Radiator

Hej .

Jeg er godt klar over at her har været mange spørgsmål vedr radiator og Pex rør ....

Vi har gamle rør der er svejset sammen i flere forskellige størrelser og ligger bla på tværs af loftet . Oppe på loftet er rørene samlet ved sådan en underlig beholder agtig ting med en udluftnings skrue i toppen. 

Da jeg er gået igang med at isolere loftet og skal have lagt gulv ligger rørene i vejen og jeg håber jo at de ikke behøver være der men istedet kunne gå ned til kælderen og blive samlet der....

Vi har pt 6 radiatorer som er 60x100 i mål. Og vi skal med tiden have flere op så vi ender op på Ca 10-12stk,  det har vi ikke helt besluttet endnu.

Vi spurgte en vvs' er for nogle år tilbage hvilken størrelse Pex der skulle bruges til radiatorene og han sagde 28mm.

Jeg ved ikke hvordan i regner det ud (som jeg så i et indlæg), men er i enige 

Huset er Ca 270m2 fra kælder til loft , ved ikke om det er vigtigt .

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej . Jeg er godt klar over at her har været... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har lagt et billede ud, hvor rød viser står på 9 M ws. Kan det ikke passe at der er 9 m lodret op fra dit manometer til overløbet ( øverste punkt på din installation.
Det er meget sikkert et åbent anlæg uden trykekspansion.
God fornøjelse med projektet.

Søren O
Jo Søren, det passer meget godt for jeg kan huske at vi fik lagt 12 meter isokern i skorstenen, så de 9M er ikke helt ved siden af.
Vil du så mene at vi ikke kan pille den der tingest ned på loftet.

Jeg har spurgt et par forskellige Vvs' er vedr. Cirkulationspumpe og de siger det ikke kan betale sig for os, for den er dyr i drift
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Altså til brugsvand
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis i får opsat en trykekspensionsbeholder med sikkerhedsventil er der intet i vejen for at rydde loftet.
Ved at sætte cirkulationspumpe på radiatorsystemet kan i bruge tyndere rør. De er meget lettere at montere, og med en mindre overflade er de billigere at isolere.

Søren O
Jamen nu tænkte jeg en cirkulationspumpe til at få det varme brugsvand hurtigere ud af hanen....så ikke man nærmest smider 10L ud af vinduet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Men det andet er også en god idé 😊
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det jeg mener er...kan det betale sig i forhold til hvad den koster i brug frem for hvad det koster at lade vandet løber til det bliver varmt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det jeg mener er...kan det betale sig i forhold til hvad den koster i brug frem for hvad det koster at lade vandet løber til det bliver varmt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ved cirkulation på brugsvand er det meget vigtigt at dine rør er godt isoleret. Om det kan betale sig er nok tvivlsomt, men komfortværdien er også meget værd. Det er muligt at styre pumpen over en termostat og over ur, for at begrænse varmetabet.

Søren O
Ok ...
Søren jeg siger Tusind tak for hjælpen, nu har jeg lidt at gå videre med ..
Tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis