Ipe bjælke ,

Hej LDS , jeg er igang med at renovere mit hus og jeg har fået lavet nyt tag og tømrer på loftet da jeg har udnyttet over etage . 

Jeg har dog en stue på 8m lang og 7.60m bred , jeg har isat en Ipe 160 lige midt på den 8 m spændevide . 

Jeg synes at ipe bjælken er begyndt at bøje en lille smule , når jeg er oppe på etagen er det som om det vakler lidt , jeg fik jo af vide af ingeniøren at den 160 kunne sagtens klare denne opgave . 

Hvad kan jeg gøre for at få den stærkere end den nu er ? 

Håber der er nogen her inde der kan hjælpe mig hurtigst muligt da jeg skal videre i renoveringen . 

Skal have dampspærre op og gips loft . 

Så det skulle gerne være sådan jeg var 100p på at det er i orden inden jeg gøre dette . 


Mvh Fatih 😉

Hej LDS , jeg er igang med at renovere mit hus og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når man skal udregne hvad belastning et profil kan "tåle", er der selvfølgelig nogle formler som skal anvendes. Når man skal beregne et "sammemsat element", skal afstanden fra det "forstærkende" elements tyngdepunkt til tyngdepunktet i det "sammensatte" element indgå i beregningen. Tallet indgår i 2 potens.

Det vil sige at jo længere væk fra tyngdepunktet det forstærkende element indsættes, jo stærkere bliver profilet.

Lad os nu tage dit lodret stående IPE-profil. Profilet belastes lodret. Det er ret naturligt at tyngdepunktet ligger lige midt i profilet (80 mm. oppe i profilet i dit tilfælde).

Ved forstærkning på de lodrette sider vil tyngdepunktet i forstærkningselementerne også komme til at ligge i samme højde som er i IPE-profilet, altså har de samme tyngdepunkt.

Hvis forstærkningerne lægges uden på flangerne, vil afstanden til tyngdepunktet i dit tilfælde blive 80 mm + halv materialetykkelse af det forstærkende element.

Du bliver nødt til at få lavet en statisk beregning af din konstruktion. En beregning på din forstærkning er heller ikke noget problem. Du står med et hus som skal bruges mange år endnu, så få det nu lavet ordentligt. Bagefter har du ro i sindet, og har gjort hvad du kunne.

Jeg må melde fra med at beregne - har ikke brugt det i 35 år.

Jeg håber at du kan se vigtigheden i at få det lavet ordentligt. Lige netop den bjælke er helt afgørende for stabiliteten i dit hus.


Søren O

Hej

Du kan, som andre skriver, svejse fladjern på ude på flangerne. Det giver mer end at svejse dem på helt inde i midten.

SÅdan har jeg været med til at redde et par "fallitten" stalde, dengang man ikke troede der nogensinde kom sne. Når du er færdig med at svejse skal det sådan set ligne et profiljern.

Husk nu når du begynder og svejser på den at bjælken skal være CE mærket ifl DS/en 1090 😉 

Tak for nogle fine ord Søren O  

Hej Subwoof , så det vil sige så langt ud fra kroppen som muligt ? Jeg har tænkt at isætte 7.5 meter fladjern på langs , da jeg ikke kan få de sidste ind da det er muret til , har tænkt mig at gøre det på begge sider . Men hvad synes i tykkelse på fladjernet skal være ? 

Hej Martin.v , den er godkendt købt hos GKM 👍🏻

Vh Fatih 

hvem skal svejse fladjern på for dig? 

Sæt noget 10mm fladjern på, det bedst vil være og sætte dem lidt ind i mellem top og bundflange, så der måske stikke 7-8mm udenfor, så har du mulighed for og lægge en god svejsning i top og bund..


Annonce

Du bliver nødt til at sørge for at din forstærkning kommer helt til enderne. Ellers er det svageste lige i kanten hvor vederlaget slutter,og der er risiko for at den deformeres lige der. Der skal jo selvfølgelig også laves en ce mærkning på forstærkningen da du ændrer på styrken. 


Held og lykke med projektet. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Min kammerat er Smed så han ville svejse dette 👍🏻

Min bjælke er jo 160 så vælger jeg et fladjern der er 150x10mm og i længden 7,5m på begge sider 😉

Fiahgt , så det vil sige jeg skal have dem for en helt længde , også ind igennem muren også ?

Tak for dette

Vh Fatih

Fuld længde eller må man tage 2 eller 3 meter ad gangen hen af vejen ?

Subwoof , skal det være fuld længe eller må man svejse dem i stykker ? Der findes kun 6m længde nemlig og skal bruge 8m 

Vh Fatih

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis