Fastsætte og vådrumssikre afløbsramme ifm. fliseskift

Hej Gør-det-selv'ere,
Jeg har kastet mig ud i en overfladisk badeværelsesrenovering, hvor jeg blandt andet udskifter fliserne. I den forbindelse er jeg i tvivl om hvordan jeg forholder mig til mit afløb hvor overdelen/rammen til afløbsskålen pt. sidder løst efter at fliserne er flernet. Afløbet er ikke i brusenichen og vil primært blive udsat for vand gennem et rør der løber ned i det fra bad og håndvask samt når jeg en gang om året tager mig sammen til at vaske gulv
Jeg kan se i andre tråde at der er lidt diskussion omkring hvad man må lave selv, men i første omgang har jeg nogle helt generelle spørgsmål som skal hjælpe mig videre. 
  1. Er der nogen som ud fra billederne kan se om der er tale om en lovlig installation, samt hvilket mærke/producent det kunne være. Der er en metalramme som går helt ned i afløbsrøret og er tætnet med en membran. Selve overdelen (til risten) er 16x16 cm, røret er 11 cm i diameter og 5,5 cm i højden. Hele rammen er 7,5 cm høj.
  2. Vil det være lovligt bare at støbe/sætte rammen fast igen og lægge fliserne? Her tænker jeg også på om man på denne installation kan lægge en lovlig vådrumsmembran. Jeg har ikke gjort andet end at trække rammen op og sætte den i igen.
Jeg kan se at de fleste afløb man kan købe har en membranflange omkring, så jeg overvejer om det er muligt at købe en ny ramme i samme konstruktion, men med denne membranflange (hvis det kræves at afløbet har sådan en i dag for at blive korrekt vådrumssikret.
Andre tips til hvordan jeg kommer videre (og særligt vådrumssikrer korrekt) modtages gerne. Kan også tage flere billeder af afløbet, hvis det kræves.
På forhånd mange tak for hjælpen!
Mvh. Peter

 


Peter
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
... Beklager i øvrigt opsætningen af teksten. Jeg kan ikke finde ud af hvordan man får venstrestillet den.

Peter
... Beklager i øvrigt opsætningen af teksten. Jeg kan ikke finde ud af hvordan man får venstrestillet den.

Peter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det ligner et blucher afløb. Og den kan nemlig trækkes op så det er muligt at justere højden på risten så det passer med fliserne.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/26487' class='af-profile-link'>Epoxymanden</a> på 05-03-2017 15:45
Det ligner et blucher afløb. Og den kan nemlig trækkes op så det er muligt at justere højden på risten så det passer med fliserne.


Okay, tak for svar - Blücher var også mit bedste bud, dog uden at jeg kan finde modellen i deres sortiment, så den er nok ikke på markedet længere. Er den model jeg har stadig mulig at vådrumssikre korrekt, eller skal jeg have en membranflange på?

Peter
Du er netop heldig at du har et Blucher gulvafløb, da du kan købe en smøremembran flange løst. (Membran forlænger)
https://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Gulvafloeb-Bluecher-Tilbehoer--Bluecher-Membranflange-Forlaenger-200638.html?gclid=CjwKEAiAi-_FBRCZyPm_14CjoyASJAClUigOSx7jZrrUmNj3jWRt5KmftEnC97ChCrzzDufXnf6ALxoCTl3w_wcB
Den skal du have monteret før du kan få lavet en lovlig vådrums sikring.
Den firkantede ramme du har pillet op, hvor der så er en en sort gummi læbe synlig. Den skal erstattes med den smøremembran. ( der skal hakkes lidt af betonen, så den kan komme ned i niveau med overkant beton)

Den smøremembrans forlænger skal skæres til så den slutter tæt på den gummi læbe samt ikke dækker for evt sidestudse fra feks håndvask mv.
Når den så er monteret korrekt skal du sikre dig at den afmonterede firkantede rist-ramme kan gå ned i smøremembranen(110 indvendig mål)

Når alt dette er gjort har du sparet at banke gulvafløbet op og gjort klar til 100% lovlig vådrumssikrning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Digibox, tusind tak for det præcise og grundige svar - det var gode nyheder at det ikke krævede andet end en membran forlænger for at gøre afløbet lovligt. Den er hermed bestilt

Peter
@Digibox - nu hvor jeg venter på at min membranflange når frem, er der dukket et spørgsmål op. Det hører nok til i den dumme ende, men du må bære over med mig

Når jeg kigger på formen af min overdel til afløbet og på hvordan membranflangen ser ud, kan jeg godt blive i tvivl om hvorvidt de kan slutte tæt nok til at forhøjningen oven på membranflangen svarer til flise + fliseklæb. Membranflangen skal jo så vidt jeg har forstået ligge på niveau med overfladen på gulvet uden fliser.

Du nævner at jeg måske skal hakke noget mere af gulvet op, men er det fordi jeg er nødt til at lave en løsning hvor membranflangen ligger lavere end gulvoverfladen og hvor jeg således vådrumssikrer ned i en fordybning (hvis det er lovligt) og herefter støber rundt om overdelen/rammen (oven på vådrumssikringen).

Håber det giver mening.

Peter
Billeder siger mere end ord. Så har tegnet en tegning på sådan som det skal opbygges.

https://altpic.s3.amazonaws.com/pics/1489039556/IMG_5314.JPG

Du skal være ekstra opmærksom på gummilæben nede i dit eksisterende gulvafløb når du sætter membranforlængeren i.
Så gør kanterne pæne når den er skåret til. Og smør med masser af silikone.

Håber min tegning giver dig svar nok. Ellers må du endelig skrive.
Hej Digibox,

Tak for tegningen - i mellemtiden har jeg modtaget membranforlængeren og kan se at overdelen kan slutte helt tæt til denne. Det var det jeg var i tvivl om. Men nu har jeg i hvert fald også en tegning at gå efter når jeg skal til at vådrumssikre inden så længe.

Jeg har et sidste spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med. Jeg har overvejet at købe en ny og pæn overdel, men kan se at Blücher laver dem både med og uden bærering til vandlås:

Med bærering: http://www.blucher.dk/da/product-view/ean/5705499106961/
Uden bærering: http://www.blucher.dk/da/product-view/ean/5705499106916/

Jeg kan dog ikke rigtigt finde ud af præcist hvad det indebærer og hvilken model jeg skal have til den vandlås jeg har (se de oprindelige billeder). Kan du gøre mig klogere på forskellen og evt. sende link til et sted hvor den rigtige kan købes?

Peter
Lyder godt.
Det at der er bærering til vandlås. Betyder at vandlåsen kan sidder helt oppe under risten.
Men der ser ud til du har noget fast vandlås i gulvet. Plejer at være en 75mm vandlås.
Så du skal have en UDEN bærering.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også