Måling af solceller strøm

Iforbindelse med solceller er det en fordel at bruge strøm mens man producere den i solcellerne.


Derfor ville jeg prøve at få en PLC til at tænde for elvandvarmeren når jeg har overskudsproduktion.

Til det mangler jeg at kunne måler strømretningen samt effekt ved min måler. effekten kan nemt måles med en spole omkring lederen, men for måle retningen behøver jeg lidt hjælp. 

Kender I en måde at måle det på, som ikke koster en formue?


Allan


--
Allan
Iforbindelse med solceller er det en fordel at... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det er ikke fordi jeg har en løsning, men fordi jeg er nysgerrig. Hvad laver den der plc og hvad måler den på. Nu har jeg selv et solcelleanlæg. Og på inverteren kan man jo se om der laves noget. Hvis jeg sætter en ampere tang om de tykke ledninger fra cellerne til inverteren så forholder udslaget sig til produktionen. Mit anlæg er bare på en fase. Når cellerne køre fuld skrald så er spændingen betydeligt højere på den fase en på de andre.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas, du mener, at når du sætter dit tangamperemeter på en af ledningerne fra solcellerne, så kan du måle en strøm, som er et udtryk for produktionen. Det er jævnspænding, du får fra solcellerne, så derfor er det en plus eller minus, du måler strøm på. Du vil også kunne måle en spænding mellem de to ledninger fra solcellerne.

Nogle invertere har en udgang så man kan læse, hvor meget energi, der produceres, det må kunne bruges i en PLC til at tænde for vandvarmeren. Men der er ikke opgivet, hvilken inverter der er installeret.


fase
kovas skrev den 07-07-2017 19:19:06

Hej.

Det er ikke fordi jeg har en løsning, men fordi jeg er nysgerrig. Hvad laver den der plc og hvad måler den på.

 Hej

Jeg har mine solceller på nettomåler ordningen, men da det nu ser ud til at ordningen bliver væsentligt forringet. Min tanke er at alt hvormeget jeg sælger, så lade plc'er styre f.eks varmvandsbeholderen både i temperatur og hvormange varmeelementer der skal være tændt. Derved kan styre så jeg både sælge og køber mindre.



--
Allan

Allankok: prøv at lægge konkrete oplysninger om din inverter fabrikat og type så er der måske nogen der kan se nogle muligheder. 

Kovas: De fleste tangamperemetre kan ikke måle jævnstrøm ved at sætte tang omkring en ledning. Måske får du udslag, men det er så på grund af en vis pulsering af strømmen. Men det er ikke en retvisende resultat. Men der findes tangampere der kan måle ¨på jævnstrøm på ampere området. Du kan se på indstillings knap om der er symbol for både jævn og veksel ud for ampere måling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Allan.

jeg er også på nettoordningen. Je har også hørt at elværkerne gerne vil ha os over op minut køb/salg, men at vi stadig afregner afgifter på årsbasis så det er noget med moms og en eller anden afgift som vi kommer til at betale extra. Dog er det stadig uklart om det kommer til at gælde for os på den gamle ordning.

 Men for mit vedkommende så er det jo begrænset hvor meget jeg kan bruge extra om sommeren hvis jeg vil ha nok til om vinteren.

Ev. mit ampere meter kan nu begge dele. Det er en alma ca 600  ac/dc current clamp. Mit anlæg kommer ind med 4 ledninger til inverter og når inverter siger 251v 12amp så viser tange ca det samme bare halvt.






Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ev elmand

Det kan jeg da godt.

Jeg har en Solaredge 7kw inverter producere ca 6200 kwh/år monteret i en under gruppe, derfor er det foreslag med at måle den gruppe inverter og resten hver for sig lidt omstændig.



--
Allan

Hej.

Egentlig har dette firma vel løsningen på dit spørgsmål. https://www.vivaenergi.dk/solceller-batteri-hybrid Spørgsmålet er bare om det kan betale sig for os som er på den gamle netto ordning. Så længe man vil levere til nettet så er det jo energiselskabernes sygt høje administratitionsopkrævning som er problemet. Pt sælger jeg stort set al strøm til nettet og køber det tilbage igen. Grundet enfaset inverter. Mit straksforbrug er nok på ca 5%. der er så mange variable i det regnestykke at jeg ikke kan lave det.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis