fortolkning af Siks meddelelser

Elinstallaioner
nr. 21/09

1 ”Ved en meget begrænset udvidelse eller ændring af en installation, f. eks. installation til et par stilslutningssteder, stikkontakter eller lignende eller brugsgenstande, tillades det, at beskyttelseslederen udelades, hvis der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, forudsat at udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse med HFI- eller HPFI-afbryder.”
2 ”Beskyttelsesleder bør dog fremføres, hvor det er praktisk muligt”

1 Vil det sige, at beskyttelsesleder kan udelades og ikke er lovpligtig, og antallet af installerede stikkontakter eller brugsgenstande ikke har nogen begrænsning i følge loven, hvis udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse med HFI- eller HPFI-afbryder ? Og gælder det kun for boliger opført før 1. april 1975 ?

I dette eksempel, i en bolig opført før 1. april 1975, er der installeret HFI afbrydere. Der udvides med ca. 8 stikkontakter indendørs. Betyder der noget hvis nogle af disse stikkontakter er installeret i et køkken ?

2 Beskyttelsesleder bør dog fremføres, hvor det er praktisk muligt
Beskyttelsesleder findes i dette eksempel ikke, men kan føres frem med et 2,5 mm2 enkeltleder kabel

Hvis der fremføres beskyttelsesleder, er stikkontakters forbindelser til denne beskyttelsesleder herefter lovpligtig ?


Rudi
Elinstallaioner nr. 21/09 1 ”Ved en meget... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1 Men en 55 år gammel tavle installation, kan den forsynes med en ny 10 A sikringsgruppe, eller er løsningen en ny tavleinstallation ?
2 En alm. stikkontakt. Den kan bruges til alle andre apparater, så den skal vel være jordforbundet ?
Tak for svar

Rudi

1. Der kan sikkert sættes en moderne udvidelse på din tavle, så der er plads til en ny gruppe og evt. 2 polet PFI relæ. Så skal der særskilt kabel ud til fryser.

2. Jeg mener den skal beskyttes på anden måde end HPFI. Men da dit hus er fra før 1975  er der som vi har gennemgået ikke nogen krav. Og den skal "bare" anbringes så den NORMALT ikke bruges til noget andet
A. Men hvis problemet er at du nu har HFI og den slår fra når tordenvejr nærmer sig Sjælland fra vest, så kunne det hjælpe at montere en HPFI.
B. Er problemet at der er overgang i andre dele af installationen, kunne det hjælpe at få det rettet.
C. Kunne du sikkert noget billigere få en billig indbruds alarm f.eks. S5 fra SIKKERHJEM. (Forhandles bl.a. i XL byg). Den kommer med meddelse på din mobil, hvis der er strømsvigt og indbrud naturligvis.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Siden vi fik HPFI relæer på, har de aldrig slået fra i tordenveje.
Jeg har tavlen delt op, så der er 2 HPFI, det ene tager bla. alt udvendigt (udendørs lys, stik, samt garage) samt hårdehvidevarene.(undtagen køl og frys)
Så det relæ fryser og køleskab køre på, tager udelukkende andre ting indendørs.

Så jeg synes ikke det er umagen værd at lave et specielt stik til fryseren..
Få monteret et HPFI relæ.


Vi prøver igen, i morgen --
Det er også min erfaring Je_ns

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Meddelelse om strømsvigt og indbrud, kan der lade sig gøre I forbindelse med en mobiltelefon fra stenalderen, der er uden internetforbindelse. Tak for ideen
Jeg har nu ikke haft oplevelsen, at HFI relæet lukker dybfryseren ned ved tordenvejr, indbrud kan skabe stor ravage og lukke alt ned

Hvad er forskellen på HPFI og PFI afbryder ?

Rudi
Hvis din telefon kan modtage SMS så kan den modtage besked. Så det tror jeg ikke er noget problem, det er da sådan jeg modtager og styrer 4 forskellige alarm systemer, med en gammel NOKIA.
Forskellen har jeg beskrevet 31/1 kl 20.53.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis