Pumpe uden flow

Hej 

Jeg sidder og har et problem med mit nye solvarme system.

kort om anlæget:

Solvarme der levere varmt vand til en 1000L beholder i mit skur. det fungere

mit problem er at jeg ikke kan få varmen fra beholderen til varmesystemet i huset. 

Der er en shunt ventil som jeg har fået styr på vender rigtigt, og der er en pumpe der skal pumpe vandet over til huset, denne sidder paralelt med fyret i huset, den kører, men der kommer ikke varme over gennem rørene (de er ikke stoppet og ej lukket for en kuglehane).

Da det på mig virker som om der må være nogte der forhindre flow har jeg skruet helt op for gulvarmen og for vores håndklædetører samt slukket fyret for at dette ikke forplumre hvad jeg ser. til mit hus er der en rumføler der, gennem en shunt, justere på returen til fyret, denne har jeg forsøgt at stille til fuld varme = åbenventil.

Jeg synes jeg har forsøgt alt hvad jeg kan komme i tanke om. og mangler derfor virkelig indput og ideer.

Mvh Morten

 


Morten
Hej  Jeg sidder og har et problem med mit nye... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Nitter på 13-04-2017 20:33
Ja ok Morten. Men diagrammet siger bare ikke noget om hvordan du styrer systemet og hvor de forskellige følere sidder. Når jeg kigger på diagrammet, skulle du kunne få vandet fra akkutanken til mindst og kunne cirkulere baglæns gennem kedlen, forudsat kedlens pumpe er slukket. Det er desværre ikke meget det diagram siger. Der skal et detaljeret diagram til, hvis jeg skal kunne finde noget og sætte fingeren præcist på noget.

Pumpen, det er ikke nok der er strøm til den, den skal også kunne rotere, dvs der må ikke sidde en urenhed og spærre så den ikke kan løbe rundt.

Det er ikke en kontraventil der vender awer, der laver problemerne ???
 

 

Et godt bud (kontraventilen). men der er ikke lige nogen jeg kan synligt se (måske spærre det, desværre, også for forslaget om at sende det baglens gennem fyret, men jeg har bestemt tænkt det samme). kan der sidde en i et pumpehus eller lign?

Jeg har haft fremløbsrøret inde i fyrrummet af og åbnet for en kugle ventil ude i skuret med system tryk bag. der kom fint vand frem til huset (pumpen kørte ikke). pumpen er selv styrende og får i mit system kun strøm, jeg ved ikke om den vil virke med omvent strøm (og dermed løbe den ande vej), jeg forstiller mig den vil melde fejl da der er en fejlkode for dette. men så mener jeg også jeg vil få en retur temp der er højere end fremløb.

Der sidder 2 manuelle tempertur ure som også er kugle haner se billede tidligere.

Den elektroniske temperatur sensor der ses ved shunten til huset er placeret efter shunten har blandet det varme og det kolde retur, shunten styrer efter denne sensor. 

 


Morten

Er det pumpen her øverst i billedet?

Så kan du skrue den blanke prop ud, og se om den rent faktisk køre rundt, man kan også udlufte ved at løsne den blanke prop.

Dumt spørgsmål, vender pumpen rigtig ?

Og det ligner en kontraventil, den runde messing, som nævnt længere oppe, kunne den vende forkert, eller sidde fast.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 13-04-2017 21:06

Er det pumpen her øverst i billedet?

Så kan du skrue den blanke prop ud, og se om den rent faktisk køre rundt, man kan også udlufte ved at løsne den blanke prop.

Dumt spørgsmål, vender pumpen rigtig ?

Og det ligner en kontraventil, den runde messing, som nævnt længere oppe, kunne den vende forkert, eller sidde fast.

 

det forrest i billedet er pumpen til at mellem varmevæksler og buffer tank, den virker fint. og ja det er en kontraventil.

men den pumpe der ikke pumper noget, er den pumpe der sidder lige over den røde hane med indbygget termometer. det er en enhed der bliver leveret samlet (det der er i det sorte flamingo (der er ogås et låg til den, det er bare ikke på.)) som det også ses er temperaturen højere på fremløb end retur, me jeg ved ikke hvor meget det siger når der ikke er et flow.

 

 


Morten
Skrevet af mortenpg på 13-04-2017 20:58

Et godt bud (kontraventilen). men der er ikke lige nogen jeg kan synligt se (måske spærre det, desværre, også for forslaget om at sende det baglens gennem fyret, men jeg har bestemt tænkt det samme). kan der sidde en i et pumpehus eller lign?

Jeg har haft fremløbsrøret inde i fyrrummet af og åbnet for en kugle ventil ude i skuret med system tryk bag. der kom fint vand frem til huset (pumpen kørte ikke). pumpen er selv styrende og får i mit system kun strøm, jeg ved ikke om den vil virke med omvent strøm (og dermed løbe den ande vej), jeg forstiller mig den vil melde fejl da der er en fejlkode for dette. men så mener jeg også jeg vil få en retur temp der er højere end fremløb.

Der sidder 2 manuelle tempertur ure som også er kugle haner se billede tidligere.

Den elektroniske temperatur sensor der ses ved shunten til huset er placeret efter shunten har blandet det varme og det kolde retur, shunten styrer efter denne sensor. 

 

En kontraventil har jeg aldrig set sidde i en pumpe. Skulle der sidde en kan du være sikker og vis på den vender rigtigt da pumpen ellers ikke virker. 

Du kan ikke få en 230 volts pumpe til at løbe omvendt ved og bytte ledningerne rundt. 

Temperaturmåleren til shuntstyringen sidder også det rigtige sted.

Men sig mig, har du en udluftning siddende i toppen af akkumoleringstanken og er der luftet ordentelig ud på stedet  ???

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Men sig mig, har du en udluftning siddende i toppen af akkumoleringstanken og er der luftet ordentelig ud på stedet  ??? ja der er en udlufter på toppen af tanken samt det er her overtryksventilen sidder (4 bar mener jeg den er) der er ca 1,7-2 bar på systemet..

 


Morten
Annonce
Skrevet af mortenpg på 13-04-2017 22:02

 

Trykket på anlæget betyder ingen ting med hensyn til om der kan stå luft i toppen af akkumoleringstanken. 

Du har tjekket, om der vitterligt ingen luft står på stedet ved manuelt og åbne udlufteren, eller  ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 13-04-2017 22:33

Trykket på anlæget betyder ingen ting med hensyn til om der kan stå luft i toppen af akkumoleringstanken. 

Du har tjekket, om der vitterligt ingen luft står på stedet ved manuelt og åbne udlufteren, eller  ???

 

 

jep, lige præcis

 

 


Morten
Det var lige det jeg ville vide.

Du må også få tjekke at pumpen kører, du kan starte med og lægge øret til og høre/mærke om den siger noget/vibrere.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 14-04-2017 07:20
Det var lige det jeg ville vide.

Du må også få tjekke at pumpen kører, du kan starte med og lægge øret til og høre/mærke om den siger noget/vibrere.

 

Jeg kan hører at pumpen kører, 

Efter at have taget solvarmen fra i fyrrummet og tjekket gennemløb i de 2 rør her efter har jeg kortsluttet dem så de solvarmebeholderen/pumpe kun levere vand frem til huset og direkte retur har jeg endelig fået vandet til at komme varmt ind i huset. forklaring på hvorfor det lykkedes ved jeg ikke helt. men måske luft som flere har nævnt??? rørene er jo nu blevet spulet igennem så det har vel tager luft hvis der var noget.

Herefter har jeg igen sluttet solvarmen til varmesystemet i huset og slået fyret fra med kugle haner, så kommer der varme ud til radiatorerne. dog observerede jeg at fremløb var 50 grader (shunten er indstillet til 55 grader) og retur er 60 grader. hvordan det så kan lade sig gøre???

 


Morten
Skrevet af mortenpg på 15-04-2017 22:18

 

Jeg kan hører at pumpen kører, 

Efter at have taget solvarmen fra i fyrrummet og tjekket gennemløb i de 2 rør her efter har jeg kortsluttet dem så de solvarmebeholderen/pumpe kun levere vand frem til huset og direkte retur har jeg endelig fået vandet til at komme varmt ind i huset. forklaring på hvorfor det lykkedes ved jeg ikke helt. men måske luft som flere har nævnt??? rørene er jo nu blevet spulet igennem så det har vel tager luft hvis der var noget.

Herefter har jeg igen sluttet solvarmen til varmesystemet i huset og slået fyret fra med kugle haner, så kommer der varme ud til radiatorerne. dog observerede jeg at fremløb var 50 grader (shunten er indstillet til 55 grader) og retur er 60 grader. hvordan det så kan lade sig gøre???

 

Hvis det manglende flow skyldes luft, er det fordi der stod luft i toppen af din akkumolerindstank. 

Returen har en højere temperatur end fremløbet ?  Tja enten har du byttet rundt på fremløb og retur, eller også har du opfundet en maskine der afgiver mere energi end det du putter ind i den. Tror selv på første forklaring er den rigtige.  

Men men, at du kun har en afkøling på 5 grader på din akkumoleringstank er en katastrofe. Det ødelægger helt tankens lagdeling, så den ikke kan indeholde ret meget energi. Det passer også helt godt med du har byttet om på fremløb og retur fra akkutanken i forhold til husets anlæg. 

Der er også noget helt riv ravende galt med dit anlæg inde i huset, siden du har så lav en afkøling. Erfaringsmæssigt har du et problem med at vandet enten løber ukontrolleret gennem din VVB eller kedel.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis