Opstigende fugt i ydermure - hvad kan gøres?

Vi købte et hus i 2015 som vi nu næsten er færdige med renovering af.
Sidste lokale som mangler er vores bryggers. Det gamle gul er banket op.. Der er lagt ca. 10cm leca nødder oven på jord/grus. Herpå er lagt 200mm styrolit, armeringsnet med 20mm gulvvarme slanger og så 100-140mm tykt lagt beton. På toppen af disse er der klæbet fliser/klinker.

Problemet vi har nu er at der et enkelt sted på hver af de 2 endevægge viser sig lidt fugt i bunden af muren. Det er ikke meget - men nok til at bekymre os. Tidligere var væggene beklædte med "cigarkasseplader". De jeg pillede dem af så jeg ingen tegn på fugt/svamp eller lign. Hverken på træet eller væggene..Der var gulvtæppe på fra tidligere ejere.. så måske har det suget lidt? Hvad ved jeg..

Uanset.. så kunne jeg godt tænke mig lidt råd til hvordan det kan behandles. Jeg har fået halve historier om at jeg bør grave ca. en halv meter ned udevendigt.. rense muren af og smørre noget på som skal lave en vandtæt hinde for at forhindre fugten i at stige så højt at det bliver et problem. Er det en løsning? Hvis ja - kan nogen så fortælle mig lidt om hvilket produkt der kan bruges eller evt. hvem som udfører dette? Vi vil meget gerne have stoppet fugten før vi gør lokalet færdigt med gips, tapet og alt det fine

Væggene består af nogle blokke jeg ville kalde gasbeton - men når jeg borer i dem kan jeg se at det er som om det er en masse lecanødder der er støbt ind i gasbetonblokkene.. (er grøn på dette område).. lecablokke? Den ene endevæg har fået et isolerende lag udvendigt og så en ekstra mur af mursten. Den anden er bare blevet beklædt med et hårdt lag af noget strukturhalløj som ser ud til at være smurt på.

Håber i kan komme med gode bud på hvordan vi kan få stoppet det skidt.

På forhånd tak!

Vi købte et hus i 2015 som vi nu næsten er færdige... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK.. tørretumbleren er en af typen kondens med skuffe.. der er dog mulighed for montering af slange så den selv kan smide vandet ud i afløb.. Jeg ved ikke hvor jeg skal få fingrene i en fugtmåler.. må prøve at forhøre mig lidt omkring..
Affugter er kun en midlertidig løsning, din ventilator skulle helst kunne klare det. Men det kræver lidt varme og at der er mulighed for luft ind. Ved tørring af tøj på stativ, kommer der ca. 4 liter vand pr. gang. Prøv at veje tøjet før og efter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan måle den relative fugtighed i dit hjem med et hygrometer som bla. kan købes på byggemarkedet - fugtigheden bør ligge på omkring 40-50%
Ev elmand - god og sjov ide at måde før og efter Der er gulvvarme i bryggers som bør kunne give lidt.. og så ventilatoren.. så jeg satser på at når situationen med fugtniveauet er stabiliseret, så går det..

Frank:
Fedt! Jeg kan se min Verisure røgmelder både har termometer og hygrometer.. Jeg har to.. en i dagligstuen og en som hører til i bryggers men ligger i køkken pt. - de viser begge 46%.. jeg kan bare prøve at lægge den ene ud i bryggerset igen og se tænker jeg..
alt er løst, men lige en bemærkning til gaskanonen - alle døre og vinduer skal naturligvis stå åbne. vi tvangstørrede gulvet i på den måde i trykkeriet og det gik bare stærkt og revnede aldrig. Selv dengang - i 1976 - lagde vi mere end 200 mm under.
Zlog. Du gør tingene i en god mening, men det er farligt at spørge her og der. Der er opslag på nettet overalt om de korrekte metoder. For øvrigt - kondens tørrer har vi, hvor jeg har monteret en slange på bunden af opsamlingsbeholderen og over i afløb. Der er TØRT i vort bryggers på 7. år. Men det bliver varmt, så vent. er en nødvendighed. At tørre tøj på stativ indendørs er roden til alt ondt!!!!

 

Annonce
Vi må se om det bliver dyre lærepenge
Det er stadigvæk lidt for koldt at tørre tøjet udendørs tænker jeg
Sjovt nok, er det bedste vejr at tørre tøj i - frostvejr.
Jeg tror nu ikke du mærker andet i lærepenge, end forskellen på det, du kunne have betalt i varme og det du kommer til. Hvis rummet ligger i læ, hjælper det meget. Den største bø-mand for varmesvind er blæst på en enkeltstående væg. Men sørg endelig for, at eventuelle yderdøre og vinduer er ordentlig isoler og tætte i indfatningerne. Det samme gælder rundt langt lofterne. Her kan tit være utætheder langs væggen til loftrum.

 

Det har jeg godt hørt før.. det med tøjet.. men det danske vejr og luftfugtigheden gør det vel ikke så lækkert for tiden..
Lokalet her ligger ret godt i læ vil jeg mene.. Begge yderdøre og vinduer er blevet skiftet sidste år.. vinduerne er nogle urimeligt dyre superisolerende og indbrudsikre nogen fra Svarre.. så vi bør være sikret i den henseende.. Der er ikke fuget langs lofterne endnu, men det er mest pga. at væggene ikke er helt færdige endnu.. Jeg har af bitter erfaring lært at den billigste akrylfuge bestemt ikke er så godt som den næst billigste, så der kommer en ordentlig en op denne gang

Hvad endte det med?


Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også