Indregulering af Nilan comfort 300 EC

Hej


Jeg er ved at indregulere mit ventilationsanlæg.

Værktøj:   Anemometer (lille fan der fortæller lufthastighed i m/s) ved ventiler i loft

Værktøj:   Kane may - Probe til at måle lufthastighed i kanal


Hus: 180m2

m3luft = 450m3

Luftskifte 0,3 * 450m3 = 135m3

Anlæg Nilan 300 optil 325m3 luft - anlægget er sat på 60% for at opnå det korrekte luftskifte

Hovedrør Ø160

Ventiler Lindap KSU125 og KIR100

Lyddæmper på alle til og fra luft samt ved aggregat


Tilluft-Ø100-værelse 1               10l/s = 2,2m/s

Tilluft-Ø100-værelse 2               10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100--værelse 3              10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100-stue 4                     10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100-træningsrum           10l/s = 2,0ms

Tilluft-Ø100-garage                      5l/s ca 1,2m/s

Fraluft-Ø125-garage                    5 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125køkken                    20 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bad                         15 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bryggers                 10 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)


Det var lidt om anlæg og hus her er problemet.


Jeg har lavet en tragt ala den fra kimo villa kit og har udmålt alle tilluft ventilerne så de står rigtigt, men hvordan udmåler jeg fraluftventilerne. Kan jeg godt bruge mit anamometer her. i såfald hvad skal de stilles på så jeg kan aflæse det rigtige m/s i forhold til de angivet l/s nedenunder?

Fraluft-Ø125-garage                    5 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125køkken                    20 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bad                         15 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bryggers                 10 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

 

Håber i kan hjælpe 


Mvh Jon

Hej Jeg er ved at indregulere mit... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke hvor du har fundet de 2,2 m/s hos Lindab. Kunne gætte på at det er lufthastighed gennem luftspalten i ventilen.

Jeg har været inde at se på arealet i Lindabs spiralfalsede rør. De har afrundet kraftigt, men her er nogle tal:

Ø. 80 = 0,005 m2

Ø 100 = 0,008 m2

Ø 125 = 0,012 m2

Ø 160 = 0,030 m2

For at gøre det enkelt, skal vi så have luftmængden omregnet til m3/s. Ved f.eks. 10 l/s skal vi "dele med 1000" og får 0,010 m3/s.

Lufthastighed 10 l/s med ø 125 rør = 0,010 / 0,012 = 0,83 m/s


Søren O

Lifthastigheden kan godt være 2,2 m/s, men det kan du jo ikke måle. Du kan derimod måle med din tragt (med ø 125 rør), hvor stor luftmængde der kommer igennem ventilen. Glem alt om de 2,2 m/s og komcentrer dig om at måle luftmængden gennem din tragt.


Søren O

Hmm jeg har jo et anamometer der viser lufthastigheden når luften passere? 

Hvad vil du ellers måle med. Jeg har også en varmetrådsprobe

Jeg kan godt bruge anamometeret på fraluftventilerne og måle en hastighed men ved ikke hvilken hastighed jeg skal måle for at nå henholdsvis 10 15 20 l/s

Med 10 l/s skal du måle en lufthastighed på 0,83 m/s.

Ved 15 l/s skal du måle 50% mere, altså 1,25 m/s

 Ved 20 l/s skal du måle det doppelte af10 l/s, altså 1,66 m/s

Disse hastigheder skal du altså måle med din "tragt"


Søren O

ok og de værdier kan jeg bruge på både til og fra luft ventilerne med tragten på?

Så skal jeg bare lige omregne dem til ø100 også 

Der er også stor forskel når jeg måler med anamometer med fan eller varmetrådprobe. Varmetrådsproben måler noget lavere end fanen gør. Stoler mere på proben da det er et proffesionelt måle apperat jeg har fået fat i.

Jeg prøver lykken så - tal forhjælpen

Hvorfor skal du omregne til ø 100? Har du også en tragt med ø 100 rør?


Søren O

Jeg havde bare forstået det sådan at det var størrelsen af det rør som ventilen sad monteret på jeg skulle regne med. Men hvis det bare er tragtens dimension er det jo endnu nemmere - tak for hjælpem

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis