Spørgsmål til spole

Hej.
Vil virkelig gerne vide hvad en spole har at gøre i en armatur
En alm. Spole
En HF spole

Hvad vil der fx ske vis du kører uden om spolen, vil armaturet så kunne lyse?
Håber nogle vil svare på mit spørgsmål 😉
Hej. Vil virkelig gerne vide hvad en spole har... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

okay så det vil sige man kan ikke få noget til at lyse eller køre vis der ikke er noget spændingsforskel

Nu har jeg tegnet lidt, og håer i vil se på det, vil gerne høre om man kan få stød hendholdsvis på den ene side der hvor jeg har tegnet manden og på den anden, hvor der er en "?" 

Så håber jeg snart den er fesen ind! synes nemlig det er lidt svært og forstå, ved ik om i har en anden måde at forklare på vis nu tusind tak for jeres tid, er virkelig taknemlig

Skrevet af larswenneberg på 05-01-2017 15:36

okay så det vil sige man kan ikke få noget til at lyse eller køre vis der ikke er noget spændingsforskel

Nu har jeg tegnet lidt, og håer i vil se på det, vil gerne høre om man kan få stød hendholdsvis på den ene side der hvor jeg har tegnet manden og på den anden, hvor der er en "?" 

Så håber jeg snart den er fesen ind! synes nemlig det er lidt svært og forstå, ved ik om i har en anden måde at forklare på vis nu tusind tak for jeres tid, er virkelig taknemlig

Ja, det er rigtig opfattet, at intet lyser eller kører, hvis der ingen spændingsforskel er.

Hvis du skiller nullen, der hvor du har tegnet det, er der ingen spændingsforskel, heller ikke hvis du tager fat i den løse ledning og står isoleret på f.eks. et tørt trægulv. Tager du nu fat i en jordledning, vil der være etableret forbindelse mellem dig og jorden. Kun fordi nullen er forbundet til jord i transformerstationen, vil du få et stød. Forbinder du nu de to nulledninger, har jordledningen og nullen samme potentiale, og du får ikke et stød. Det var så teorien uden at gå ind på Ohms lov, men ovenstående beskriver teorien bag nul_ og jordledning.

Den lampe, du har tegnet nærmest gruppeafbryderen er jo forbundet til fase og nul og derfor vil den lyse, og du får ingen stød ved at røre ved nullen, hvor i mod du får stød ved at røre ved fasen. Du ved også at der bliver talt om lysnettet har en spænding på 230V. I virkeligheden er der tale om en spændingsforskel på 230V.

fase
Okay.... så det vil sige sådan du beskriver det første afsnit vil det sige, at tager jeg fat i nullen der hvor jeg har tegnet den, så får jeg ikke stød fordi der ikke er en spændingsforskel korrekt??
Men hvis jeg tager fat i en jordledning vil der være etableret forbindelse mellem mig og jord, men går ud fra at jeg både skal røre ved nul og jord, da der heller ikke er spændingsforskel vis jeg bare røre ved jord.
Man kan også vende det om og sige, at der skal være spændingsforskel før man kan få stød, er det korrekt.
MVH. Lars
Skrevet af larswenneberg på 05-01-2017 19:15
Okay.... så det vil sige sådan du beskriver det første afsnit vil det sige, at tager jeg fat i nullen der hvor jeg har tegnet den, så får jeg ikke stød fordi der ikke er en spændingsforskel korrekt??
Men hvis jeg tager fat i en jordledning vil der være etableret forbindelse mellem mig og jord, men går ud fra at jeg både skal røre ved nul og jord, da der heller ikke er spændingsforskel vis jeg bare røre ved jord.
Man kan også vende det om og sige, at der skal være spændingsforskel før man kan få stød, er det korrekt.
MVH. Lars

Du skal forstå det sådan, at du ikke kan måle en spændingsforskel, fordi modstanden mellem dine fødder og nullen er meget stor, den nærmer sig uendelig. Derfor vil spændingsforskellen ligge mellem dine fødder og nul, som jo er forbundet til jord ved transformeren. Her gælder Ohms lov simpelt hen.

Når du tager fat i en jordledning, har du også fat i nullen, fordi den er forbundet til jord i transformerstationen, altså har den samme potentiale som nullen. Du kan i din tegning tegne en ledning fra dine fødder til til transformerens jordledning, som har forbindelse til nulledningen.

Der skal ikke vendes noget som helst om. For at få stød skal der være en spændingsforskel, som er tilstrækkelig stor til at drive en strøm i gennem dig.

Har du bil? Hvis du kan svare ja til det, har du måske aldrig undret dig over, hvad der får lyset til at skinne. Ja, dit gæt er rigtigt 12 V spændingsforskel. Det driver også din varmeblæser, vinduesvisker, og hvad du ellers må have af forbrugere i din bil.

fase
Tror ik jeg forstår det helt.... men vi lade det ligge, for uanset synes jeg ik man kan få en helt præcis svar, og det kan jeg heller ikke på nettet. men det er nok bare mig der ikke kan fatte det!!! træls....
Forstår stadig ik hvordan man kan få stød ved at røre jordleder og nullen, da der ingen potionsiale / spændingsforskel er fordi begge ting er forbundet til jord (2 forskellige steder)
Og der liver skrævet der skal være en spændingsforskel for at få en stød.
Men tusind tak for jeres tid go aften
Annonce
Du får ikke stød af nullen eller jordledningen, men af fasen fordi du har forbindelse til nul eller jordledning.

fase

Din tegning er meget logisk, og understøtter både min og Fabrins forklaringer. Og jeg vil prøve at forklare det på en enkelt måde. Der skal både være spændingsforskel, og kunne gå en strøm af en vis størrelse.

Den ledning du rører ved når det er adskilt, er ikke en nulleder, du har jo netop adskilt den fra nullederen. Den har derimod potentiale på 230 v idet de 2 lamper er lige så gode ledere (i den her forbindelse ) som en almindelig ledning, og den du rører ved er nu bare en strømførende ledning. Lyseblå farve måske men farven alene ændrer ikke din smerte. hvis du rører noget andet  der er jordforbundet.
Der hvor du har spørgsmålstegnet er det forbundet til nulleder, og du får ikke stød. Så håber jeg du forstår den del.
Når vi skriver at du ikke får stød ved kun at røre en fase alene, så gælder det kun ved velisoleret gulv eller sko og at du ikke rører noget andet jordforbundet. Der er spændingsforskel, men på grund af den meget store modstand går der ingen eller ubetydelig strøm derfor mærker du ikke noget.

Står du i derimod samme situation i dit bad med våde fødder så er det en ganske anden sag, så har du jo forbindelse igennem fødder som om du havde rørt ved en jordleder. Så er der på samme måde en spændingsforskel, men modstanden er faldt fra måske 50-100 millioner ohm til under 100 ohm. så kan der i høj grad gå en strøm som du mærker. Strømmen igennem kroppen kan i 1. tilfælde måske være 0,0000046 A og derfor umærkelig medens det i sidste tilfælde kan være over 2 A. Strømmen igennem kroppen er farligt når det er over 0,030 A i over 1 sekund.
Det sidste er så hele grundlaget for skærpede regler i badeværelser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Okay, tusind tak til jer begge! er mega taknemlig for i bruger tid her inde. Nu er jeg med, og lige en sidste ting, hvor mere godt isoleret der er hvor mindre modstand? hvor bedre isoleret vi er fra jord, hvor højere modstand, for hvor højere modstand vi har i kroppen hvor mindre strøm kan er der, håber virkelig i siger det er rigtig haha....
Ja det efter spørgsmålstegnet er korrekt forstået. Du modsiger dig selv før spørgsmålstegnet.
Altså udtrykt kort:
Jo bedre vi er isoleret fra jord,
jo højere samlet modstand er der,
og der går så en mindre strøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
super! mega dejlig og få styr på!! tusind tak for hjælpen go weekend til jer begge
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis