Vedr. elrapport: er dette et problem?

Hej,

Vi står og skal have lavet en elrapport, da vi skal sælge vores hus.

Vi har nogle af disse stikkontakter ved fodpanelerne:


Er det noget der vil blive bemærket i en elrapport?

/amkleist

Hej, Vi står og skal have lavet en elrapport, da... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du finder det ikke direkte sort på hvidt, men der er en række krav til installationen af materiel, som dine stikkontakter ikke overholder. 

I afsnit 522.6.2 er reglerne fra ledningssystemer beskrevet, hvor det fremgår, at der skal træffes foranstaltninger hvis de er placeret under 50mm fra gulv. Nu tænker du nok "ja ja, men hvad så med materiel??", men så kigger vi på afsnit 320.1, hvor der er beskrevet, at der for elektriske installationer skal beskyttes mod ydre forhold. Jeg tvivler på at elektrikeren ved gennemgangen vil mene, at dine stikkontakter er beskyttet mekanisk (støvsuger, slag, m.m.)

Jeg har lige solgt vores hus, og ved gennemgangen til el-rapporten tjekkede de ALT! Og efterfølgende kom Sikkerhedsstyrelsen på kontrol, og gennem tjekkede alt igen! De brugte lidt over tre timer på vores hus som er 150m2


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du har enten ikke kunne forklare dem det godt nok, eller også ved de 3 kollegaer ikke hvad de snakker om. Jeg kan ikke tro andet end at de vil sige det ikke er lovligt, hvis du viser dem dét billed du har postet her. Gør du det, og kan de så stadig ikke se noget galt i det, ja så lad være med at bruge dem til "el viden" en anden gang. Det er 100% sikkert at det il blive påpeget i elrapporten, hvis elektrikeren ser dem. Og husk på, bare fordi noget ikke er påpeget i en elrapport er det ikke ensbetydende med at det er lovligt. Så vær gerne selv kritisk når du skal ud og kigge efter nyt. :) 

Stikkontakter ved gulv, skal være panel stikkontakter, eller må de ikke side som de gør. 

Weizo har også skrevet noget af paragraffen ind, og jeg sakser lige det hele ind her, så kan du selv vælge hvad du vil tro    Det er kopiret direkte fra SBEI

522.6 Slag.
522.6.1 Ledningssystemer skal vælges og installeres sådan, at skader, der kan opstå på
grund af mekaniske påvirkninger, f.eks. slag, indtrængning eller sammentrykning, bliver
mindst mulig under installation, brug og vedligeholdelse.
522.6.2 Faste installationer, som kan blive udsat for skadelige mekaniske påvirkninger,
skal være beskyttet på en eller flere af følgende måder:
– Ledningssystemet har i sig selv tilstrækkelig mekanisk styrke.
– Ledningssystemet er beskyttet ved sin placering.
– Anvendelse af ekstra mekanisk beskyttelse, lokalt eller generelt.
– Ved kombinationer af ovenstående.
Note F.eks. skal kabler, der er anbragt mindre end 50 mm over gulv eller er særlig udsat for overlast,
beskyttes ved hjælp af stålrør, jernrør, kraftige plastrør e.l.
Synlige stålrør eller plastrør med isolerede ledere må kun ved etagegennemføringer være anbragt mindre end
50 mm over gulv.

Der har jo været en grund til at man har lavet de der grimme panel stikk. dåser. Jeg skal i hvertfald have ansøgt om at få skolepenge tilbage, hvis det går igennem uden påtale. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I noten til 522.6.2 står der "F.eks. skal kabler, der er anbragt mindre end 50 mm over gulv..." - dette er stikkontakt. 

Vi får en ny elektriker ud og ser på det, så har vi også to forskellige tilbud at se på

Wezio skrev den 06-06-2017 17:25:56

Du finder det ikke direkte sort på hvidt, men der er en række krav til installationen af materiel, som dine stikkontakter ikke overholder. 

I afsnit 522.6.2 er reglerne fra ledningssystemer beskrevet, hvor det fremgår, at der skal træffes foranstaltninger hvis de er placeret under 50mm fra gulv. Nu tænker du nok "ja ja, men hvad så med materiel??", men så kigger vi på afsnit 320.1, hvor der er beskrevet, at der for elektriske installationer skal beskyttes mod ydre forhold. Jeg tvivler på at elektrikeren ved gennemgangen vil mene, at dine stikkontakter er beskyttet mekanisk (støvsuger, slag, m.m.)

Jeg har lige solgt vores hus, og ved gennemgangen til el-rapporten tjekkede de ALT! Og efterfølgende kom Sikkerhedsstyrelsen på kontrol, og gennem tjekkede alt igen! De brugte lidt over tre timer på vores hus som er 150m2

 

Jeg har vist dem netop samme billede.

I noten til punkt 522.6.2 står kabler (ikke stikkontakter).

Men som skrevet i mit svar foroven, så får vi en anden elektriker ud og ser på det. Vi får nok højst sandsynligt samme svar som jeres, men så har vi i det mindste to tilbud at gå efter .

Illisher skrev den 06-06-2017 18:10:59

Du har enten ikke kunne forklare dem det godt nok, eller også ved de 3 kollegaer ikke hvad de snakker om. Jeg kan ikke tro andet end at de vil sige det ikke er lovligt, hvis du viser dem dét billed du har postet her. Gør du det, og kan de så stadig ikke se noget galt i det, ja så lad være med at bruge dem til "el viden" en anden gang. Det er 100% sikkert at det il blive påpeget i elrapporten, hvis elektrikeren ser dem. Og husk på, bare fordi noget ikke er påpeget i en elrapport er det ikke ensbetydende med at det er lovligt. Så vær gerne selv kritisk når du skal ud og kigge efter nyt.  

Stikkontakter ved gulv, skal være panel stikkontakter, eller må de ikke side som de gør. 

Weizo har også skrevet noget af paragraffen ind, og jeg sakser lige det hele ind her, så kan du selv vælge hvad du vil tro    Det er kopiret direkte fra SBEI

522.6 Slag.
522.6.1 Ledningssystemer skal vælges og installeres sådan, at skader, der kan opstå på
grund af mekaniske påvirkninger, f.eks. slag, indtrængning eller sammentrykning, bliver
mindst mulig under installation, brug og vedligeholdelse.
522.6.2 Faste installationer, som kan blive udsat for skadelige mekaniske påvirkninger,
skal være beskyttet på en eller flere af følgende måder:
– Ledningssystemet har i sig selv tilstrækkelig mekanisk styrke.
– Ledningssystemet er beskyttet ved sin placering.
– Anvendelse af ekstra mekanisk beskyttelse, lokalt eller generelt.
– Ved kombinationer af ovenstående.
Note F.eks. skal kabler, der er anbragt mindre end 50 mm over gulv eller er særlig udsat for overlast,
beskyttes ved hjælp af stålrør, jernrør, kraftige plastrør e.l.
Synlige stålrør eller plastrør med isolerede ledere må kun ved etagegennemføringer være anbragt mindre end
50 mm over gulv.

 

Annonce

Svaret er første linje i 522.6.2.   Vi har med en fast installation (stikkontakt) at gøre her. Og den kan ikke tåle skadelig mekanisk påvirkning (støvsuger, sko). 

De viste stikkontakter er ikke lovligt installeret, fordi de skal være monteret mindst 50 mm over gulvet, som også er forklaret i andre indlæg. Jeg skal også have en del skolepenge tilbage ligesom elmand, hvis montagen er lovlig.


fase

Her er hvad elbogen.dk  skriver.

Når man snakker stikkontakter i huse, er de i dag en meget vigtig del af et hjem. Derfor skal man sikre sig, at der ikke er for lidt af dem. Der er dog samtidig nogle regler, der skal overholdes. I 1975 kom der krav til antallet af stikkontakter i de forskellige rum.

Det betyder, at nye installationer som minimum skal have installeret en stikkontakt per fire kvadratmeter, men der behøves dog ikke at installeres mere end 8 stk. per rum. Det kan dog sagtens være en god idé at i større rum er langt over otte styks. Når stikkontakterne placeres, må de ikke placeres helt ned ved gulve eller bordplader, men der skal som minimum være 5 cm til underkanten af stikkontakten. Dette er for at sikre stikkontakter mod skader fra støvsuger samt vand.

Hvis du ønsker stikkontakter helt ned ved gulvet, kan du anvende panelunderlag, som sikrer dig den afstand fra gulvet som er nødvendig.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Der er naturligvis også den mulighed at du selv spørger hos sikrings styrelsen. Det har jeg prøvet et par gange, sidst med nogle tyske stikk. i DK. De var ikke lovlige på det tidspunkt, men fik oplyst at der snarest efter ville komme en lempelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej alle,

Jeg skrev til Sikkerhedsstyrelsen i går, og har allerede fået svar.

Hvad tænker I om dette?

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis