Udskiftning af radiator

Hej,

Jeg er ved og skifte mine gamle radiatorer ud fra 1986, til nogle meget pænere og mere besparende

Men men men, de gamle radiatorer har en stor stikdåse på væggen og de nye har kun ledning til stikkontakt, kan jeg lave det om så det passer, eller skal jeg finde nogle andre radiatorer?

Håber på jer kreative og dygtige mennesker kan hjælpe med klogt svar

 


Med venlig hilsen

Brian P
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu du ikke viser et billede af tilslutningen af de gamle radiatorer, bliver rådet: Klip stikket af de ny radiatorer og monter ledningerne i de gamle tilslutninger. Du sparer ikke energi ved at skifte radiatorerne.

fase
Der sidder 5 ledninger ud af væggen,
1 blå
1 rød
1 sort/hvid
1 orange
1 grøn/gul
Kan desværre ikke tilføje 1 billede lige nu.

Med venlig hilsen

Brian P
Hvilken spænding er de ny radiatorer beregnet til, 230V eller 400V? Hvis tilslutningsspændingen er 230V tilslutter du til (lyse)blå og rød samt gulgrøn. Den næste til (lyse)blå og sorthvid samt gulgrøn. dette er kun et eksempel, for egentlig skal du tælle sammen, hvor mange Watt der samlet skal tilsluttes. Den samlede effekt deler du så med 3. Nu har du belastningen pr fase og belastningen fordeles derefter. Det kan godt betyde, at der flere radiatorer på en fase. Men det betyder ikke noget. Det drejer sig om at del belastningen ligeligt på faserne.

fase

den gamle radiator var 230V og det samme er den nye.

Jeg har vedhæftet billeder af ledningerne, men er stadig i tvivl om hvad der skal til hvad?

tænker at jord skal til jord, og blå skal til blå, men hvad skal den brune sætte til??

og lader jeg bare de andre være, uden og gøre noget ved dem?


Med venlig hilsen

Brian P
Annonce
Den brune skal til enten rød, sorthvid eller orange. De ledninger, der ikke bruges, lader du være med at slutte noget til.
Er der en form for kolingsplint/dåse bag på radiatoren, for ellers skal du have lavet din installation lovlig.
Hvis du sender mig en fortegnelse over watt forbruget på de enkelte radiatorer, skal jeg gerne lave en fordelingsplan, så du kan se hvilke farver, du skal bruge. Kan du ikke fortælle lidt om dine radiatorer, gerne et billede af bagsiden.

fase

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/47619' class='af-profile-link'>Frank Chr.</a> på 10-04-2017 18:17
Det gælder vel også olie-radiator tænker jeg, selv om man kan læse at nogen forhandlere skrive at der er store besparelser ved at skifte fra almindelige el-radiatorer til olie-radiatorer?


Om det er olie eller bare et varmelegeme, giver det samme i sidste ende, olieradiatoren opvarmer olien som afgiver varmen til luften, den almindelige elradiator opvarmer bare luften..

De gamle radiatorer havde netop den koblings plint, så ledninger kunne sidder lovligt i den. Når du skriver at de nye "kun" har ledning og stikprop, har du ikke købt det optimale. Men for at du kan bruge dem skal der f.eks. monteres en forfradåse,(noget svært fordi der skal bores ud der hvor ledninger er) så et udtag. Eller måske en Jaus dåse (langt lettere da den sidder udenpå)
Så er der klar til at ledning fra radiator kan monteres, når stikprop er klippet af.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

det lyder lidt besværligt, jeg har vedhæftet billeder af den gamle og den nye radiator, tror bare jeg nøjes med og skifte den ene

Men jeg må nok bare invistere i en anden type, som har den stikdåse på bagsiden,.

nogen som kan anbefale en til et rum på ca. 10-12kvm. og som ikke koster spidsen af en jetjager


Med venlig hilsen

Brian P

Det er nok det nemmeste at købe en raditor med sådan en koblings dåse bagpå. For at sige hvilken radiator der skal bruges i pågældende rum er det faktisk nødvendigt at kende isolerings graden.
Men men der er et par ledetråde.
Hvis du har kunnet holde varmen hidtil med de gamle radiatorer skal de nye have samme størrelse.
Eller man regner med 100 w/ kvm ved dårligt isolerede huse og ned til 50 w/kvm ved godt isolerede.
Så du skal vælge ca. 800 w til sådan et rum, og et hus af den årgang.

Som nævnt tidligere kan man ikke spare energi ved at skifte elradiatorer. De er så simple at al tilført energi går til varme. Så man k○n ikke tale om dårlig virknings grad ved de gamle. Så en mulighed var jo at tage de gamle ned ( man kan klikke radiator af koblings dåse) og så male dem. Så er de som nye igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også