Selvbærende spær/ fjerne væg

Hej LDS

Vi vil i forbindelse med et renoveringsprojekt gerne åbne op mellem køkken og stue. Huset er 70'er typehus, med gitterspær.

I første omgang vil vi gerne fjerne den væg markeret med rødt på tegningen og evt også væggen markeret med grøn. Rød væg er ca 260cm. Grøn er 210. Jeg har været et smut på loftet og kan se at der er lagt opklodsning mellem spær og væg, således at spærene rent faktisk støtter på væggen.

Nu kommer det store spørgsmål. Kan vi bare fjerne væggen eller er den bærende.

Jeg har vedhæftet de oprindelige tegninger af huset, hvor spærenes konstruktion kan ses.

/Dennis

 


 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke en af tængerne (gitteret i gitterspær) fra midten af spærhovedet (de skrå stykker tømmer der bliver lægtet på) rammer spærfoden ovenpå eller i tæt nærhed af skillevæggen, så er det noget tvivlsomt om væggen er bærende, da tængerne der rammer kippen udsættes for træk, og ikke trykkræfter, som de ydre tænger.

Dette er IKKE en blåstempling til at sætte hammer mod væg, da de virker rimelig tykke til at være almindelige skillevægge. Det kan de selvfølgelig også være af andre årsager, men det kan ikke udelukkes at de stadig er kraftoverførende, selvom det ikke er lodret tryk.

Væggene kan højst sandsynligt fjernes uden større problemer, men jeg ville tage en ingeniør med på råd til vægt- og kraftoverførsel, og evt. nødvendige forstærkninger, ekstra kryds eller hvad det evt. måtte indebære. Funderingen af væggene vil også kunne fortælle en historie om hvad væggen skal kunne.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
My bad - skimmede vist lige rigeligt hurtigt henover teksten. De KAN være bærende, afhængig af hvor gammelt huset er - tegningerne siger mig de er fra tiden før +100mm vægge blev lovpligtige for bærende konstruktioner.

Selvom spærene er fastgjort til skillevæggen, er den ikke nødvendigvis bærende, men kan indgå i det afstivende system, hvilket evt. kan erstattes med en opgraderet stivere gangbro (bredere og af reglar og krydsfiner) hele vejen igennem. Husk på at det mange gange er taget der holder sammen på huset, og at skader kan opstå andre steder, hvis overførselspunkter fjernes. Det kan sagtens være du bare kan slå løs, når det kun er en 8cm væg, men jeg ville nu alligevel tage en prof med på råd - en der er lidt klogere end en simpel tømrer som mig. Jeg ser dog ikke noget større problem i det, idet ingen af væggene yder støtte til ydervæggen, for i det tilfælde kunne der være spørgsmål om vindtryk på facaden, men det er jo ikke tilfældet. Som sagt bør det være ret enkelt, men jeg vil ikke påtage mig ansvaret for om huset revner i øst og vest og spærene kommer til at hænge.
Flere detaljer og en statisk kyndig giver lige den sidste sikkerhed.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Tegningerne indikerer at spærene er fremstiilet på pladsen, og det var meget normalt, at man lod dem støtte på skillerummene den gang, da de ikke var så stabile som fabriksfremstillede spær.
Du er nødt til at have en ingeniør ind over.
Hej.
Man kan self ikke gå imod rådet om at søge prof hjælp. Men hvis det du kalder 8cm ciporex er gasbeton i plader fra gulv til loft så kan jeg huske at da vi satte sådan nogle op så blev de fastgjort til spærene for at væggen ikke skulle vælte. Selve spærprofilen er det man kalder selvbærende

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hvis det er gitterspær produceret på pladsen med 25 x 100 forskalling sømmet på siderne af hoved/fod, skrider disse normalt i samlingerne, og derfor ses det ofte, at huse af den årgang med sådanne gitterspær "hænger" når der ikke er understøtning via skillevægge ca. midt i huset!
Skrevet af Orla Nautrup på 02-03-2017 16:45
Hvis det er gitterspær produceret på pladsen med 25 x 100 forskalling sømmet på siderne af hoved/fod, skrider disse normalt i samlingerne, og derfor ses det ofte, at huse af den årgang med sådanne gitterspær "hænger" når der ikke er understøtning via skillevægge ca. midt i huset!

Jamen det tror jeg da at du har helt ret i. Så jeg ville da nok også lægge en bjælke op som kunne understøtte der hvor væggen kommer til at mangle. Alternativt lægge den oven på spærfødderne støtte af på resterende væg og fastgøre frie spærfødder med godt med sømbeslag og beslagsskruer.

Men dengang vi lavede dem var det væggene som støttede til spærene og ikke omvendt. Med tiden bliver de nok afhængige af hinanden. Gangbroen var en del af vindafstivningen.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, siporex er gasbetonelementer fra gulv til loft.
Hvis spærene skal stives er jeg mest til at lægge en bjælke henover spærene på loftet, hvis det er en mulighed.
Er det stadig en ingeniør der skal til for at beregne dimensioner af en eventuel bjælke.

 

Mellem den røde og den grønne afmærkning er der et stk mur. skal det blive? for så er det jo meget lettere at Overstøtte det. Om du vil ha prof hjælp eller ej, vil jo under alle omstændigheder være være din egen beslutning. Hvor mange spær bliver frisat? Er der en gangbro? Så ville en bjælke på hver side som rækker hen oveer to spær på begge sider jo række langt. Spærene bær jo stadig rigtig meget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, der forbliver ca 70 cm væg mellem rød og grøn markering.
Der er 3 spær der bliver frisat ved rød væg og 2 ved grøn væg.
Ja, det er gangbro på loftet.

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis