Nu er jeg på ingen måde ekspert i biler og deres strømanlæg. men jeg vil da alligevel komme nogle tanker.
for det første er der mange flere faktorer der spiller ind end de nævnte, biltype generator type, batteri type o.s.v. For ikke at tale om de forskelle i motorydelse der kommer fra op ad bakke eller ned ad.
Men for at komme videre vil jeg prøve med nogle antagelser. opladningen styres i gamle biler af laderelæet, men i nye biler er det indbygget i generator. Lad os antage at ladestrømmen er maks 60 A og ladespændingen er 14 Volt. Så har bilen jo en del andet forbrug end opladning af akkumultorer, for - og baglys, blæser, visker, radio, og alt elektronik. Det skal jo bruge strøm hele tiden. Hvis vi antager at det nærmer sig 300 W så tager det 20A
Der er så 40A tilbage til akkumulator opladning. Så skal de begge 2 lades helt fra nul, vil der gå 4 timer med det. Men de er jo aldrig helt flade så det vil være væsentlig mindre.
Men med de 40A og 14 volt vil det jo være et forbrug på 560 W Altså 0,56 kW. Har vi så en 130 hk motor og den bruger ca. 75 % ydelse for at trække dit eksempel så giver det et forbrug på 75 kW ( Ca 100 HK ) for at køre vogntoget, så vil opladningen tage ca. 0,7 % Men der er mange antagelser i dette, men det vil være noget i den retning. Hvis vi fortsætter antagelserne; Du kører 100 km/t og bruger vel så 10 liter diesel til de 100 km altså 40 liter i de 4 timer det tager at lade op Er de 0,7 % stadig gældende så vil det være 0,28 l diesel til at oplade begge helt fra nul
Om det er mærkbart NÆPPE.
Men jeg har da lagt mærke til at når man sætter startkabler over på en anden bil, så kan kan tydelig høre på motoren (i tomgang) at den skal arbejde mere, for at få denne tomme akkumulator igang igen.
Noget helt andet er det med air condition. I gamle dage når man var på bustur ned igennem Tyskland, og busserne ikke havde de der 4-450 hk motorer så betød aircondition en del. Jeg har da oplevet flere gange at chaufføren slog a/c fra når der var nogle bakker. Ellers kunne bussen ikke følge med de andre busser op af bakken. Man sagde at det tog ca. 1 hk pr. passager. Så 40 - 50 ekstra hyppere til at skubbe på har jo også noget betydning i Kassel bakkerne.
Når man lige tænkte over det var det ret nemt at mærke, bussen begynder at tabe fart op af bakken og pludselig er det lige som om der kommer nyt liv i den. Så er det helt sikkert at han lige har taget knappen til a/c