Vedligeholdelse på ydermur: Nye fuger, vandskuring eller puds

Hej,

Vi er igang med at total renovere vores hus. Vi er blevet færdige indvendigt og nu kommer den udvendige del.

I den forbindelse er noget af det første der skal besluttes er hvordan facaden skal renoveres. Nye fuger, Vandskuring eller puds med net.

Vi har idag en gulsten fra 1963 som har mørke / sorte pletter med grønne områder i både stenen og fugen. Noget af det kan nok fjernes med algerens, men går ud fra stenen flere steder ikke vil komme til, at stå helt pæn.

Vi synes jo en pudset eller vandskuret væg er flottest, men vi hører så ofte at folk fortryder at de for deres ydermur vandskuret pga vedligeholdelse og udbedringer der skal laves hvert år.

Hvis man for lavet nye fuger går jeg ud fra man stortset ikke skal rører en finger de næste 15 år? Ved en vandskuring skal der males hvert 3 år og fixes skader hvert andet år eller noget i den stil?

Har læst man kan få en netpuds som skulle være vedligeholdelsefrit i 10-12 år. Nogle der har erfaringer med det, er det så meget bedre og er det prisen værd?

Vil en murer kunne sætte en garanti på at en pudsning eller vandskuring også ser pæn ud efter 5 år? 

Jeg har læst man ikke kan komme væk fra en pudsning / vandskuring når man først er gået den retning, så skal overvejes nøje.

Hvad er folks erfaringer generalt? Ser frem til jeres input tak.

Med venlig hilsen
Steffan

Hej, Vi er igang med at total renovere vores hus.... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nej klorin kan ikke blege mursten eller mørtel. Vort lokale mejeri hvor jeg var ansat en årrække brugte vi klor i store mængder. Væggene var beklædt med hvide fliser og grå fuger, gulvene var af gule tegl-fliser med mørtelfuger. 

Frank Chr. skrev den 13-08-2017 21:14:22

Nej klorin kan ikke blege mursten eller mørtel. Vort lokale mejeri hvor jeg var ansat en årrække brugte vi klor i store mængder. Væggene var beklædt med hvide fliser og grå fuger, gulvene var af gule tegl-fliser med mørtelfuger. 

 ..tegl-klinker er vist den korrekte betegnelse.


Jeg kan dog konstatere at det ser ud som om at stenen bliver en my lysere. Her er et billede der viser hvor hvad jeg mener. Venstre side har jeg brugt klor og højre side ingen ting. Men hvis du mener en mursten ikke kan bleges, kan det så være kalk fra fugen der sætter sig på stenen? Eller tror i bare det er skidt der fjernes? Jeg har lige sat kloring forbruget på hold indtil jeg er blevet kloggere .


Mon ikke farveskiftet bare skyldes, at sten og fuge er blev lidt mere rene.


fase

Klor kan ikke opløse eller ætse kalk, men det kan salpetersyre. Tror også murstenene blot er blevet klinisk rene.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også