Alder på installationskabel, 3-leder blå, sort og brun?

Som overskriften? Kan det være fra 1970-1980erne? Det er 3-leder plastisoleret og brugt til at forbinde lampeudtag til den faste installation, men undrer mig over farverne?

Som overskriften? Kan det være fra 1970-1980erne?... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den her er faktisk sjov nu vi snakker farver på ledninger, så kan det være at GDS holder fingerne væk.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade

Ja og noget lignende kan ske med 2 korrespondance i samme rør, hvis elektriker er løbet tør for nogle farve ledning, og langt hjemmefra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 08-03-2017 18:23
Jesper Thygesen har delvis ret, når man taler om 3 leder kabel. Det eneste man kan sige er at kablet sikkert er senere end ca. 1970-72 Før den tid ville en 3 leder være sort - hvid - rød.
Men nogle kabler har en tekst på ydersiden ca. for hver meter. Det var dog ikke særlig almindelig i 70 èrne
Men hvad er årsagen til spørgsmålet ? ?

Jeg er ved at renovere et rum i kælderen så var interesseret i at finde ud af hvornår det mon havde været renoveret/lavet sidst. Det er lavet som gæsteværelse med træloft og trægulv osv. Huset er fra 1932. Jeg har trukket nye ledere fra sikringsgruppen og i de rigtige farver. Udover 3-leder kablet jeg spurgte til var de andre kabler af den gamle stoftype og meget mørnede så de er også blevet udskiftet..

Et lille tillægsspørgsmål ... Hvor lang tid kan man regne med at jordspyddet holder. I elinstallationsrapporten stod der at der var en funktionel jording, men rent visuelt så ser den del af installationen noget gammel/medtaget ud.... Så vil tro den er fra 1970erne ... 2,5 kvadrat sort kabel fra jordspyd. Jordspyddet er desuden monteret gennem gulvet i kælderen mod ydermur. Er dette normalt?

Der er ikke nogen udløbsdato på jordspyd. Det er oftest galvaniseret massiv jernstang. Det vil tage mange årtier inden den begynder at ruste, og endnu flere årtier inden den er helt væk. Det kan hænde at ledningen går løs, så skal det naturligvis rettes. Det var ret normalt at banke den ned i kælder gulvet når man udvidede installationen med jordspyd. Som du selv skriver er den ikke fra 1932.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis