Anbefaling af "Smart Home" gulvvarme?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og vil høre, om der er nogen erfaringer med smarte gulvvarmesystemer - hvad skal man vælge og hvad giver de forskellige systemer af muligheder?

Det vigtigste er selvfølgelig at det er et godt gulvvarmesystem med god styring, men det vil være et stort plus hvis det også er "åbent" - altså kan snakke med og integreres med andre apps og systemer.

Vi har også radiatorer, så noget der på længere sigt kan udvides med radiatortermostater er også et plus.

Et af de scenarier jeg godt kunne tænke mig at styre er sol om vinteren. P.g.a. en stor glasfacade vil jeg gerne kunne sætte noget automatisering op, så der tændes for gulvvarmekredsen 1 time før solnedgang hvis bestemte forudsætninger er opfyldt - også selvom der er rigeligt varmt.

Kan det lade sig gøre?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vil det her også være muligt for Wavin AHC 8014 modellen?

Kunne være rart at få data i home-assistant

Morten

AHC 8014 ser ud til at være opbygget helt anderledes, så det jeg har lavet, er jeg sikker på, ikke kan bruges.

Det ser dog ud til der er et stik der hedder "digital bus" i den, som man måske kan få noget data ud af, men det kræver noget dokumentation fra Wavin. Prøv at kontakte dem. De var meget behjælpelige, da jeg spurgte til dokumentation på AHC9000 for nogle år siden.

Så har jeg også bestilt - så er det op til fragtmanden om jeg først skal i gang i november
Nu har jeg ikke prøvet den slags her før, men er meget spædt på om jeg kan finde ud af at få skidtet samlet. Det board du har det loddet på, er det et du havde i forvejen?

Håber I kan bære over med mig, da jeg er ret noob ifht selv at skulle samle skidtet

Jeg har også netop bestilt dele på Ebay - krydser fingre for at det hele kan passe sammen 

Det ser også ud til at delene dukker op i oktober/november. Jeg ville dog gerne have betalt mere for at få det hele i morgen!

NodeMCU: Arduinoshoppen.dk

Resten kan også findes i DK - dog er prisen jo self. en lidt anden..

Jeg skal også have bestilt nu - har dog lige focus på robotstøvsuger integration samt belysning pt.. Herefter er det gulvvarme der skal skydes i gang..

Og Mange Tak til Jens for at publicere så meget info !

Vh
OCMaster

Annonce

Jeg havde et par nodemcu'er liggende i forvejen, det var de andre dimser, jeg tyede til Ebay for at finde.
Eftersom jeg ikke ved bedre - hvad findes der af danske bikse, der forhandler denne slags dele?

https://arduinotech.dk/

https://elektronik-lavpris.dk/

Husker ikke om man som privat kan handle med https://www.digikey.dk  ??

Vh
OCMaster

Jeg glæder mig til at høre, når I får det til at virke.

Switchmode converteren kan undlades, hvis man strømforsyner nodemcu'en på usb-stikket med en gammel mobillader eller lignende. Så det eneste der måske kan være svært at finde lokalt, er rs422 kredsen. Kan sikkert godt finde et alternativ hos en dansk forhandler, hvis nogen ønsker det.

Jeg har loddet det sammen på en hulprint som dette.

Hvis man ikke er har lavet sådan noget før, så vil jeg anbefale, at starte med få hul igennem til nodemcu og teste at wifi forbindelsen virker, inden man kobler det til gulvvarmestyringen.

Jeg har en Athom Homey som smartsystem, men har ikke tilsluttet min wavin AHC 9000 til den. I stedet har jeg købt en Rs485 -> USB  (med FTDI-chip) og sat den til min Apu2c4 server, men det kunne også bare være en raspberry pi.

Jeg bruger dette plugin - https://github.com/paller/wavin-controller

Hermed kan jeg aflæse temperatur på alle trådløse sensor i huset, samt hvor meget effekt der bliver kørt på hver udtag. Dette logger jeg ind i min zabbix hvert 5 minut, som jeg bruger grafana til at tegne grafer fra. 

Jeg kunne godt styre temperaturen på hvert rum, men ser ikke nogen grund til at styre det. Som før nævnt, er forsinkelsen på grundvarme så stor, at det kun kan betale sig at holde samme temperatur.
Måske hvis man er på ferie i en længere periode, giver det mening at skrue et par grader ned, og så tænde op igen automatisk en døgn før man kommer hjem. Men spørgsmålet er hvor mange penge der reelt er at spare.

Lauerdk det lyder virkelig spændende. 

For lige at få det uddybet lidt, inden jeg investerer:
Kan Athom Homey trådløst opfange signalet fra de trådløst rumsensorer i Wavin systemet? Det lyder da fantastisk? Hvor meget grej skal der til at køre det setup, ud over Athom Homey? Windows Server? Rpi?

Faldt lige over en "Animus Heart" - den ser ud til at kunne noget af det samme? Tror du den vil virke sammen med det?

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis