Batteriisolator og hovedsikringer

Hej 

Jeg er i færd med at lave nyt el i båden, da der kommer ny motor i, med en noget større generator end den første. Vi har valgt at få batteriisolator (SIC Lowdrop 2 Gen. / 2 Bat. Denne type), samt en landlader I, så vi ikke er bundet af at skulle have motoren i gang.

Batteriisolatoren er lidt anderledes end de skillerelæer jeg har set, da der ikke umiddelbart er direkte forbindelse mellem generatoren og batteriet. Jeg har fra flere kilder hørt at der ikke skal en sikring på startermotoren, og i Jens Koch's bog og på baadteknik.dk er det heller ikke vist. Mit spørgsmål er: 

Skal der en sikring ind mellem generator og min nye batteriadskiller, og bør der ligeledes være en sikring på landladeren, som ellers er beskyttet mod kortslutning fra fabrikken?

Vedhæftet mit eldiagram, som det ser ud lige nu!

I

På forhånd tak
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er glimrende, at du følger Jen Koch `s anvisninger. Der er ingen grund til, at vi andre fortolker på dem.

Erfaringsmæssigt svarer Jens Koch gerne selv på spørgsmål pr. email.

Finnband

Uden at gøre mig som elektriker, med deraf måske en over næsen, sniger jeg mig til at svare.

Jeg har skruet biler i 50 år, og ved en del om lavspænding. Jeg har selv lige lagt en ny motor i min sejlbåd, og gået fra en generator på 30-40A til en på 120 A.

Den ladestrøm skal man nu ikke regne med at komme op på, måske det halve.

Jeg går direkte fra generatoren via et kraftig kabel til en "skille diodebro" med én indgang og 3 udgange, og UDEN sikring mellem. Ikke nødvendig her. Jeg har heller ikke nogen mellem batteri og starter. Den skulle så være så stor at den ikke er noget bevendt. 100-180 A afhængig af hvor meget starteren bruger.

Derimod skal du forsikre alle dine forbrugere, hvilket jo vel normalt sker med automatsikringer ved dit kontrolpanel/eltavle.

Der skal ikke sikring mellem skillerelæ og generator B+. Der er i øvrigt et påtrykt diagram på dit skillerelæ. Bare følg dette.

1691
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis