Opstigende fugt i ydermure - hvad kan gøres?

Vi købte et hus i 2015 som vi nu næsten er færdige med renovering af.
Sidste lokale som mangler er vores bryggers. Det gamle gul er banket op.. Der er lagt ca. 10cm leca nødder oven på jord/grus. Herpå er lagt 200mm styrolit, armeringsnet med 20mm gulvvarme slanger og så 100-140mm tykt lagt beton. På toppen af disse er der klæbet fliser/klinker.

Problemet vi har nu er at der et enkelt sted på hver af de 2 endevægge viser sig lidt fugt i bunden af muren. Det er ikke meget - men nok til at bekymre os. Tidligere var væggene beklædte med "cigarkasseplader". De jeg pillede dem af så jeg ingen tegn på fugt/svamp eller lign. Hverken på træet eller væggene..Der var gulvtæppe på fra tidligere ejere.. så måske har det suget lidt? Hvad ved jeg..

Uanset.. så kunne jeg godt tænke mig lidt råd til hvordan det kan behandles. Jeg har fået halve historier om at jeg bør grave ca. en halv meter ned udevendigt.. rense muren af og smørre noget på som skal lave en vandtæt hinde for at forhindre fugten i at stige så højt at det bliver et problem. Er det en løsning? Hvis ja - kan nogen så fortælle mig lidt om hvilket produkt der kan bruges eller evt. hvem som udfører dette? Vi vil meget gerne have stoppet fugten før vi gør lokalet færdigt med gips, tapet og alt det fine

Væggene består af nogle blokke jeg ville kalde gasbeton - men når jeg borer i dem kan jeg se at det er som om det er en masse lecanødder der er støbt ind i gasbetonblokkene.. (er grøn på dette område).. lecablokke? Den ene endevæg har fået et isolerende lag udvendigt og så en ekstra mur af mursten. Den anden er bare blevet beklædt med et hårdt lag af noget strukturhalløj som ser ud til at være smurt på.

Håber i kan komme med gode bud på hvordan vi kan få stoppet det skidt.

På forhånd tak!

Vi købte et hus i 2015 som vi nu næsten er færdige... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg undersøgte hvad jeg mente jeg kunne på forhånd.. har efterhånden fået lavet alt i hele huset og brugt længe på research.. jeg vil dog indrømme at jeg ikke er nået ud i alle kroge.. det har været ret omsonst når man ikke rigtigt vidste hvad man ledte efter MEN.. lige det med hvad krav regler var til styroliten.. Det var jeg omkring - og jeg fik fortalt omkring standarder for nybyg nu om dage - og regler for hvad man kunne og måtte i ældre huse.. Der er ingen umiddelbare lovkrav eller lign. til ældre byg.. kun ny-opførelse.. Jeg tror også jeg ville skulle overholde regler hvis jeg f.eks. lavede tilbygning.. men ikke ved renovering af eksisterende.. Men jeg ved ikke mere end hvad jeg har læst og fået fortalt
Det slog mig lige.. vriderne på begge de 2 nye døre har været fuldstændigt våde af vand/kondens.. ligeledes er døren mod vores køkken blevet helt bøjet.. nok også pga. fugt osv.
I dag er døren dog kommet tilbage og er helt lige og lukker perfekt.. der er ligeledes ikke længere vand/fugt på vrideren i dørene. Jeg tror problemet er ved at gå i sig selv og tror i begge kan have meget ret i at det kan skylde manglende udluftning efter støbning af gulv.
Nu blev gulvet støbt i november sidste år.. så jeg tænker det må være ved at være godt.. men hvis der ikke har været tilstrækkelig udluftning.. så kan det jo tage noget tid.. og grundet det kolde vejr, så har det ikke været så attraktivt.. Jeg har dog nu fået monteret en fugtstyret ventilator som kørte godt efter montering.. Nu stiller jeg en affugter op i morgen og ser hvor meget den for samlet op.. Til info.. den ene langside af lokalet har fået 50mm multiplade gasbeton blokke på hele væggen.. både for at styrke - men også for at isolere.. Den anden langside vender ind mod huset. Den ene korte side har fået ekstra lag mursten bygget omkring sig med isolering mellem denne og den eksisterende gasbeton mur. Den sidste korte side er som den var originalt. Bare de 19cm gasbeton/leca blokke. Jeg tænker vi måske bør bygge et lag ekstra på den som i foreslår.. Det må dog blive på ydersiden nu - det er vel også fint?
Har i noget at tilføje? Ellers så siger jeg mange tak for jeres tid og gode synspunkter.
Jeg har været med til at renovere et hus der også var plaget af opstigende fugt fra sokkel til mur. Løsningen blev at soklen blev gravet fri hele vejen rundt udv. malet med noget tyktflydende sort sokkeltjære, samt beklædt med nogle sorte plastplader med dupper på - så der var luft mellem jord og sokkel. Mener der også blev lagt et omfangsdræn i bunden af renden. Det løste udfordringen med opstigende fugt.
Frank: det lyder mere som sådan et projekt jeg kunne frygte at skulle ud i. Nu håber jeg at den anden teori holder stik.. Men hvis ikke, kan du så huske noget om hvilke produkter det var i brugte?

Jeg husker desværre ikke navnet på tjæreproduktet eller pladerne - men sidstnævnte var meget lig det her produkt http://www.byggros.com/da/6000-draen-fugt-linjeafvanding/bg-grundmursplade

Ps. Gravearbejdet var nu ikke så slemt (når bare man husker at havde en kraftig handske på den hånd der vender ind mod muren ) Mener det tog et par dage at grave 45-50 løbende meter i en meters dybde.  

Pladerne du spørger på kaldes Platon plader.

MVH Njord
Annonce
Den reaktion du beskriver, med dør der har slået sig og kondens her og der, bekræfter at du har milliarder af fugt i rummet.

Mit seriøse forslag er, at åbne alt hvad der kan åbnes ud i det fri og sætte en gaskanon ind. Lad den køre 12-14 rimer og sæt så en fugtsuger op et par dage. Det værste er, at I har monteret fliserne. Fugten skal ud et sted og er der en brist i randisoleringen går det den vej. Jeg mener gaskanon fordi der hænger en del vand i loftet og i vægoverflader.
Desværre må jeg sige, at med den minimale isolering, bliver det nok dyrt at køre gulvvarme. Få endelig isoleret godt over loftet. 300 mm er ikke for lidt.

 

Jeg ved ikke hvad sådan en gaskanon gør præcist? Jeg mener.. hvad kan den tage af fugt som en affugter/kondenstørrer ikke kan?
Under loftet er der isoleret lige så meget som der kan i forbindelse med at vi fik lagt nyt tag sidste år.
Det er skråtag og ude i enden af det.. så det er begrænset hvad der kan være rent fysisk jo.
En gaskanon er rigtig dårlig, da den ved forbrændingen udskiller vand...
En el blæser er langt bedre og allerbedst en rigtig affugter.
En god affugter kan køre med varme hvilket øger effektiviteten på maskinen.

Gasvarmeren tilfører kun varme, der får fugten til at kunne rummes i luften, der så skal kunne ventileres for at forsvinde.

Du kan godt komme ud for at en affugter skal køre i flere uger før du har hevet al fugt ud. Men så dyr er den ikke i forbrug...

Isoleringsmæssigt er du nok blevet forledt af den gamle murers snag om at man i gamle dage kun isolerede med 100mm...
At man gjorde det dengang, er ikke forkert......
Men langt fra den nye standard, og ikke i overensstemmelse med de lovgivningsmæssige regler.

De nye regler siger at man ved renovering (fx tag, gulv, facade osv skal efterleve de nye isoleringkrav med mindre det ikke er rentabelt.
Og det vil det være i langt de fleste tilfælde når man laver en renovering som din. Ingen tvivl om det gælder for både tit nye tag, dit nye gulv og din renoverede indvendige mur. Alle disse steder skulle du have levet op til de nye krav om isolering. Dine to gavle har du nok ikke skulle da der her ikke er lavet noget videre.. Mens man kunne have lavet højere spørg ved en påføring så der kunne isoleres ordentligt. Ligeledes kunne du have isoleret bag din nye ekstra mur på den lange væg i rummet. Og du kunne have gravet lidt dybere og isoleret bedre i gulvet, du var jo alligevel i gang....

Ting er sket, omend det er ærgerligt for dig nu.... Så du kommer til at leve med en højere varme regning og mindre komfort..... Desværre også faktorer der har en negativ effekt på værdien af din renovering....

MVH Njord
Jamen det kan jeg godt se ved eftertanke nu.. Jeg var bare blevet fortalt noget andet og med de 200mm + leca jeg lagde under gulvet, så var jeg langt over hvad jeg fik fortalt andre fagfolk gjorde ved samme omgang i ældre huse.. svært for mig at spå om andet jo
Mht. taget, så kan jeg trøste dig/jer - og ikke mindst mig selv - at der er isoleret op til nybyg standarder hvor muligt. I siden af taget er der ikke de 300mm+ fordi de ikke rent fysisk kan være der.. men der er isoleret lige så meget som muligt er. Uanset hvordan man vender og drejer det.. så er både tilbygning (bryggers) og loft isoleret i langt højere grad end de var tidligere.. så helt skidt kan det ikke være tænker jeg.
Jeg låner en affugter i morgen af min fars kollega - så kan den stå og køre..

- Det afleder en tanke og et spørgsmål:
Der er jo altid fugt i luften.. så den vil altid kunne hive noget vand ud men hvordan ved man hvor meget der er acceptabelt? Altså hvornår kan man se at det er OK at stoppe den igen? Det er jo et bryggers, så der vil løbende komme lidt fugt fra vaskemaskine/tørretumbler antager jeg? Og tøj som hænger til tørre.. men jeg har som nævnt hængt fugtstyrret ventilator op.. håber det kan holde det ved lige..
Der vil være masser af vand når du starter...
Så tror ikke du er i tvivl om når der begynder at være tørt....
Den afgivne mængde vand aftager jo efterhånden som det bliver tørt...

Og jo en tørretumbler afgiver fugt.. men ikke voldsomt meget, hvis den er ordentligt installeret... er det en kondens eller er det med afblæsning ud i det fri?
Tørretumbleren kører kun kortvarigt mens du skal lade affugteren køre kontinuert...

Kan du få en fugtmåler er det jo nok det mest sikre for at checke om du har det hele med....
Jeg ved dog ikke hvor meget man skal kunne tørre rummet ned til....

MVH Njord
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også