Pumpe uden flow

Hej 

Jeg sidder og har et problem med mit nye solvarme system.

kort om anlæget:

Solvarme der levere varmt vand til en 1000L beholder i mit skur. det fungere

mit problem er at jeg ikke kan få varmen fra beholderen til varmesystemet i huset. 

Der er en shunt ventil som jeg har fået styr på vender rigtigt, og der er en pumpe der skal pumpe vandet over til huset, denne sidder paralelt med fyret i huset, den kører, men der kommer ikke varme over gennem rørene (de er ikke stoppet og ej lukket for en kuglehane).

Da det på mig virker som om der må være nogte der forhindre flow har jeg skruet helt op for gulvarmen og for vores håndklædetører samt slukket fyret for at dette ikke forplumre hvad jeg ser. til mit hus er der en rumføler der, gennem en shunt, justere på returen til fyret, denne har jeg forsøgt at stille til fuld varme = åbenventil.

Jeg synes jeg har forsøgt alt hvad jeg kan komme i tanke om. og mangler derfor virkelig indput og ideer.

Mvh Morten

 


Morten
Hej  Jeg sidder og har et problem med mit nye... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En vvb skal helst (spiral)opvarmes fra oven af og ned, og jeg tænker at dette også er gældende for en aku-tank.
Så er der en løsning: pumpe huset i den præ-samlede solvarme enhed var monteret omvendt så den sendte vandet den forkerte vej rundt. de gange jeg ikke har fået et flow, er så fordi der i temperatur hanerne sidder en kontraventil og når pumpen prøver at kører den forkerte vej rundt slå kontraventilen til.

Efter at have vendt pumpehuset korrekt er der pludselig hul igennem ;-)

Morten
Grunden til den lave afkøling mener jeg ligger i:
jeg har ingen termostater på radiatorene kun en rumvarmesensor der regulere (som en termostat) på returen til fyret => at pumpen kører 100% og sender vandet alt for hurtigt rundt og dermed kan det ikke nå at blive afkølet. men jeg får lagt ny software på styringen i løbet af denne uge. I mellemtiden har jeg et par andre spg:

hvilken temp vil man gerne have ned fra solfangerene? eller hvad skal man styre efter?
hvilken temperatur skal man gerne opnå på returvandet fra huset (radiatorer) (35 grader realistisk?) jeg forestillermig at man styre pumpehastigheden efter retur temperaturen og rumtemperaturen.

Morten

temperaturforskel på Tbuffer.o(øvre) og Tbuffer.n (nedre) ser ikke ud til at være så stor. er der nogen der ved hvad det normalt er?


Morten
Skrevet af mortenpg på 20-04-2017 12:03
Så er der en løsning: pumpe huset i den præ-samlede solvarme enhed var monteret omvendt så den sendte vandet den forkerte vej rundt. de gange jeg ikke har fået et flow, er så fordi der i temperatur hanerne sidder en kontraventil og når pumpen prøver at kører den forkerte vej rundt slå kontraventilen til.

Efter at have vendt pumpehuset korrekt er der pludselig hul igennem ;-)

  Ja, et eller andet var der galt. Godt du fandt fejlen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af mortenpg på 20-04-2017 12:11
Grunden til den lave afkøling mener jeg ligger i:
jeg har ingen termostater på radiatorene kun en rumvarmesensor der regulere (som en termostat) på returen til fyret => at pumpen kører 100% og sender vandet alt for hurtigt rundt og dermed kan det ikke nå at blive afkølet. men jeg får lagt ny software på styringen i løbet af denne uge. I mellemtiden har jeg et par andre spg:

hvilken temp vil man gerne have ned fra solfangerene? eller hvad skal man styre efter?
hvilken temperatur skal man gerne opnå på returvandet fra huset (radiatorer) (35 grader realistisk?) jeg forestillermig at man styre pumpehastigheden efter retur temperaturen og rumtemperaturen.

Det forstår jeg ikke rigtigt. Med den lille afkøling du havde burde radiatorene være brandvarme, forudsat vandet kom ind gennem disse. Eller omvendt, rummene burde minde om en sauna!

Uden på nogen måde og være ekspert, vil jeg mene du bør holde temperaturen så lav som muligt fra solfangerne, idet du derved har den største virkningsgrad fra disse. Men samtidig skal du også holde temperaturen højere end vandet fra bunden i din akkumoleringstank, så du har afkøling på dine solfangere. 

En returtemperatur på 35 grader er det muligt og have på et gammeldags radiatoranlæg uden større dikkedare. Du burde have en mulighed og tilpasse din fremløbstemperatur, så den passer til den returtemperatur du ønsker, naturligvis inden for rimelighedens grænser. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af mortenpg på 20-04-2017 12:20

temperaturforskel på Tbuffer.o(øvre) og Tbuffer.n (nedre) ser ikke ud til at være så stor. er der nogen der ved hvad det normalt er?

Fra en brændekedel, styrer man mod og have forskellen så stor som mulig. Men det kan du ikke med en solfanger, grundet det kniber og få temperaturen op omkring 95 grader når der er overskyet, køligt osv, derfor bør temperaturen fra fangeren holdes så lav som muligt. Derved opnår du så ingen rigtig lagdeling i tanken men må køre efter og fylde den jævnt med et relativt stort flow gennem fangerne. Dermed opnår du også, mig bekendt, den største virkningsgrad på dine solfangere.

Men hvad normalen er på Tbuffer.o(øvre) og Tbuffer.n (nedre) på et solfangeranlæg er nok svært og svare direkte på, andet end den vil være lav med max udnyttelse af/på fangerne. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis