højtryksrensning af fliser og vandglas

hej
jeg skal til at vaske/rense mine terressefliser - for første gang, de er 10 år gamle og meget 'sorte'
til det bruger jeg et specelt flisehoved på højtryksrenser (proffessionel.model patio), så det sker skånsomt.

jeg har tænkt følgende metode.

1. sprøjte algefjerner ud om aftenen og lade stå natten over
2. rense med højtryk patio renser
3. efterfylde med nyt fugesand i fuger
4. vande med base (kautisk soda opløsning) 1 dl til 5 liter vand
5. afslutte med imprægnering med vandglas 500 ml til 1 liter til 3 liter vand

ser det korrekt ud ?, hvor stor en mængde vandglas skal man bruge til 100 m2 og hvordan skal det påføres ( med rulle ?)

hej jeg skal til at vaske/rense mine... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg søger ofte svar på mine spørgsmål på engelsk eller tysk, fordi forklaringer til f. Eks. Vandglas er betydeligt mere præcise. ( som 3-sproglig korrespondent har jeg en fordel og behøver ikke at oversætte med delvis Google volapyk). Alligevel henviser jeg til en side, som forklarer lidt om de 3 forskellige kemiske sammensætninger af vandglas. I DK kender vi nok mest til natronvandglas, som sælges i dunke. Egenskaberne er dog ganske forskellige. Efter at have læst artiklen i linket, ville jeg ikke bruge vandglas på mine fliser!
det holder nemlig ikke! Kan også gøre mere skade end gavn. JEG har brugt ufortyndet vandglas på mine murstens sålbænke, da de gamle sorte flise sålbænke blev skiftet ud i forbindelse med at vi fik muret op mellem vinduerne og træværket fjernet.
Mureren var ikke meget for at skifte til mursten. Han sagde at de ville blive grimme efter nogle år. 30 år efter er de stadigvæk som nye, takket være vandglas.
Noget helt andet er fliser, som dels får fugt både oppefra og nedefra, bliver slidte og som man kan læse i linket, ligefrem kan blive mere porøse, når vandglas får frost.
https://www.haus.de/bauen/wasserglas-anwendungstipps-vorteile-und-nachteile#a-256806-der-vergleich-lithiumwasserglas-kaliwasserglas-und-natronwasserglas
Jeg er lige blevet færdig med rengøring af vores Terasse med Bellahøj fliser lagt i 1969.
Fremgangsmåde: Fuger skrabes ud, skidtet fejes væk, spules med vand og sprøjtes med kaustisk soda opløsning. 2 dl soda i vand. Det er en meget basisk opløsning. Jeg lader det tørre og fejer så lys grå stenmel Over det hele. 1 pose rækker til mine 60 m2. FEJE, FEJE, FEJE. Stenmelet er skarpt og hjælper med at skure fliserne. Resten af sæsonen og måske et år mere har vi fine fliser.
Fliserne under åben himmel er lidt mere ru end de fliser, der ligger under den overdækkede terasse. Jeg kunne iøvrigt også tænke mig at der er forskel i kvaliteten på fliser fra 1970 og 1920. 

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også