Radiator

Hej .

Jeg er godt klar over at her har været mange spørgsmål vedr radiator og Pex rør ....

Vi har gamle rør der er svejset sammen i flere forskellige størrelser og ligger bla på tværs af loftet . Oppe på loftet er rørene samlet ved sådan en underlig beholder agtig ting med en udluftnings skrue i toppen. 

Da jeg er gået igang med at isolere loftet og skal have lagt gulv ligger rørene i vejen og jeg håber jo at de ikke behøver være der men istedet kunne gå ned til kælderen og blive samlet der....

Vi har pt 6 radiatorer som er 60x100 i mål. Og vi skal med tiden have flere op så vi ender op på Ca 10-12stk,  det har vi ikke helt besluttet endnu.

Vi spurgte en vvs' er for nogle år tilbage hvilken størrelse Pex der skulle bruges til radiatorene og han sagde 28mm.

Jeg ved ikke hvordan i regner det ud (som jeg så i et indlæg), men er i enige 

Huset er Ca 270m2 fra kælder til loft , ved ikke om det er vigtigt .

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej . Jeg er godt klar over at her har været... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg vil anbefale dig at lytte efter det med 28mm pex, da han har sikkert tænker på at forsyne hele huset, og så er det bedre at hele anlægget er "overdimmentioneret", så du er forberedt til lavtemperatur anlæg, frem for at blive tvunget ud i at SKULLE køre med høj temperatur anlæg OG tryk anlæg, hvilke begge dele koster ekstra drift-omkostninger.

Det kunne også tænkes han ville trække nye rør inde i dine pex-rør, så dine virker som tom-rør, og så skal han jo have noget mere plads, for at kunne få 22mm frem.

Så lyt til din bliktud, så bliver anlægget lavet ordentligt fra start, frem for at komme i knibe pga. man ville spare et par kroner på rørene, når man rammer 30° minus udenfor, hvilket kommer inden for de næste 20 år, hvor du sikkert bor der endnu.

 

Hvis det er cirkulationspumpe du mener så sagde han den var dyr i drift
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Danie: Der var cirkulationspumpen til det varme brugsvand.

Søren O
Kan du få naturlig cirkulation, så er der ingen driftudgift til cirkulationspumpe o.l.
Kører du med tvangscirkulation, så har du behov for mindre rør, og større varme kapacitet i hele anlægget, men den "daglige drift" koster mere end naturlig cirkulation.
At de fleste vælger tvangs cirkulation af centralvarmen i dag, er "næsten en no-brain", men det er nu engang en valgmulighed, ikke et "must".

 

Steensen: selvfølgelig er en cirkulationspumpe ikke helt gratis, jeg vil anslå at til dette hus vil en Alpha pumpe gennemsnitlig mæx bruge 10 W/h eller max kr. 200 årligt.
Når nu anlægget alligevel skal bygges om, så vil udgifterne til større rør, og væsentligt større udgifter til isolering langt overstige udgiften til cirkulationspumpe og driften.
Varmekapaciteten i anlægget skal vel være den samme uanset om der er pumpe eller ej.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis