Regulering af ventilator, luftvarme

Hej

For to år siden skiftede jeg ventilatoren ud i mit gamle hess varmluft anlæg (kaliofere)
Jeg gik fra et forbrug på 250w til 30~40w i timen. Dette fordi jeg samtidig købte en ls control 5 ventilator regulering, så jeg kan køre hastigheden på ventilatoren trinløs, kontra den gamle med 5 faste trin.

Desværre stoppede denne med at virke for nyligt. Jeg har, for at have varme i huset, lånt en af en kammerat. Desværre kan denne ikke køre helt så langsomt. Det skal lige siges, at jeg har stillet på det lille potmeter i siden, som styrer minimum hastigheden, helt ned.

Erstatnings regulatoren gør at jeg bruger 80w i timen, og at det suser i kanalerne så det er uudholdeligt. Mit spørgsmål er derfor, er der forskel på de regulatore, altså deres minimum spænding? Eller er der en anden faktor jeg skal kigge efter, når jeg bestiller en ny?
Eller, har i en anden strømbesparende løsning?

Mvh


Hej For to år siden skiftede jeg... Vis hele indlægget
81 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan alternativt købe en ganske almindelig frekvens omformer til en 500 mand. Den lille motor kræver ikke alverden af en frekvens omformer, og disse kan typisk trække el-motorerne endnu lavere nede i omdrejninger.

Overvej om du har behov for så stor en blæser, eller om du evt. skal installerer en blæser med mindre kapacitet, og dermed får en mere optimal drift, end at du skal drosle den ned til 25%, men kører oppe omkring 40-60%. Hvis du alligevel aldrig vil køre 100% pga susen i dine ventilations rør.

 

Er enig med dig i, at der ikke er behov for så stor en blæser. Den jeg har kan levere, jvf. mærkeskiltet, 1600m3/h. 900m3/h vil være tilstrækkeligt hos mig.
Min blæser virker endnu - selvom den er ca. 20 år gl. Har købt en billig regulator, som jeg ikke er helt sikker på at motoren kan lide. Dersom det går galt er det af vital betydning at jeg kan finde en ny - nu vinteren kommer! Har du et forslag til frekvensomformer - så hører jeg gerne herom.
Ville gerne vide om motoren jeg har nu er en norm-motor, thi det forekommer ganske svært at finde en motor, der opfylder alle kriterier: aksel diameter/længde, motorens fysiske udformning/ophæng.etc.
MVH

Mvh. jamaho
Mål på motoren kan du kontakte Hoyer motor om at få en erstatnings motor, hvis din brænder af.
Det man skal huske er dog, at da blæseren er lavet til en specifik ydelse, så er de relevante monterings størrelser givet ud fra en lignende motor kapacitet, og du kan derfor ikke "bare" skifte fra din nuværende ca. 500W motor til f.eks. en 200W.
Her er et produktblad for en ud af utallige muligheder, om end den her koster ca. 1500:
https://www.eegholm.dk/webshop/wp-content/uploads/2016/09/Vacon-20.pdf
Du skal have den til 0.55kW 230V 1 fase.

 

Jeg må indrømme at i min verden er det helt hen i vejret at anbefale at udskifte denne med en frekvens omformer, og så med en Hoyer motor.

disse kanal ventilatoren er bygget til at køre ultra let, længe og med minimum effekt.

selvfølgelig kan der være forskel. Men en std Hoyer motor er fra Kina, byggetkvaliteten er lav. Virknings graden ikke super høj. Og skal du samtid have en frekvensomformer til at stå og køre, så bliver det ikke billigere.

den nye jeg købte er med en 122watt motor. Altså langt under de 500w man gisner om her.
selvom den kun skal køre med 25% ydelse det meste af tiden, hvad gør forskellen?

jeg kan jo kun sige at jeg har personlig erfaring med denne, samt en ls control. Og det virker ganske fint..

pas nu på med ikke at gøre det super avanceret. Det er det bestemt ikke..

jeg tvivler du kan få en hoyer motor med vfd til at køre samme luftmængde for 40watt 

jeg vedhæfter et billede af kvitteringen.
jeg kan huske at jeg for et par år siden søgte, og fandt en del i Italien til 1000\1500kr. Samme model. Men kan ikke lige umiddelbart se nogle nu.

mvh 

Men kan desværre se at prisen er noget højere end jeg huskede.
omvendt er den forholdsvis hurtigt tjent hjem i forhold til tidligere forbrug
Annonce
O.M.E skrev den 05-11-2019 10:18:59

Jeg må indrømme at i min verden er det helt hen i vejret at anbefale at udskifte denne med en frekvens omformer, og så med en Hoyer motor.

disse kanal ventilatoren er bygget til at køre ultra let, længe og med minimum effekt.

selvfølgelig kan der være forskel. Men en std Hoyer motor er fra Kina, byggetkvaliteten er lav. Virknings graden ikke super høj. Og skal du samtid have en frekvensomformer til at stå og køre, så bliver det ikke billigere.

den nye jeg købte er med en 122watt motor. Altså langt under de 500w man gisner om her.
selvom den kun skal køre med 25% ydelse det meste af tiden, hvad gør forskellen?

jeg kan jo kun sige at jeg har personlig erfaring med denne, samt en ls control. Og det virker ganske fint..

pas nu på med ikke at gøre det super avanceret. Det er det bestemt ikke..

jeg tvivler du kan få en hoyer motor med vfd til at køre samme luftmængde for 40watt

jeg vedhæfter et billede af kvitteringen.
jeg kan huske at jeg for et par år siden søgte, og fandt en del i Italien til 1000\1500kr. Samme model. Men kan ikke lige umiddelbart se nogle nu.

mvh

 Nu var pointen ikke at han skulle skifte den nuværende til en hoyer, det var mere hvis den nuværende stod af, så kunne han højst sandsynligt finde en ny/brugbar ved hoyer til erstatning.


 

Mange tak for alle tilkendegivelser, som alle indgår i mine overvejelser.Har kontakt med det italienske firma der fremstillede den motor jeg har siddende nu. De laver den ikke mere, men tilbyder at lave den, dersom man vil aftage min 20 stk. :-( ! Kan dog ikke lave den i en EC udgave! Se tegning ovenfor.
Da man med rimelighed kan forvente at tingene har udviklet sig til det bedre både driftøkonomisk samt reguleringsmæssigt siden Hess levered kabinettet, er jeg derfor på udkig efter en motor af nyere dato. Alternativt en hel ny enhed med blæserhjul/motor som O.M.E har. Har sat 2 nye ventilatorer op af typen RUCK til varmeflytning og udsugning. Begge har EC motorer og er nemme at hastighedsregulere med Ruck MTP20 potentiometer.

Mvh. jamaho
Du har ikke undersøgt om det spanske mærke som min er, tilbyder en motor til din?
den er magen til min gamle ´hess`, så måske det er plus n play?

du må sige til hvis jeg skal køre forbi den lokale autoel og høre på pris på en ny som min. Og om den stadig kan købes.

mvh
Hej O.M.E.
Fyringssæsonen er startet og jeg har startet varmen op.
Ville blive glad om du ville tage en tur forbi din leverandør af enheden, du købte, for at høre om han kan skaffe en ny komplet enhed, eller måske en motor alene i EC udførelse?
Skulle selvfølgelig have afprøvet systemet med en elektronisk regulator INDEN fyringssæsonens start!
Ingen er, som bekendt, forpligtet udover sine evner!!!

Mvh.

Mvh. jamaho
Hej OEM
Jeg er meget interesseret i den løsning vedr. motor og styring af Hess kalorifere du har fundet frem til. Er der mulighed for, at du kan spørge din leverandør om, at fremskaffe lignende dele til mit Hess anlæg? 
Der er yderligere 61 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også