Brusekabine uden vådrumsbehandling

Hej,

Jeg har et badeværelse i kælderen, som består af et betongulv med gulvvarme, indervægge i multiplader og kælderydervæg i beton. Jeg er klar til at sætte fliser på gulv og vægge og overvejer om vådrumsbehandlingen skal undlades. Her er hvorfor.

1) Jeg var i et byggemarked forleden, for at forhøre mig om Lip eller Alfix. Da han hørte vi talte kælderrum, sagde han det kunne være ligemeget med vådrumsløsning, de penge og tid kunne jeg spare.. (Manden var 60+)

2) Jeg ved man kan få diffusionsåbne vådrumsløsninger, men er alligevel bange for at tætne for meget, så man lukker fugten inde (i ydermuren).

3) Når jeg læser By og Byg Anvisning 200 fra 2001 om Vådrum, jeg ved det ikke er den sidste nye, så står der, at det ikke er et krav at lave vådrumssikring, når badeværelset er omkranset af beton og klasse L (Lav). Klasse L er 1-familiehuse, sommerhuse hvor man foretager få daglige bade med god udluftning.

Nogen kommentarer til ovenstående ?

:-)

 


Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ikke nogen meninger for og imod ?? ;-)

Så sparede jeg da de penge...

Thomas
det var da noget af det værste vås jeg har hørt længe der er ABSOLUT krav om vådrumssikring i badeværelser prøv at læs her http://huseftersyninfo.dk/6.vaadrum/0/31 ellers prøv at søg på "sbi vådrum" den bygge anvisninger du har fundet er for LÆNGST bortfaldet og ertsttet af nye
Det er nok rigtigt, at der er generelt krav om vådrumssikring, og det er sikkert rigtig godt.
For mange år siden, var næsten alle rørinstallationer i gulve og vægge udført at jernrør og kobberrør. Når gulvene så blev utætte, især i brusenichen, løb vandet ned til til rørere og forårsagede tæring med efterfølgende utæthed og kæmpeomkostninger.
Så blev vådrumssikringen indført.
Men samtidigt ophørte brugen af jern- og kobberrør, som blev til PEXrør og lign. Disse PEXrør bliver ikke angrebet af tæringer, og derfor er vådrumstætningen heller ikke mere relevant i den forbindelse.
Men selvfølgelig bør vægge og gulve i vådrum være vandtætte, for vandet må da heller ikke løbe ned til dem nedenunder.
Men altså, hvis du ingen rør har i gulvet og heller ingen underboere, så er der ingen fare på færde, hvis du undlader.
Og du skal osse tænke på tilstandsrapporten, hvis du senere skal sælge...

Venlig hilsen
Knud
Hej Knud,

Badeværelset er jo i kælderen !!! Ikke nogen nedenunder. Og som sagt kan jeg ikke finde dokumentation nogen steder at det er et krav.

Thomas

Knud, omkring rørgennemføringer er det mest fordi de fungerer som en perforering af "bade karet" som membranen udgør. Derfor er det vigtigt at rørgennemføringer lukkes med tilhørende manchet.

Thomas du har ret i at dit kælder bad kommer ind under "beton in situ" klasse L. Men der står samtidig at kravene for MK godkendelse skal være opfyldte og kunne dokumenteres. Der kan du måske løbe lidt i problemer når det er et ældre hus. Samtidig florerer der så mange rygter og antagelser omkring membran at du for at mane alle snak til jorden bare brugte en diffusion åben membran. Det er alligevel kun en lille del af soklen der bliver lukket af og den bliver heller ikke helt lukket.


km
Annonce
Knud og KM, nu har jeg tidligere bygget 2 badeværelser på 1. sale og solgt de huse. Selvf med vådrumsbeh., da de lå på bjælkelag. Men har da aldrig været ude for at skulle fremvise dokumentation/billeder herpå....

Kan en byggesagkyndig overhovedet se det, når der er fliser på ??

Men jeg vil tænke lidt over det...

Thomas
Jeg refererende kun til hvad der står i bogen. Du skal selv vurdere hvad du har det bedst med. Du kan lave membran for 6-700 kr eller spare dem. Your choice.

km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis