fortolkning af Siks meddelelser

Elinstallaioner
nr. 21/09

1 ”Ved en meget begrænset udvidelse eller ændring af en installation, f. eks. installation til et par stilslutningssteder, stikkontakter eller lignende eller brugsgenstande, tillades det, at beskyttelseslederen udelades, hvis der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, forudsat at udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse med HFI- eller HPFI-afbryder.”
2 ”Beskyttelsesleder bør dog fremføres, hvor det er praktisk muligt”

1 Vil det sige, at beskyttelsesleder kan udelades og ikke er lovpligtig, og antallet af installerede stikkontakter eller brugsgenstande ikke har nogen begrænsning i følge loven, hvis udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse med HFI- eller HPFI-afbryder ? Og gælder det kun for boliger opført før 1. april 1975 ?

I dette eksempel, i en bolig opført før 1. april 1975, er der installeret HFI afbrydere. Der udvides med ca. 8 stikkontakter indendørs. Betyder der noget hvis nogle af disse stikkontakter er installeret i et køkken ?

2 Beskyttelsesleder bør dog fremføres, hvor det er praktisk muligt
Beskyttelsesleder findes i dette eksempel ikke, men kan føres frem med et 2,5 mm2 enkeltleder kabel

Hvis der fremføres beskyttelsesleder, er stikkontakters forbindelser til denne beskyttelsesleder herefter lovpligtig ?


Rudi
Elinstallaioner nr. 21/09 1 ”Ved en meget... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo netop denne passus jeg henviser tili tidliger svar. Og den med at nye installationer (større) skal opfylde nutidig standard, har jeg ikke lige på strående fod en paragraf nummer til. Det er bare min opfattelse at det generelt står et eller andet sted.

Den der med medisinske apparater skal forstås således at der kan forekomme regler for disse som ophæver denne lempelse.

Nu er jeg jo ikke den endegyldige fortolker, men giver blot min forhåbentlig velbegrundede mening.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der står jo helt klart, at for medicinske apparater, som kræver jordledning, skal tilslutningsstedet være med aktiv jord. Punktum finale. For visse medicinske apparater, typisk for de apparater, som kommer i kontakt med patienten, gælder, at de skal være forsynet med jord. Det vil sige, det ikke er nok med H(P)FI, men med en jord.


fase

Fabrin: Ja det er jo klart og tydelig at der skal jordleder til disse apparater uanset lempelse omkring 1975. fik det måske ikke skrevet tydelig.
Det er mere min påstand om at der skal etableres jordleder i hele køkkenet ved en større udvidelse af installationen, subsidiært om det så kræves i hele huset.
Rudi:
Der var i øvrigt flere apparater der skulle have jordleder med fremme også før 1975 (bl.. vaskemaskiner og komfurer). Det eneste vi her taler om er stikkontakter.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu var det på ingen måde dit svar, jeg sigtede til, men for at præcicere det for hovsa.

Nej, hvorfor skulle det kræves i hele huset, fordi man laver køkkenet. Hvis ikke ledningerne er trukket i rør, ville en udskiftning kræve en udskiftning af installationen.

fase
takker alle for indlæg
Altså er boligen opført før 1. april 1975:
Installation af HPFI i stedet for HFI - afbryder gør ikke en manglende jordleder i el -installationen ulovlig, heller ikke i køkkenet, bortset fra, at komfur, vaskemaskiner, opvaskemaskiner, fyr installationer, visse medicinske apparater osv, skal jordforbindes

Opdatering af installationen:
Ja, det kan være fornuftigt at jordforbinde alle stikkontakter i boligen, hvis praktisk muligt, på trods af tidligere installation af HPFI afbryder

Da jeg ikke ved, om en bolig er forsynet med et ulovligt installeret HFI- relæ, vil jeg gerne vide:
I hvilket årstal blev HPFI- relæer lovpligtige, og hvornår blev det ulovligt af installere "almindelige" HFI relæer ?

Rudi
Annonce
Sakset fra SIK
"
Hvad er forskellen på en HFI- og en HPFI-afbryder?


Det har siden 1993 kun været tilladt at anvende HPFI-afbrydere i boliger.
##HFI-afbryderen er en ældre type fejlstrømafbryder
##HPFI-afbryderen er til forskel fra HFI-afbrydere i stand til at detektere, hvis der er en fejl i et apparat med indbygget elektronik, f.eks. computer, vaskemaskine eller mikrobølgeovn, som medfører en pulserende fejlstrøm
##HPFI-afbryderen er tillige mere modstandsdygtig overfor transienter (spændingsimpulser med højere spænding). HPFI-afbrydere er typisk mindre følsomme overfor tordenvejr, indkobling af mindre kapasitive belastninger etc.

Der er således mindre risiko for uønskede udkoblinger i en installation med HPFI-afbryder, og risikoen for at komme hjem fra ferie til en fryser, der er afbrudt pga. tordenvejr, minimeres."

Vi prøver igen, i morgen --
HPFI afbryderen er, i modsætning til HFI afbryderen, konstrueret så en jænvstrøm ikke driver sumstrømstransformeren i mætning og dermed sætter den ud af virkning. Det betyder, som ovenfor anført, at der kan optræde en DC fejlstrøm, som så ikke kan sætte relæet ud af virkning. HPFI relæet er også mindre følsomt over for de ting, som er nævnt ovenfor.
Med hensyn til fryseren kan man oprette en gruppe, som ikke er forsynet over HPFI relæet, men forsynet med egen jordledning.

fase
Hvis der oprettes en særskilt el-forbindelse til frysere, køleskabe o. l. uden om HFI eller HPFI afbryder
Skal stikkontakter så være indrettet til kun at kunne tilsluttes disse apparater ?
Forudsætter en sådan forbindelse oprettelse af en ny sikringsgruppe ?
Eller ny tavle ?
60 år gammel tavle installation

Rudi
Hvis du laver en særskilt stikkontakt til din fryser uden om H(P)FI relæet, er du selvfølgelig nødt til at have gruppe, som ikke er omfattet af H(P)FI beskyttelsen. Stikkontakten er en almindelig stikkontakt.

fase

Der står i 801 at denne stikkontakt til dette særlige formål (frysere f.eks.) skal sikres på anden måde f.eks. PFI. Og det omfatter så en bedre jordforbindelse end ellers. Og så kan det kun lade sig gøre med en særskilt gruppe.
Stikkontakten skal ikke indrettes sådan at den ikke kan bruges til andet men skal " anbringes så den normalt ikke bruges til andet."
Forskellen på FI og HFI var noget med følsomheden. HFI 0,03 A (30 mA) FI kunne være 0,3A eller 0,5 A (300 mA / 500 mA ) Det samme forhold gør sig gældende med PFI og HPFI

Nu er hele denne tråd kun en fortolkning af en meget lille del af Stærkstrøms bekendgørelsen, nemlig § 801 der omfatter særlige forhold ved boliger. Der er en meget lang række almindelige bestemmelser der også skal overholdes i boliger, men som ikke fremgår specifik af § 801. Ligesom andre paragraffer omhandler f.eks. bad eller svømmebasiner som også kan forekomme i boliger. Så helt let er det ikke uden en indgående forhåndsforståelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis