Selvbærende spær/ fjerne væg

Hej LDS

Vi vil i forbindelse med et renoveringsprojekt gerne åbne op mellem køkken og stue. Huset er 70'er typehus, med gitterspær.

I første omgang vil vi gerne fjerne den væg markeret med rødt på tegningen og evt også væggen markeret med grøn. Rød væg er ca 260cm. Grøn er 210. Jeg har været et smut på loftet og kan se at der er lagt opklodsning mellem spær og væg, således at spærene rent faktisk støtter på væggen.

Nu kommer det store spørgsmål. Kan vi bare fjerne væggen eller er den bærende.

Jeg har vedhæftet de oprindelige tegninger af huset, hvor spærenes konstruktion kan ses.

/Dennis

 


 

Hej LDS Vi vil i forbindelse med et... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er du så heldig at et spær tilfældigvis ligger an på den tiloversblivne væg? Hvis det er tilfældet så ville jeg lægge et stk spærtræ Sån 15x5cm på hver side af gangbroen og ind over to bærende spær i hver ende. Man kan få noget vindtrækbånd 40mm bred så sætter du sådan et stykke på hver side på hvert spær og en beslagskrue i alle de huller som der er træ bag ved. Det ville jeg nok gøre, men som det er skrevet andre steder så er det på eget ansvar at følge råd herfra. Men jeg tror det bliver hængende.
Men når man nu tager væggen ned så bliver der jo et hul i loftet så måske ville det være pænere at få en 7,5cm limtræ bjælke lagt op som bære ind på de blivende skillerum.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, der ligger et spær tilbage på den blivende væg. Mht til lofterne, så skal der laves nyt loft i køkkenet, så hullet vil blive dækket af det nye loft.
Hvis der skal en limtræsbjælke på, hvor langt ind over de blivende vægge skal de så ligge. Det virker bare "forkert" at de tynde porrebeton vægge skal kunne bære en bjælke.

 

"Det virker bare "forkert" at de tynde porrebeton vægge skal kunne bære en bjælke". Ja jeg er helt enig. Det er også derfor jeg tænker at nu er der vel ca 18cm2 pr spær som bær det som spæret aflaster på væggen. Så det kan jo ikke være det vilde som der lægges over på væggen. Men hvis man udgår fra det så skal bjælken vel samlet hvile af på lige så meget som de spær hviler på nu + 50% extra fordi det er i enden af en vægplade. Det er bare en antagelse, ud fra den måde jeg tænker på.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Alle materialer - også mursten - har en max belastning de kan tåle. Det er almindeligt at lægge en vægtfordelingsplade under f.eks. en bjælke som ender i f.eks. en gavlvæg.
I dit tilfælde vil jeg foreslå at lægge en "rem" over din porrebeton - mellem de første 2 spær, således at din nye bjælke fordeler vægten på den første meter af skillevæggen på begge sider af den nye åbning.

Søren O

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/930' class='af-profile-link'>Orla Nautrup</a> på 02-03-2017 16:45
Hvis det er gitterspær produceret på pladsen med 25 x 100 forskalling sømmet på siderne af hoved/fod, skrider disse normalt i samlingerne, og derfor ses det ofte, at huse af den årgang med sådanne gitterspær "hænger" når der ikke er understøtning via skillevægge ca. midt i huset!


Er der nogen måde jeg kan se på spærene eller konstruktionen heraf om de er lavet på pladsen?

 

Annonce
I samlingerne. Hvis de er lasket sammen med træ, er det hjemmebyggere - hvis det er trykkede tandplader er det fabriksspær. Har aldrig set fabrikker bruge sømplader, men jeg kan ikke udelukke det. I øvrigt også af mindre betydning - det er skredet ved foden/hovedet du skal holde øje med (samling i spæret over murremmen, hvor loftet og taget mødes).

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Nu har jeg været et smut på loftet.

Spærene er hverken fremstillet som på tegningen eller har de viste mål på tegningen.

I mine øjne ligner det helt sikkert fabriksfremstillede spær.

Dimensionerne er som følger:

Spærhoved 120x45

Spærfod og tænger: 95x45

C/C afstand på spærene er 90 cm

Gangbroen er i hele husets længde og er lavet af 25x100 forskalling

Er der mindre sandsynlighed for at spærene skrider i samlingerne og er de selvbærende? Eller bør jeg stadig støtte dem med en bjælke enten over eller under.

 


 

Ja det er da til at forstå. Medmindre du har en meget kraftig spærfod til at overføre lasten til skillevæggen, så er de selvbærende fabriksspær uden større risiko for skred i samlingerne.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Spærfoden er samme dimension som tængerne, 95x45, og kan vel næppe betegnes som meget kraftige 😊

 

Slet ikke.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis