hulmursisolering / fugt problemer

Hejsa.

går lidt med tanker om hulmursisolering af mit hus fra 1945, har pillefyr så besparelsen er nok ikke voldsom, men indeklimaet tæner jeg kan blive noget bedere af det.

men man kan jo læse mange historier om denne isoleringsform, med fugt / skimmel problemer efterfølgende.

så hvordan ved man om ens hus egner sig til hulmursisolering ?

er fugt problemer stadig et issue med nutidens metoder, eller er der vandrer historier fra fortiden ?

eller er det når det kommer op i en hvis isolerings tykkelse, problemerne kan opstå ?

stoler sjovt nok ikke på en pistol sælger fra div. firmaer, da de jo kun primært skal sælge og er altid skeptisk overfor den vejledning, med isolerings emner.

så kom gerne med input om overstående fra jeres erfaringer, som jeg måske kan rette mig lidt ind efter

 

Hejsa. går lidt med tanker om hulmursisolering... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det var ikke så mærkeligt at cement var en mangelvare til husbyggeri under 2. verdenskrig. Tænk på alle de bunkers der blev støbt i hele Europa, så det blev bestemt at det skulle forbeholdes "det gode formål"

Når man skulle starte et husbyggeri op på den tid, var det første man lavede en kalkkule. Det var et passende stort hul i jorden som så fyldtes med brændte kalksten f.eks. fr Mønsted eller Dugbjerg. Der blev så puttet vand på hvorved det sydede og boblede. Man "læskede" kalken. Når det var læsket færdig i løbet af en dags tid, skulle det overdækkes for at det ikke skulle begynde at hærde op. Denne grødede masse  blev så blandet med sand og eventuelt mere vand, og det var så bindemiddel. I øvrigt et lidt mere elastisk bindemiddel end når der er cement med i blandingen. Det er så en af  årsagerne til huse kunne holde, selv om der  ikke var en sokkel ned til frostfri dybde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også