Michael-10 skrev den 21-05-2025 11:16:37
Det var da noget underligt noget at påstå, hvis jeg har en kuunde der har trukket 100 kabler, f.eks. i et helt hus, så må han da gerne det, det er bare mig der skal udføre montering og selvfølgelig godkende i sidste ende. Dvs. at kunden udfører det grove, og jeg afslutter og godkender.
Hvis kunden er som jeg nævner i mit opslag så ja - så kan du overtage ansvaret for kabelmontørarbejdet. Hvis kunden er en privatperson der ikke overholder de krav som jeg nævner i opslaget - så nej. Så er det ulovligt og har altid været det. Det ved den autoriserede i din virksomhed også.
Hvis du er interesseret i paragrafferne ang. hvornår andre end aut- elinstallatører må trække kabler så er det her:
https://www.sik.dk/erhverv/ansog-og-registrer/vejledninger/el-gas-vvs-og-kloakautorisationer/krav-uddannelse-kabelmontor
Reglerne fremgår af "Bekendtgørelse om føring af elkabler og vandrør § 1 (nr. 649 fra 31. maj 2018)"
Som S. Fabrin er inde på så er det ikke altid det der foregår i virkeligheden. Men det bliver det jo ikke lovligt af.
Et eksempel:
Du har ingen mulighed for at vide om privatpersonen har trukket kablerne efter fabrikantens anvisninger for minimum bøjeradius mm. Du har ingen mulighed for at hvis om kablerne er korrekt dimensioneret efter føringsvej mm. Du har ingen mulighed for at vide om der er skjulte samlinger eller skader på kabler, korrekte aflasninger og fastgørelser osv.
Både du og privatpersonen bryder loven. Privatpersonen kan først sanktioneres når der sker person eller tingskade. Du kan få bøder, fængelsstraf (afhængig af person og tingskaden) og miste din autorisation.