Ipe bjælke ,

Hej LDS , jeg er igang med at renovere mit hus og jeg har fået lavet nyt tag og tømrer på loftet da jeg har udnyttet over etage . 

Jeg har dog en stue på 8m lang og 7.60m bred , jeg har isat en Ipe 160 lige midt på den 8 m spændevide . 

Jeg synes at ipe bjælken er begyndt at bøje en lille smule , når jeg er oppe på etagen er det som om det vakler lidt , jeg fik jo af vide af ingeniøren at den 160 kunne sagtens klare denne opgave . 

Hvad kan jeg gøre for at få den stærkere end den nu er ? 

Håber der er nogen her inde der kan hjælpe mig hurtigst muligt da jeg skal videre i renoveringen . 

Skal have dampspærre op og gips loft . 

Så det skulle gerne være sådan jeg var 100p på at det er i orden inden jeg gøre dette . 


Mvh Fatih 😉

Hej LDS , jeg er igang med at renovere mit hus og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fiahgt skrev den 29-04-2017 17:10:36

Du bliver nødt til at sørge for at din forstærkning kommer helt til enderne. Ellers er det svageste lige i kanten hvor vederlaget slutter,og der er risiko for at den deformeres lige der. Der skal jo selvfølgelig også laves en ce mærkning på forstærkningen da du ændrer på styrken. 

Der sker ikke noget ved, at de ikke bliver forstærket helt til enderne!

Nu er problemt jo, at bjælken hænger, hvilket skyldtes det store moment grundet den spændvidden - i punktet hvor vederlaget slutter er der næsten kun forskydningskræfter, som næppe vil kun deformere (klippe) en HE160B over.

 


/K

Hej KSC , jeg har en Ipe 160 , 

Så jeg behøver ikke køre den helt ind til muren ? 

Er der ingen der ved om jeg kan samle de fladjern da der ikke kan fås længere end 6m ? 

Vh Fatih

Det er ikke noget problem for en smed at svejse fladjern sammen så det kan holde.

Jeg kan dog ikke lade være med igen at advare dig. Dit projekt er næsten helt sikkert dømt til at gå galt. Det er imod alle byggeregler ikke at have styr på hvad din bjælke kan tåle. Havde det nu været en carport, så er det noget helt andet.


Søren O

Jeg har ikke læst hele tråden igennem, men en IP bjælke der bliver forstærket i begge sider, ude ved kanter, er meget stærk. Det bliver som en kasse med 3 lodrette vægge.  Det havde dog været bedre med en Hbe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Søren O , ja jeg ved det godt men lige nu bærer den faktisk intet , har taget alle kiler af fra øverste sal så de støtter slet ikke i mod og den er stadig lidt buet men det er skam kun 3-5mm , så tror faktisk det er selve ipe bjælken der giver sig lidt . 

Ja han siger at man godt kan samle fladjern ved at svejse det så det holder bedre en et helt fladjern vil gøre 👍🏻

Ev elmand , det er nemlig rigtig , den bliver super stærk .

Det skulle have være en ipe 200 som ny beregning han har lavet , men fladjernet kommer den til at være en 240 ipe når de forstærkning kommer i 👍🏻

Du har slet ikke beskrevet hvorfor bjælken skal være der. Jeg gik egentlig ud fra at du havde fjernet en bærende væg. Det er meget normalt at loftbjælkerne er skarret over den bærende væg. Det vil sige at bjælken skal bære halvdelen af loftetagen. Egenvægt + "bevægelig" last på etageadskillelsen er normalt ca. 300 kg pr. m2.

I dit tilfælde må du have gennemgående bjælker siden du kan fjerne alle kilerne. Regningsmæssigt vil jeg dog mene, at hvis en støttebjælke sættes op, så skal den dimensioneres til samme belastning som ovenstående.

Din påtænkte forstærkning af IPE 160 med 2 stk. fladjern 150*10 fastgjort til siderne af IPE profiler giver 65% større styrke. Det svarer dog "kun" til IPE 180 eller lidt mindre end HEB 140.



Søren O

Ja korrekt , det er tømrer som går langs med 70cm i gennemsnittet , der er 11 stk , 7.40meter , Der har kun været en væg på 3 af dem . Så valgte vi at sætte en ipe 160 ind hele vejen over på de 8meter .

Det er korrekt at alle kiler er taget af og den slet ikke rør ipe bjælken kun på de første 3 . 

Mon ikke det er nok med den også de 2 fladjern på begge sider .

Vh Fatih 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis