Råd søges - vandtryk i min bruser meget lavt

Vi fik flyttede ind i totalrenoveret lejlighed December 2015 og fik monteret ny bruser (håndbruser og topbruser).

Det er en gammel ejendom, og vi boede i lejligheden ved siden af før, så ved trykket op til 4.sal er lavt særligt med det varme vand.

Ikke desto mindre var der fint tryk på de første 6-8 måneder, men efter et års tid er det begyndt at være svagere og svagere og de sidste par måneder har den været helt gal - trykket er nu så svagt, at jeg enten må flytte eller få det ordnet.

Hvad vil I råde mig til at gøre. 

Jeg kan se bruseren er sat op, så der er trukket vand fra samme rør, der går direkte op til vandhanen på i håndvasken - og trykket på både det varme og kolde vand er fint i vandhanen - der kan komme fuld tryk på vandet.

Derfor virker det som om, at det er i varmt vands røretop til bruseren, at den er gal.

Kan der sidde snavs eller kalk i røret som hindrer vandets gang op til bruseren ?

Jeg er IKKE til VVS arbejde, så vil lige høre jer, hvad I anbefaler mig at gøre, udover at flytte altså ;-)

Det kolde vand i bruseren er der rimelig tryk på, det er det varme vand, den er helt gal med.

På forhånd tak.

Mvh Claus



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

der sidder nok et lille filter der hvor røret med det varme vand går ind i dit blandingsbatteri, des topper til en gnag imellem 

Tak for tip.

Jeg har NUL erfaring med at skille et blandingsbatteri ad, og det er en Damixa Akita bruser.

Ved I ca. hvor meget jeg kan spare ved selv at prøve at rense det og udskifte pakninger i forhold til at få en autoriseret VVS'er til at gøre det for mig ?


du spare timeløm + kørsel og den samt at du selv kan købe 2 pakninger (sandsynligvis 1/2 tomme) til måske 10 kr. hvorimod af vvs'eren nok tager 75 kr og så kommer der lige den obligatoriske post der hedder forbrugsmaterialer og hans kørsel så hvis du selv klarer denne meget lille opgave så spare du vel nok et sted imellem 800 og 1500 kr. afhængig af hvor du bor i landet. lav-det-selv og din egen udgift kan begrænses til 10 kr. 

husk at du naturligvis skal have lukket for vandet ved hovedhanen. Jeg ved ikke om den sidder i din lejlighed, men ellers er en snak med viceværten gavnlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det er super nemt at fikse. Det tager et kvarter. Først finder du din vvs indtallation. Typisk i et skab i bryggers elle entre. Der lukker du for både det varme og det kolde vand. Bagefter åbner du for vandet i bruseren for at tjekke at der er lukket, samt for at tage trykket af. Så finder du en gammel klud og en stor skiftenøgle eller rørtang. Ligger kluden på omløberen på blandingsbatteriet og sætter tang/nøgle på og skruer af. Både den varme og den kolde. Så er det afmonteret og du kan sikkert rense noget snask ud af indgangen i blandingsbatteriet, samt røret i væggen. Når det er gjort samler du det igen og åbner vandet og ser om det er tæt. Der er INTET hokus pokus i det.

Alle må udskifte og installere armatur i eksisterende lovlig installation, såfremt man kan lukke for vandet inde i boligen - og så er det nemt.   

Ps. Åbn altid langsomt for vandtilførsel, først koldt vand og derefter det varme vand. Fordi åbnes der for hurtigt sker der rystelser i rør og snavs frigøres.  

Prøv at se denne Youtube video jeg lige fandt:

https://www.youtube.com/watch?v=86zk_BkSF-M

Den er lidt kortfattet, men den viser hvor filtrene sidder. Du kan bruge en stor svensknøgle eller lignende til at løsne omløberne (de 6-kantede møtrikker) venstre om. Drej dem herefter fra med fingrene (begge på én gang), og tag hele armaturet ud. Når du sætter det ind igen, skal du bruge nye filtre og nye pakninger - fås i ethvert byggemarked i VVS sektionen.

VVS arbejde i en gammel lejlighed er typisk noget værre lort alene af den årsag, at man ikke selv kan slukke for vandet, men skal have en vicevært ind over. Enkelte er heldige, og har fået sat kuglehaner ind per lejlighed, hvis de har fået totalrenoveret hele ejendommen.

Alternativt prøv at høre din vicevært/varmemester, hvis I har sådan én. Hvis du er flink og heldig, og han ikke har så travlt, vil han måske hjælpe dig på vej. Hvis man ved hvad der skal gøres, tager det hele 5 minutter.

Lige til sidst vil jeg dog sige, at det ikke med garanti løser problemet. Jeg har boet i en lejlighed hvor vandtrykket i køkkenet var lavt, og der måtte VVS folk ud og sætte nye samlinger og kobberrør på inde bag ved vægge/køkkenskabene, fordi nogle gamle samlinger var korroderet/tilstoppet med kalk. Det var lidt noget bøvl og kostede 5000 i VVS regninger.

1000 millioner tak for Jeres råd - det er virkelig værdsat, det skal I sørme vide !!

Jeg har 2 små haner på selve røret op til vasken i toilettet og bruseren (som sagt får bruseren vand fra en afledning fra røret der går op til vandhanen i vasken på toilettet.

Er det nok jeg lukker for vandet til koldt og varmt vand "lokalt" ude på badet, eller skal der lukkes fuldstændig for vandet i hele lejligheden (også til køkkenets vand) ?


På forhånd igen tak for råd og hjælp !!

De 2 haner jeg kan lukke for vandet med ude på badet sidder under håndvasken til koldt og varmt vand og ser nogelunder sådan her ud:


Prøv da at lukke dem. Hvis der så ikke kommer vand til dit blandingsbatteri kan du afmontere.


Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis