Tilslutning af komfur

Er der en venlig sjæl der kan svare på mit spørgsmål? Jeg skal have tilsluttet et komfur - men da der tidligere har været gas komfur er jeg i tvivl hvordan jeg gør. Der er på bagsiden af komfuret et diagram med 4 muligheder. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der tidligere kun har været brugt gas, er det muligt elinstallationen skal udvides, for at det er muligt at tilslutte komfuret.

Så, hvad skal du tilslutte det til? Tag et billede af tilslutningsdåsen i vægen.

Hej Jens høj - problemet er at der ingen tilslutning er - jeg skal lave en selv men spørgsmålet er om ovnen kan "nøjes" med en almindelig 230v kontakt eller om der skal trækkes et nyt kabel fra relæ med de fornødne 5 ledere til 400v installation

en alm 230 v installation kan IKKE trække det komfur du skal have lagt en ny gruppe ind i din eltavle, 

Det bedste vil være, at få opsat en 4 polet gruppe, hvor der bliver trukket et kabel ud til en dåse tæt på komfuret. Men der er vi ovre i at du skal få fat i en professionel. Du kan selvfølgelig godt trække kablet selv, men resten skal en pro udføre.
Du skal forbinde komfuret som tegning 400V 3 N~. Bemærk at der allerede en "lus" mellem 4 og 5, så det er blot at forbinde de 5 ledere.

Annonce
Michael-10 skrev den 19-05-2025 11:36:17

Det bedste vil være, at få opsat en 4 polet gruppe, hvor der bliver trukket et kabel ud til en dåse tæt på komfuret. Men der er vi ovre i at du skal få fat i en professionel. Du kan selvfølgelig godt trække kablet selv, men resten skal en pro udføre.

Man må ikke selv trække elkabler til fast isntalaltion- så det hele skal selvfølgelig udføres autoriseret.

Som Mfrost er inde på så skal du have lagt en ny gruppe ind i din eltavle og nyte kabel trykket til komfuret afsluttet i en dåse eller komfurudtag - tilslutningen er som GodeVEn skriver nr 3 (se vedhæftede). Det kræver at der i din eltavle/installation er trukket 3 faser. Har der ført været gas i boligen er den af en alder der gør at der nok kun er 1 fase (medmindre der efterfølgende er blevet ændret til flere faser ifm modernisering hvilket nok er usandsynligt hvis der stadig er gas).

Er der kun 1 fase i din tavle skal elektrikeren have trukket 2 faser mere ind - udover at træke kabel og sætte den nye gruppe til komfuret i eltavlen. Hvor nemt det er at trække 2 nye faser ind i tavlen afhænger af hvor tilgængelige de er ved de kabler der giver strøm til alle i opgangen.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27
Jo, du må gerne selv trække kabler.

Venlig hilsen
Michael
Michael-10 skrev den 19-05-2025 17:53:03

buller27
Jo, du må gerne selv trække kabler.

Venlig hilsen
Michael

Nej det må du ikke selv gøre. Jeg kan se du er elektriker fra din "om mig" - hvis du spørger den autoriserede el-installatør i din virksomhed vil han (forhåbentlig) give dig samme svar (forudsat at du arbejder udner autorisation selvfølgelig).

Nærmere betegnet må kabler trækkes af elektriker og el-ingeniør, stærkstrøminstallatør, maskinmester, Prof. bach. i sømilitær ledelse og teknik og Seniorofficer (prof. bach) eller hvis man har gennemgået et kursus godkendt af SIK. Tilslutning, prøvning osv skal foretages af aut. el-installatør. Den aut. elinstallatør overtager også ansvaret såfremt den der trækker kablerne ikke er ansat i virksomheden.

Så nej  - det er ikke lovligt selv at trække elkabler til den faste installation 

Du kan se på SIKs hjemmeside hvad du selv må uden autorisation eller ovenstående uddanelse.
https://www.sik.dk/privat/goer-det-sikkert/el/goer-det-selv/hvilket-elarbejde-maa-du-lave-uden-autorisation

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det var da noget underligt noget at påstå, hvis jeg har en kuunde der har trukket 100 kabler, f.eks. i et helt hus, så må han da gerne det, det er bare mig der skal udføre montering og selvfølgelig godkende i sidste ende. Dvs. at kunden udfører det grove, og jeg afslutter og godkender.
Michael, du har ikke ret. Du må ikke godkende en installation, der ikke er udført af dig. Det gælder også kabeltræk, indmuring af kabler eller rør i muren. Det er uanset om vedkommende har trukket hundredvis af kabler.
Noget helt andet er så det, der foregår i virkeligheden. Der finder man ud af det.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis