Kommentarer til projekt: SELVbyg - Part 11

Her samles kommentarer til projektet: SELVbyg - Part 11

Kommentarer vises både her og på projektet.

 SELVBYGGER!!!

Her samles kommentarer til projektet: SELVbyg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Det ser rigtig godt ud med huset, hvor bygger du i landet?? har du set på køkken/bryggers til dit nye hus, det kan være at jeg kan hjælpe dig, jeg har en rigtig dygtig køkkendesigner i flensborg det kan jeg anbefale der er mange muligheder, til en god pris. Forsæt goddag... Hilsen Per
Jeg har set gallerierne igennem og er rystet over standarden! Lecablokke i sokkel skal svummes med mørtel før der mures videre på dem. 2 lag lecatermblokke skal fastgøres til rionet, hvilket billederne viser de ikke er. Der skal være murpap under vinduer og døre. Der skal klæbes murpap omkring jernsøjler. Hvad med isolering i flangerne ved de jernsøjler du sætter blokke omkring? Stillads? Selvbyggere skal følge samme regler som håndværkerne af hensyn til sikkerheden. Du murer op med stående fortanding hvilket normalt ikke er tilladt med mindre der ilægges murbindere i hvert 4. skifte. Til gengæld har du murbindere mellem bagmur og formur for tæt på hjørner, hvilket der ikke skal være. Byggeriet er langt, men hvor ses ditilationsfugerne? Isolering i hulmur er ikke sat i forbandt omkring hjørner. Der skal være 30 mm kantisolering mellem bagmur og formur ved alle vinduer og døre og den skal være tæt. Hvor er murpap over vinduer? Og ved sålbænke? Gasbetonvægge skal opmures med skrå blokke

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

ved ender, så man sikrer fastlimning. Jeg synes ikke at kunne se nogle beslag til glidningssikring af bagmur. Overligger ved vindue har tydeligvis ikke været klodset op da den synes at hænge. Blokke bag ved en stolpe skal også mures i forbandt med siderne. Tegloverliggere ved døre på gavl synes heller ikke at have været understøttet de normale min. 7 dage, da murværket over dem er helt vådt. Jeg plejer også at lave bagmur og skillevægge færdige før jeg begynder at opmure formuren. Jeg plejer altså at afdække spær med undertag, afstandslister og enkelte lægter så snart jeg har sat dem op. Der skal være vindafkrydsning af spær. Jerndragere i tagflade vurderes at være komplet overflødige, når der er toprem støttet af spær. Skal du have et stort frit spænd, burde topremmen være en ståldrager hvor spær hvilede af i stedet for. Jeg gætter på du ikke har haft tilsyn. Har du slet ingen plan haft for arbejdet eller er du bare begyndt lidt overalt? Det kunne være spændende at få lavet en termogr

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Brædder til underlag for tagdækning er udført med flyverstød, hvor samling over fast underlag er foreskrevet. Der kan da umuligt bliver plads til både 300 mm isolering og 50 mm ventilationssprække over denne mod underlagsbrædder med de spær med mindre du underforskaller med mindst 100 mm.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Det er sødt, at du lige frem er rystet! :D Jeg er glad for lidt kritiske kommentarer også, så det ikke kun er rosenrødt det hele. Dog bærer dit fine indlæg præg af en vis "fjentlighed" og kommentarer som: "…der kan da umuligt være plads til…" osv, kan jeg normalt ikke tage seriøst. Jeg vil nu alligevel lige tage mig et par minutter til, at skrive et par linier, når nu du er så vældig interesseret. Jeg har lavet soklen efter forskrift fra en støber og har fulgt hans vejledning. Der er murpap under alle døre og vinduer. Der er selvfølgelig isolering omkring alle søjlerne, både i soklen og i alle flanger gennem hele byggeriet. Jeg har brugt et bukkestillads og det har jeg det ganske fint med. Jeg er klar over, at der skal undlades murbindere 80-100cm fra hjørner, men var i tvivl om det også var sådan, når bagmuren var i porebeton, så satte dem i for en sikkerheds skyld. Jeg har ikke brugt de yderste, da mureren sagde, at det var samme princip med porebeton.

 SELVBYGGER!!!

Byggeriet er langt ja, men som en hver kan se, så er det afbrudt at søjle vinduer hen gennem hele langsiden og har derfor ikke et gennemgående murværk, det længste stykke mur er 8m, hvilken er mindre end så mange andre byggerier uden fuge. Isoleringen er ikke i forbandt i hjørnerne, men den er skåret 100% tæt og uden luft lommer osv, så tror nu ikke al min varme fiser ud der. Der er 30mm kantisolering mellem for- og bagmur ved ALLE åbninger og denne er fuget. Der er selvfølgelig murpap over alle vinduer og døre. Sålbænke er ikke muret endnu. Som det ser på MANGE af billederne, så er der skrå limet, for at sikre fuld limning af porebeton blokkene. Der er steder hvor det ikke er gjort, hvis jeg har kunne stød blokkene i enderne, hvorfor det ikke er nødvendigt. Der er muret efter forskrifter fra H+H. Der er ikke EN overligger som hænger 1mm. Overliggere i gavle har været understøttet.

 SELVBYGGER!!!

Om du plejer at gøre tingene på din måde er da helt fint, kan bare ikke se hvorfor det vedkommet dette projekt. Folk lavet tingene forskelligt og der er forskel på tidsplanen, om man er 10 mand der bygger eller om man er 1 mand. Det klart jeg ikke kan lave hele byggeriet i samme tempo/rækkefølge som en alm. entreprenør, da ting som vejr spiller en væsentlig rolle. Jeg har haft travt med at få huset lukket af og har med vilje ikke muret skillevægge op inden facaden. Skillevæggene er mere eller mindre overflødige her, da hele huset er solidt bygget om omkring en 180mm HEB stålkonstruktion. Vi har haft en masse STORME her i efteråret og huset har ikke bevæget sig 1mm, så tror ikke vi skal være bekymrede her! Jeg rejste spær i midt sommeren og har ikke dækket disse af, da jeg ikke mente det var nødvendigt og har ikke fortrudt det et sekund. Der skal IKKE være vindkrys af spær, når der benyttes tagbrædder. Der er ydermere veksel bjælker mellem mine stålspær, hvilket gør et vindkryds

 SELVBYGGER!!!

endnu mere overflødig. Og vil så lige informerer om, at jeg har fået lavet statiske beregninger på hele byggeriet for 45.000kr hos Randers' førende ingeniør firma og de har beregnet alt stål osv i byggeriet, så tror ikke hverken du eller jeg skal begynde at kloge os i div. beregninger i det her byggeri. ;) Igen, fedt du kan vurdere, at ting er overflødige i byggeriet, når nu det er et stort ingeniør firma, som har beregnet alt i byggeriet. Der er ikke noget som er overflødig her. Topremmen er støtter af de 5 kraftige stålspær hen gennem huset. Og det lange spænd du snakker om, er maks 3m mellem stålspærene og der skal selvfølgelig ikke nogen ståldrager i kip'en.

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis