hulmursisolering / fugt problemer

Hejsa.

går lidt med tanker om hulmursisolering af mit hus fra 1945, har pillefyr så besparelsen er nok ikke voldsom, men indeklimaet tæner jeg kan blive noget bedere af det.

men man kan jo læse mange historier om denne isoleringsform, med fugt / skimmel problemer efterfølgende.

så hvordan ved man om ens hus egner sig til hulmursisolering ?

er fugt problemer stadig et issue med nutidens metoder, eller er der vandrer historier fra fortiden ?

eller er det når det kommer op i en hvis isolerings tykkelse, problemerne kan opstå ?

stoler sjovt nok ikke på en pistol sælger fra div. firmaer, da de jo kun primært skal sælge og er altid skeptisk overfor den vejledning, med isolerings emner.

så kom gerne med input om overstående fra jeres erfaringer, som jeg måske kan rette mig lidt ind efter

 

Hejsa. går lidt med tanker om hulmursisolering... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
godt med lidt personlige erfaringer.

syntes desværre stadig jeg mangler lidt svar :-(

hvornår er et hus egnet til hulmurs isolering ?

hvilke faktorer skal der være opfyldt for af undgå evt. fugt/skimmel skader ?
Det sikre valg er, hvis du ikke har fugt/skimmel nu, så lad det være som det er. Jeg tror ikke nogen kan sige med 100% sikkerhed, at der ikke vil komme problemer, også selvom det er usandsynligt.

Noget jeg først læste efter jeg have fået hulrums isoleret var omkring et hus, hvor mustenene skallede af. Det var noget med at stenenes overflade kunne optage fugt, og hvis der så kom en nat med godt med frost, frøs vandet i stenene og overflade sprang, før isoleringen frøs stenene ikke fordi varmen fra huset holdte dem over frysepunktet.
Hvad for nogen sten der så er gode og dårlige skal jeg ikke kunne sige, jeg har været ude og kigge på vores sten, det er hårdtbrændte sten fra 1965, og der ser overfladen ikke ud til at kunne suge fugt, så jeg føler mig rimelig sikker på det ikke sker her.

Men der er sikkert mange ting som kan ske, og du bliver næppe nogensinde sikker..
Jeg tænker også at hvis ydermuren evt. er for ringe pga. revner, skader mv. så muren kan suge fugt til sig, ville det måske være værd at overveje udvendig isolering i stedet for. Ved hulmursisolering vil ydermuren under alle omstændigheder blive kold.
det er klart af man aldrig ville kunne få en 100% garanti for der ikke kan ske noget :-)

men kunne jo sagtens være der er nogle facader som var mere tilbøjelige til og suge fugt efter isolering.

eller om det hele blot er et spørgsmål om ydermurenes tilstand sten/fuger.

men tænker der vel også skal være nogle ting opfyldt for inder murenes tilstand/evner.

Du kan starte med at læse den her, hvis du ikke har gjort det allerede.

https://www.bolius.dk/fugtproblemer-efter-hulmursisolering-23806/

Min farfars hus blev også bygget lige efter krigen, min morfars hus blev bygget under krigen, begge boliger havde det til fældes at fugerne stort set kun bestod af "sand" Jeg tror det var noget med at mørtel og cement var rationeret, i hvert fald er mursten i de huse fra den tid, dejlig nemme at rengøre. Selve murstenene er af en fin kvalitet.

Ps. Skorstenene var til gengæld mættet med fugt/sod - nok fordi man fyrede med tørv og brunkul.     

Frank, cementen var rationeret, men jeg tror ikke kalk var. Mørtel består af sand og kalk i forskellige blandingsforhold alt efter, hvad det skulle bruges til.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 25-01-2017 10:18
Frank, cementen var rationeret, men jeg tror ikke kalk var. Mørtel består af sand og kalk i forskellige blandingsforhold alt efter, hvad det skulle bruges til.

 

Gad vide hvad f..... murer (kalkværket) kommer i mørtlen idag (ud over kalk og sand) som bindemiddel for nyer mursten er da komplet umulig og rense - absolut ikke genbrugsvenlige   

 

Kalkværket kommer ikke andet end sand og kalk i mørtlen, og så kommer mureren måske lidt cement i f.eks. 8 til 10 dele mørtel og 1 del cement.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også