Opbygning til gulvvarme, beton

Hej Alle,

Gammelt spørgsmål og har kigget flere indlæg igennem - og er nu kun mere forvirret!?!? Er der en venlig sjæl som vil opsummer opbygningen af et betongulv til gulvvarme på et badeværelse?

Hilsen

Michael


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hej Alle, Gammelt spørgsmål og har kigget flere... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.eskebjerg.dk/pictures_ed/dias-large/large_Bryggers2.jpg

Flamingo er kapiliarbrydende ved 150mm og når du nu alligevel skal bruge 300mm så er du dækket ind

Grav ned. 2x150mm flamingo hvor andet lag ligger forskudt ift. 1 lag så revner

Så ligger du 30mm kant isolering mod ydervægge, derefter lægger du rionet 6mm med maskestørrelse 15cm, slanger skal lægges med 30cm mellem rum. og ca 10 cm fra ydervægge.

Også beton... c20/c25 i styrke
Tak for billedet - hvad har du brugt til at fylde omkring flamingoen langs murene?

Jeg får en VVS'er ud og hjælper med placering af installationer og alt det der til høre. Det er nok først og sidste gang vores badeværelse skal have den store tur, så jeg mener at det er money well spend

Er sådan noget gulv arbejde som det vil taler om her, en blanding af mure og VVS arbejde, eller er det VVS'ern som udføre det hele hvis man bestiller det ude i byen?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Hvis væggene driller så bruge leca, men ellers skære man dem til så de passer.

Hvis du skal have håndværkere på hvor så bruge tid herinde ?

Du kan lave alt selv undtagen at lægge slanger og tilslutte

Ja, for det skal vel være HELT TÆT mellem murene og flamingoen? Hvad gør leca speciel siden man benytter det?

Det med at støbe gulvet tør jeg godt selv at gå i gang med, men vil gerne have en "proff" til at hjælpe med vand installationer og afløb, på trods af at jeg har en rimelig god idé om hvordan det skal gøres på nær afløb!

koldt vand under flamingoen, op i muren til tappe steder og evt op igennem flamingoen hvis jeg skal have en vandhane midt på gulvet :/ varmtvand skæres ud i det øverst lag flamingo også igen ud til tappe steder. Igen så er jeg usikker på afløb, og om jeg burde udskifte det helt ud til gennemløbsbrønden?

Vores hus ligger højt så afløbsrør ligger temmelig langt nede, og gennemløbsbrønden er en kæmpe beton fætter, hvor jeg er sikker på at hele familien kan være i

Når man trækker pex rundt i huset, er det korrekt at det er et krav at de skal være dobbelt isoleret, rør i rør? Hvornår vil man benytte 20 mm pex istedet for 15 mm?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Man bruger altid rør i rør for at kunne let påvise en utæthed let skifte selve røret efterfølgende. Så det er ikke så meget for isolerings skyld. Den skal komme ud derudover hvvor det er nødvendigt.
Man bruger oftest 15 mm rør til de enkelte tappesteder. Det giver udmærket flow, og en mindre portion lunken vand der skal frem inden det er varmt fra hanen. Der sker ikke noget ved at lægge det kolde vand i isoleringen til badeværelse. Det medfører blot at det første vand du tapper er lidt lunken. Men hvem tapper kold drikkevand på badeværelse.
VVS er ofte autoriseret til kloak indendørs.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man ligger koldt vand under isolering....
Hej igen.
Jamen så tager Ulrik123 fejl...
Gulv som er udført uden gulvvarme og for at være rentabel skal udføres med 300 mm isolering ja. Efter bygningsreglementet 2015.
Ved at andvende gulvvarme skal isoleringstykkelsen forhøjes med 50 mm. altså 350 mm
Derudover er det kaliparbrydende lag normalt 150 mm.
Men hvis man anvender trykfast isolering som kaliparbrydende lag som her. Så anses det kapilarbrydene lag som 75 mm af isolering og disse 75 mm tæller ikke med i U-værdien på gulvkonstruktionen.
Dette er beskrevet i Normen DS 418

Men ellers udføres det som jeg beskriver.
120 mm beton er for at gulvslangerne ikke ligger for højt da rionettet skal ligge midt i betonen og slanger oven på dette. som vil give et problem ved faldet.
Hvis du skal have 100 mm beton i stedet for. så skal gulvslangen fastgøres til isolering og derefter skal rionettet oven på slangerne.

Beton udføres som slidlag 100:400 som har en styrke på 20Mp som holder radon væk. men der skal stadig anvendes membran langs ydervæggene

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Det ved jeg nu ikke om jeg gør....

Denne hjemmeside giver mig ret http://krav.byggeriogenergi.dk/etablere-gulvvarme

"Der er tale om udskiftning af en bygningsdel. Den nye bygningsdel skal opfylde krav til varmeisolering, udtrykt ved krav til U-værdi og linjetab. Kravet skal opfyldes uanset rentabilitet.
Samme krav er også gældende for en konstruktion uden gulvvarme."

Kravene er ens og din henvisning til en standard er meget flot men ikke gældende.
Skrevet af Ulrik123 på 12-02-2017 14:04
Det ved jeg nu ikke om jeg gør....

Denne hjemmeside giver mig ret http://krav.byggeriogenergi.dk/etablere-gulvvarme

"Der er tale om udskiftning af en bygningsdel. Den nye bygningsdel skal opfylde krav til varmeisolering, udtrykt ved krav til U-værdi og linjetab. Kravet skal opfyldes uanset rentabilitet.
Samme krav er også gældende for en konstruktion uden gulvvarme."

Kravene er ens og din henvisning til en standard er meget flot men ikke gældende.

 

Hej Ulrik.
Har du mulighed for at, uddybe hvad dette giver dig ret i?

Denne hjemmeside du refere til giver en brækdel information i forhold til hvad der står i bygningsreglementet.
Bygningsreglementet er gælende og sætter krav til hvordan bygningslovgivningen overholdes.

Ja. I denne situation udskiftes der en bygningsdel.
Dette betyder jf. BR15. 7.4.1. stk 2 at BR15 7.4.1. stk.1 skal overholdes uansat rentabilitet.
http://bygningsreglementet.dk/br15_01_id116/0/42

Jf. BR15 7.4.2 stk. 1 skal et terrændæk udføres med en U-værdi på min. 0,10 W/m2K

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis