Fastsætte og vådrumssikre afløbsramme ifm. fliseskift

Hej Gør-det-selv'ere,
Jeg har kastet mig ud i en overfladisk badeværelsesrenovering, hvor jeg blandt andet udskifter fliserne. I den forbindelse er jeg i tvivl om hvordan jeg forholder mig til mit afløb hvor overdelen/rammen til afløbsskålen pt. sidder løst efter at fliserne er flernet. Afløbet er ikke i brusenichen og vil primært blive udsat for vand gennem et rør der løber ned i det fra bad og håndvask samt når jeg en gang om året tager mig sammen til at vaske gulv
Jeg kan se i andre tråde at der er lidt diskussion omkring hvad man må lave selv, men i første omgang har jeg nogle helt generelle spørgsmål som skal hjælpe mig videre. 
  1. Er der nogen som ud fra billederne kan se om der er tale om en lovlig installation, samt hvilket mærke/producent det kunne være. Der er en metalramme som går helt ned i afløbsrøret og er tætnet med en membran. Selve overdelen (til risten) er 16x16 cm, røret er 11 cm i diameter og 5,5 cm i højden. Hele rammen er 7,5 cm høj.
  2. Vil det være lovligt bare at støbe/sætte rammen fast igen og lægge fliserne? Her tænker jeg også på om man på denne installation kan lægge en lovlig vådrumsmembran. Jeg har ikke gjort andet end at trække rammen op og sætte den i igen.
Jeg kan se at de fleste afløb man kan købe har en membranflange omkring, så jeg overvejer om det er muligt at købe en ny ramme i samme konstruktion, men med denne membranflange (hvis det kræves at afløbet har sådan en i dag for at blive korrekt vådrumssikret.
Andre tips til hvordan jeg kommer videre (og særligt vådrumssikrer korrekt) modtages gerne. Kan også tage flere billeder af afløbet, hvis det kræves.
På forhånd mange tak for hjælpen!
Mvh. Peter

 


Peter
Hej Gør-det-selv'ere, Jeg har kastet mig ud i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Digibox, tak for hurtigt svar.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har en fast vandlås i gulvet, men at den derimod sidder oppe under risten (da jeg fjernede overdelen sad den dog længere nede, men tror det var en løsning som gjorde at den reelt ikke kunne tages op uden at fjerne overdelen). Er det så stadig uden bærering?

Du kan se et billede af hvordan vandlåsen sidder her https://www.dropbox.com/s/5l81iz8ftsrqyzs/IMG_20170304_181750.jpg?dl=0

Peter
Det ser bare ud til på billede 2 i din start tråd, at der er et vandspejl. Som indikere noget vandlås.
Er der sideindløb på gulvafløbet?
Der må ikke være 2 Vandlåse nemlig.
Så du skal lige have kigget nærmere om der måske sidder vandlås længere ned i dit gulvafløb.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Digibox,

Beklager at den sene tilbagemelding

Der er ikke sideindløb i afløbet, men derimod sideudløb. Det vandspejl du kan se, er bare en cm vand der ligger i bunden af afløbshuset og har altså ikke noget med en vandlås at gøre. Kunne ikke forestille mig at der sidder en vandlås andre steder.

Jeg er endt med at købe en overdel med bærering, da det var hvad jeg kunne finde frem til var den bedste løsning. Den er dog ikke kommet hjem endnu, så sig endelig til hvis du har nogle opmærksomhedspunkter i den forbindelse så jeg kan nå at rette fejlen

Ellers vil jeg bare sige tak for super vejledning. Det har været en stor hjælp

Peter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også