilluft-Ø100-værelse 1               10l/s = 2,2m/s

Tilluft-Ø100-værelse 2               10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100--værelse 3              10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100-stue 4                     10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100-træningsrum           10l/s = 2,0ms

Tilluft-Ø100-garage                      5l/s ca 1,2m/s

Fraluft-Ø125-garage                    5 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125køkken                    20 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bad                         15 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bryggers                 10 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)


Det var lidt om anlæg og hus her er problemet.


Jeg har lavet en tragt ala den fra kimo villa kit og har udmålt alle tilluft ventilerne så de står rigtigt, men hvordan udmåler jeg fraluftventilerne. Kan jeg godt bruge mit anamometer her. i såfald hvad skal de stilles på så jeg kan aflæse det rigtige m/s i forhold til de angivet l/s nedenunder?

Fraluft-Ø125-garage                    5 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125køkken                    20 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bad                         15 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bryggers                 10 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

 

Håber i kan hjælpe 


Mvh Jon

Hej Jeg er ved at indregulere mit... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Alle mine indblæsninger sidder på ø100 og udsugninger er ø125

Du kan ikke blindt regne med 10/15/20L i sekundet. disse tal er regulativer om du som minimum skal kunne hæve ventilations hastigheden til de størrelser i de respektive rum jævnfør BR15. Det der er afgørende er hvor stort dine respektive rum er. Der er jo forskel på om du skal suge fugt ud af et rum på 4m³, 40m³ eller 400m³, derfor du har behov for at vide volumen af hvert "suge rum", og så skal du ind i bygnings regulativet og se hvor ofte du skal skifte luften ud i timen i de forskellige rum-typer.

Disse "antal gange" skal du igang med at beregne på dine respektive rum, og så giver det sikkert nogle andre værdier end dine hhv. 10/15/20L/s, som er minimum som ventilationen skal kunne trække igennem dine 3 våd-rum, men måske dine beregninger bliver til højere værdier.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis