Hjælp til montage af vinduer - Blivende opklodsning, fugning og fastkarmmsvinduer

Hej lav det selv folk


Jeg er gået i gang med at montere vores nye træ/alu vinduer og selvfølgelig gik det ikke så let som jeg havde regnet med...

Vores vægopbygninger ser ud som følgende: 

190 mm lecablokke, 60 mm isolering, 108 mm mursten

Vægopbygningen giver mig en del hovedpiner jeg håber i kan hjælpe  med.

Jeg har i det sammenhæng 3 spørgsmål.


1. Blivende opklodsning under vinduet

Jeg kan ikke lave blivende opklodsning under vinduet da der ikke er noget som opklodsningen kan ligge af på. 

I nogle af vinduerne kommer vinduet til at ligge af på vindueskarmen, men det er ikke tilfældet ved alle vinduerne.

Er det nødvendigt med blivende opklodsning?

Hvordan kan man løse det hvis der SKAL være blivende opklodsning.


2: Montage af fastkarmsvinduer

Dette er mit største problem... Jeg har ikke noget at skrue fastkarmsvinduerne fast i..!? Det er ikke muligt at skue vinduerne fast i formuren (gennem vindues falsen) da jeg ikke kan afmontere ruden.

Jeg kan heller ikke skrue fast igennem karmen, da der kun er isolerring.

Jeg kan ikke bruge Strong-tie beslag da vi har pudset lysninger og en meget fastmonteres vindueskarm.
Hvis der er plads, har jeg overvejer om man kan montere kraftige vinkelbeslag på bagmuren som vinduerne kan stå af på samt blive skruet fast i i siderne. Noget a la denne skitse(rød=bagmur, gul=iso, grøn= formur, sort=vinkelbeslag): 

Har i et andet godt forslag?


3. Fugning omkring vinduer

Vores hus består af det oprindelige hus og en nyere tilbygning.

I den oprindelige bygning er fuger trukket langt tilbage. I min uvidenhed havde jeg forstået at ekspanderende fugebånd bare fyldt alt ud uden problemer. Jeg tog fejl...

Problemet er størst ved den oprindelige bygning (sorry, billedet bliver roteret her på siden):

Mindre problem ved den nye bygning:

Jeg går ikke ud fra at dette bliver bedre med tiden, de har siddet der nogle dage og er nok udvidet det de kan.

Hvordan kan man løse dette problem? Kan man benytte en byggefuge omkring vinduet når der er så dybe fuger?



Jeg håber der er nogle dygtige gør det selv folk som kan hjælpe mig af med nogle af mine hovedpiner. :-)


Mvh


Rasmus

Hej lav det selv folk Jeg er gået i gang med at... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja og miste garantien plus de falder ud ved brand plus de afgiver giftige dampe plus de suger vand.... :-)  Enhver tømrer vil rotere i sin grav :-) 


km

Ha.. du skal lige vide hvor mange umulige vinduer vi (fabrikkens montage-hold) har skummet fast (forøvrigt uden det har påvirket garantien). Og skulle vinduerne falde ud ved brand, er de nu nok ikke meget værd alligevel i sådan en brandtomt. Mon ikke pu-skum afgasses ret hurtigt, iøvrigt skal der jo også enten fuges med mørtel eller bostik.   

Ps. Vores egne nye vinduer er forresten også bare skummet fast - de er ikke til at rykke ud igen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis