Alder på installationskabel, 3-leder blå, sort og brun?

Som overskriften? Kan det være fra 1970-1980erne? Det er 3-leder plastisoleret og brugt til at forbinde lampeudtag til den faste installation, men undrer mig over farverne?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke farver er der i ??

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Farverne alene siger ikke noget om alderen på kablet.
Du kan også købe fx 3X1,5 kabel i dag, hvor der er blå, sort og brun. Det bruges hvor der ikke skal bruges en PE leder.
Men normalt er det 3G1,5 hvor farverne er brun, blå og gul/grøn. Hvor den gul/grønne er PE leder. (Jord)

Er det ikke PE leder i resten af installationen? Den Gul/Grønne?

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/8404' class='af-profile-link'>jthyge</a> på 08-03-2017 17:36
Farverne alene siger ikke noget om alderen på kablet.
Du kan også købe fx 3X1,5 kabel i dag, hvor der er blå, sort og brun. Det bruges hvor der ikke skal bruges en PE leder.
Men normalt er det 3G1,5 hvor farverne er brun, blå og gul/grøn. Hvor den gul/grønne er PE leder. (Jord)

Er det ikke PE leder i resten af installationen? Den Gul/Grønne?

Det gør det så faktisk. For i gamle dage var der hvid-sort-blå-grå og rød. Så derfor kan man nogenlunde sige hvornår det er fra.
Og der blev skiftet farver på lederne igen, da vi gik fra brun-sort-sort/hvid-blå-gulgrøn til brun-sort-hvid-blå-gul/grøn.

Jesper Thygesen har delvis ret, når man taler om 3 leder kabel. Det eneste man kan sige er at kablet sikkert er senere end ca. 1970-72 Før den tid ville en 3 leder være sort - hvid - rød.
Men nogle kabler har en tekst på ydersiden ca. for hver meter. Det var dog ikke særlig almindelig i 70 èrne
Men hvad er årsagen til spørgsmålet ? ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Jeg havde faktisk ikke set der stod blå-brun-sort i emnet. Men så er kablet fra før 1. April 1994(1. Maj 1975 var en fejl), da der derefter var krav om jord i al installation.

(En lille rettelse af mit indlæg efter rettelse fra elmand. Sådan er det når ens hjerne går hjemme på SDP)

Annonce

apollo14dk:
Det er fra 1 april 1994 at reglen kom om aktiv beskyttelses leder i alle stikkontakter og tilslutningssteder i boliger. Da jeg gik på installatør skole i 1977 var der meget tale om at det nok kom, men som læreren sagde så ville der komme klager fra alle husmoder- hønseavler - og sikkert biavler foreninger

Se link til el eftersyns bogen bemærk afsnit 6.3.9 

Skrevet af ev elmand på 08-03-2017 21:39
apollo14dk:
Det er fra 1 april 1994 at reglen kom om aktiv beskyttelses leder i stikkontakter og tilslutningssteder i boliger.

Det er sgu da også rigtigt, og jeg burde sgu kunne reglerne. Har endda kørt hus eftersyn, men min hjerne spiller mig sgu nogle puds pt. 

Der er tilladelse til at undgå beskyttelses leder i visse tilfælde i huse opført før 1 april 1975 det kan være det er det der "snyder"

I gamle kabler var den blå rigtig blå , idag er den lyseblå og bruges fortrinvis som nulleder , men må godt bruges som fx. mellemledning noget som jeg syntes er noget rod.................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Fuldstændig enig, men det har jeg dog ikke set i lysinstallationer, men mange gange kan det ikke undgås at bruge lyseblå til fase, i motorinstallationer f,eks, Her bruges 4 leder kabel men det er så ikke så forvirrende for professionelle.
Men er der en udvidelse på en gammel installation med fase / nul som hvid / sort og der så kommer en nyere kabel med brun / lyseblå og SORT som mellemledning så skal man holde tungen lige i munden.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis