Skrevet af larswenneberg på 05-01-2017 15:36
okay så det vil sige man kan ikke få noget til at lyse eller køre vis der ikke er noget spændingsforskel
Nu har jeg tegnet lidt, og håer i vil se på det, vil gerne høre om man kan få stød hendholdsvis på den ene side der hvor jeg har tegnet manden og på den anden, hvor der er en "?"
Så håber jeg snart den er fesen ind! synes nemlig det er lidt svært og forstå, ved ik om i har en anden måde at forklare på vis nu
tusind tak for jeres tid, er virkelig taknemlig 
Ja, det er rigtig opfattet, at intet lyser eller kører, hvis der ingen spændingsforskel er.
Hvis du skiller nullen, der hvor du har tegnet det, er der ingen spændingsforskel, heller ikke hvis du tager fat i den løse ledning og står isoleret på f.eks. et tørt trægulv. Tager du nu fat i en jordledning, vil der være etableret forbindelse mellem dig og jorden. Kun fordi nullen er forbundet til jord i transformerstationen, vil du få et stød. Forbinder du nu de to nulledninger, har jordledningen og nullen samme potentiale, og du får ikke et stød. Det var så teorien uden at gå ind på Ohms lov, men ovenstående beskriver teorien bag nul_ og jordledning.
Den lampe, du har tegnet nærmest gruppeafbryderen er jo forbundet til fase og nul og derfor vil den lyse, og du får ingen stød ved at røre ved nullen, hvor i mod du får stød ved at røre ved fasen. Du ved også at der bliver talt om lysnettet har en spænding på 230V. I virkeligheden er der tale om en spændingsforskel på 230V.