Måling af solceller strøm

Iforbindelse med solceller er det en fordel at bruge strøm mens man producere den i solcellerne.


Derfor ville jeg prøve at få en PLC til at tænde for elvandvarmeren når jeg har overskudsproduktion.

Til det mangler jeg at kunne måler strømretningen samt effekt ved min måler. effekten kan nemt måles med en spole omkring lederen, men for måle retningen behøver jeg lidt hjælp. 

Kender I en måde at måle det på, som ikke koster en formue?


Allan


--
Allan
Iforbindelse med solceller er det en fordel at... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, og der er forskel på om det er et 1kW eller 1MW anlæg vi snakker om, hvorfor den indskudte sætning: "afhængigt af dit anlægs størrelse", samt hvor stort forbruget er uden for normal sol lys tid.


 

Det har du ret i, og vi deltager som så tit i en gætte konkurrence fordi der ikke bliver opgivet data for solcelleanlægget. Det ville være rart om der blev opgivet data om anlægget, så der ikke skulle gættes ud fra oplysningen: Min bil er rød, hvorfor vil den ikke starte.


fase

Jeg bare måle effekt retningen, i den forbindelse betyder det ikke noget hvad størrelse mit anlæg er og hvad forbrug jeg har.

Jeg har ikke kunne finde noget på ingeniøren om kommunikation med en echelon elmåler.


--
Allan

Du må undskylde, at jeg har skrevet, at det tit ligner en gætte konkurrence , det var ikke kun møntet på dig, men opgivelse af data på dit anlæg kunne give mulighed for at komme med alternative løsninger. Det har bestemt betydning for valget af komponenter, hvad de skal kunne, det burde du som ingeniør vide, men det er du tilsyneladende ikke interesereseret i. 

Jeg skal prøve at se, om jeg kan finde opskriften på www.ing.dk 

Du har ikke overvejet den nemme løsning med at lade solcellerne varme vandet op, når der er brug for det.


fase

havde det været DC strøm kunne du blot vikle en spole om fasen og måle spændingen på spolen. men der er tale om AC strøm.

det er ikke helt simpelt af måle hvilken vej effekten går (bemærk at en elmåler måler effekten og ikke strømmen)

her er det ikke bare gode gamle ohms lov, da også vinkel fi mellem strøm og spænding indgår

 ( Pac=Vac * Iac * cos fi , og denne vil afhænge af typen af belastning (R, Xl eller Xc) - du skal derfor have udstyr som måler vikelafstand mellem strøm og spænding for at få en sandfærdig måler...og dette på alle 3 faser...

det vil kræve en lille modstand i serie med hele dit hus's belastning og at man måler spænding over denne mens man måler spæningen over husets installation, denne skal så samples med passende intervall og her skal så bereges vinklen mellem strøm og spæning og herefter beregnes ude fra ovenstående formel.. - det er ikke noget jeg kan anbefale at lege med selv alene fordi du skal have en lille præsis effekt modstand i serie med alt belastning i huset.

her bliver du istedet nød til at finde et signal på din måler eller evt. købe en færdig måler.

at lave en simpel måle anordning vil ikke give et korrekt resultat da vinkel afstand mellem strøm og spænding indgår i effekt beregningen

husk at forbrug skal være på samme fase(r) som der produceres på !

istedet kan man relativt simpelt/billigt accelerere sit strømforbrug / akkumulere strømmen når solen skinner.

dette kan man ved at lægge forbrug mens solen skinner, og derved sikre man har minimal forug når den ikke gør - det kan laves billigt ved en optisk sencor som reagere når solen er fremme - f.eks. sænke temperatur i fryser (som der er foreslået) eller en simpel ting som at starte vaskemaskinen når solen skinner, varme vandbeholderen op m.m.

man kan også blot gøre det ved at sikre ens forbrug så vidt muligt ligger i dagtid - det er resultatet af den førte politik. solcelle ejere skal helst bruge strøm om dagen, mens alle andre helst skal lægge forbrug om natten....totalt gak gak, da alle ved at det for samfundet er bedste hvis vi kan flytte forbruget til om natten hvor vi har overskud af vind strøm.




Annonce
NielsChr skrev den 19-06-2017 23:56:57

havde det været DC strøm kunne du blot vikle en spole om fasen og måle spændingen på spolen. men der er tale om AC strøm.

det er ikke helt simpelt af måle hvilken vej effekten går (bemærk at en elmåler måler effekten og ikke strømmen)

her er det ikke bare gode gamle ohms lov, da også vinkel fi mellem strøm og spænding indgår

 ( Pac=Vac * Iac * cos fi , og denne vil afhænge af typen af belastning (R, Xl eller Xc) - du skal derfor have udstyr som måler vikelafstand mellem strøm og spænding for at få en sandfærdig måler...og dette på alle 3 faser...

det vil kræve en lille modstand i serie med hele dit hus's belastning og at man måler spænding over denne mens man måler spæningen over husets installation, denne skal så samples med passende intervall og her skal så bereges vinklen mellem strøm og spæning og herefter beregnes ude fra ovenstående formel.. - det er ikke noget jeg kan anbefale at lege med selv alene fordi du skal have en lille præsis effekt modstand i serie med alt belastning i huset.

her bliver du istedet nød til at finde et signal på din måler eller evt. købe en færdig måler.

at lave en simpel måle anordning vil ikke give et korrekt resultat da vinkel afstand mellem strøm og spænding indgår i effekt beregningen

husk at forbrug skal være på samme fase(r) som der produceres på !

istedet kan man relativt simpelt/billigt accelerere sit strømforbrug / akkumulere strømmen når solen skinner.



Du mener ikke alvorligt, at man kan måle DC ved at vikle en spole om ledningen og derefter få et udtryk for strømmen ved at måle spændingen på spolen. Du vil i så fald have gjort en opfindelse nemlig jævnstrømstransformeren. En almindelig kWh måler måler U x I x cos phi. Skal du måle DC strøm, er du nødt til at bruge en shunt og så måle spændingen over den for at få et udtryk for strømmens størrelse. Jeg ville også prøve at hente data fra måleren eller sætte min egen måler op for at følge energiretning og -størrelse.

 


fase

Ja den første del af Nielschr. indlæg er noget godt vrøvl. Havde han byttet om på Ac og Dc . villle det give en vis sandhed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

undskyld jeg læste spørgsmålet som et ønske om at måle hvilken vej strømmen løber - tager jeg fejl ?... - det kunne gøres ved hjælp af en spole om en af lederne (hvis der var tale om DC)....det er desværre ikke noget jeg har opfundet men derimod en kendt dansker ved navn H.C. Ørsted har beskrevet denne opdagelse, også kendt som tommelfinger reglen !!!

" man tager højre hånd med tommelfingeren i strømmens retning, og fingrene vil pege i magnetfeltets retning....

da strømmenikke er konstant (jeg antager der vil være variationer i forbruget) vil der induceres en lille og målbar spænding, polariteten af denne vil indikere strømmens retning. man kan forfine et sådan kredsløb ved at danne et svingningskredsløb og måle variationer i frekvensen hvis man ønsker et mere målbart resultat.

i øvrigt er elmand vist fra elektrikker branchen og så har han muligvis selv gjort brug af en "amperetang" den fungere helt på samme måde ved at danne en spole rundt om ledningen.

nu er der jo bare ikke tale om DC forbrug/produktion så glem blot ovenstående.


AC strøm er noget andet, da man ikke lige kan måle strømmens retning lige så nemt  - her kræves så vidt jeg ved en modstand i serie (også kaldet en shunt) og man skal tage højde for den induktive/kapacitive belasning.

(af den grund har jeg skrevet at jeg ikke anbefaler "strøm retnings måler " som lds projekt, istedet skal man købe en godkendt elmåler og bruge til formålet - den skal trods alt monteres i serie med husets elforsyning....det høre nok ikke til kategorien 'hvordan laver jeg en billig strømretnings måler')

derved ikke sagt at man ikke også kan måle DC strømmen ved hjælp af en shunt, det kan man naturligvis også - og fordelen er at man kan regne effekten ud - det er ikke muligt blot med en spole.


jeg mener stadig at målet stadig nåes billigst/nemmest ved blot at styre forbrug efter tid eller sollys

Du har ret i tommelfingerreglen, som angiver magnetfeltets retning, men så hører det op. For at inducere en spænding i en spole kræves det, at magnetfeltet ændrer sig flere gange i sekundet. Ved måling af effekt kan man ved at bytte f.eks. de to ledninger i klemmekassen, trække effekten fra i målingen, så der er mulighed for at bruge strømretningen i spolen til at få måleren til at regne forkert.  En måler, som den du har til din bolig, regner i kWh altså kW x tid. Moderne målere kan også regne kVAR altså reaktiv effekt. Dette kan forsyningsselskabet bruge til at se om cosphi er stor nok. I nogle installationer, hvor cosphi er for lav, afregnes der også for kVAR. Strømtænger, der kan måle DC, bruger en Hall generator til at måle feltstyrken, som så er et udtryk for strømstyrken. Strømtænger, der kun kan måle AC, bruger transformerprincippet, altså en strømtransformer. En shunt kan bruges til at måle både AC og DC.


fase

Måske kan du finde noget på:

http://ingeniordebat.dk/index.php?action=forum



fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis