Generator - belastning af motor

Følgende spørgsmål er resultat af en diskussion med en bekendt: 

Når en bils batteri er fuldt opladet og laderelæet derfor slår fra, giver det så en mindre belastning af motoren? Umiddelbart mener jeg ikke at det skulle have noget at sige, eller i givet fald målbart af betydning, når generatoren alligevel kører med rundt når motoren kører.

Især tænker jeg her på, at hvis man har ekstra batterier til forbrug monteret enten i bilen (typisk varebiler eller små lastbiler under 3.500 kg.) eller f.eks. en campingvogn på slæb, er det så nogen ekstra belastning hvis man får ladet de(t) batteri(er) undervejs?


 

Følgende spørgsmål er resultat af en diskussion... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det simple svar på spørgsmålet er ja.

Jeg havde en gang en 2kw generator(nødstrømsanlæg)  og for at starte det op regelmæssigt og belaste det, havde jeg et 1000/2000watt el panel som blev tændt.  Dens 6.5hk motor kom på arbejde når de 2000w skulle forsynes, men også bare 1000w kunne tydeligt høres.

Pointen er, at det koster meget energi blot at lave 1000w.

Så i en bil, hvor en generator måske kan give 60-100ampere, og et halvt fladt batteri, så bliver der trukket en del energi ud af motoren. Det kan helt sikkert mærkes.

Vi har en gang sat en generator fra en bil til en hånd boremaskine. Og den kørte let rundt. Da der så blev sat felt til den, og den skulle yde lidt. Så slap man helt automatisk boremaskinen. For den kunne ikke dreje generatoren rundt. Den drejede selv rundt. 

Det er helt sikkert at en ladende generator bruger mere strøm end en der bare kører friløb.....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis