Spørgsmål til spole

Hej.
Vil virkelig gerne vide hvad en spole har at gøre i en armatur
En alm. Spole
En HF spole

Hvad vil der fx ske vis du kører uden om spolen, vil armaturet så kunne lyse?
Håber nogle vil svare på mit spørgsmål 😉
Hej. Vil virkelig gerne vide hvad en spole har... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Spænding på nullen opstår når belastningen ikke er symmetrisk, fordi der går en strøm i nullen med deraf følgende spændingsfald i nullederen. Nullederen og PE lederen/jordledningen er kun samlet i kabelskabet, hvis der er givet tilladelse til nulling. Vi er inde på et område, hvor der indgår en del matematiske beregninger for beregning af nulstrømme, som er afhængig af belastningsformen, som kan være ohmsk, kapacitiv eller induktiv. Det vil nok føre for vidt at gennemgå det her.


fase
I en alm bolig er kommer der 3 faser og nul fra gravstenen og jord er jordet ved huset. Men vis du roder i en lampeudtag fx. Der sidder en 2P gruppe foran og du rører ved nullen, kan man så risikere og få en stød? Vis man kan svare på det? 🙂
I princippet bør du ikke kunne få et stød ved at røre nullen. Jordledningen må have en modstand til jord på 1666 Ohm, hvis der foran sidder et hpfi relæ, ellers er kravet til overgangsmodstanden maks. 2 Ohm.

fase

1. Du kan ikke mærke stød ved at røre ved nullen alene. Eller nulleder og jordleder.
2. Du kan ikke mærke stød ved at røre ved fasen alene, hvis du står i almindelige sko eller på trægulv f.eks.
3. Kommer du til at røre ved fase og jordleder får du et meget ubehageligt stød, men HPFI slår fra og det er ikke farlig for langt de fleste mennesker.
4. Men hvis du rører fasen med den ene hånd, og ved nullen med den anden så får du et meget farligt stød. I dette tilfælde slår HPFI nemlig ikke fra. Så er det ordkløveri om man siger at fasen støder eller nullen, for det er begge der skal til i dette tilfælde for at få stød.
Da man  normalt ikke sådan kan planlægge sine "uheld" altså hvor man kommer til at røre, så er det sikrest at slukke inden man piller ved noget.
PS Hvis nul ledninger er adskilt i et lampested, er det kun en af dem der leder tilbage til sikringsgruppen. Hvis der længere fremme i installationen er et eller andet tændt på denne gruppe, vil de resterende lyseblå ledninger få spænding, på grund af forbindelse igennem f.eks. en lampe. I det tilfælde kan de lyseblå ledere saagtens give alvorligt stød, men så kan vi vel ikke kalde dem nulleder men blot ledninger.
Men det kunne være interessant at vide hvorfor du gerne vil lidt ind i de teorier. Er det et væddemål, eller er det almindelig videns opsamling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kigger med fra sidelinjen og vil gerne annerkende de rigtig gode svar der kommer fra EV og Fabrin. Det er lærerigt at læse med, og viser en faglig indsigt.
Tak.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Chr. mange tak for roserne. Det er sommetider svært at finde grænsen for, hvor langt man skal gå i den teoretiske udredning. Du plejer nu også at deltage med nogle indlæg, hvis teoretiske udledninger, jeg læser med stor glæde.

fase
@Fabrin:
Tak for de pæne ord. Det glæder mig at også jeg kan bidrage til glæde for andre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak tak. Ja det bliver en korn teoretisk, men jeg fornemmede at trådstarter ikke bare var hjulpet med et NEJ eller JA. For det ville selvfølgelig være mærkeligt hvis fabrikanter satte en dyr spole i armaturer uden at der var en grund til det. Netop fordi vi ikke ved hvad grundlaget er for spørgsmålet, spurgte jeg trådstarter i mit sidste svar hvad årsagen er til at stille spørgsmålet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej. Jeg er bare meget nysgerrig ang strøm, så det er bare derfor. Synes det er mega spændende.
Men Erik, det er det jeg ikke helt forstår med nullederen, hvis du fx tager en fatning sætter 2 ledninger i, så sætter du en fase på den ene og sætter en pære i, vil man så kunne få stød ved at røre ved den anden ledning? Fordi strømmen render igennem pæren men kommer ik tilbage til jord så derfor lyser den ik. Vis du så har en rigtig god jordforbindelse og du røre ved den, er man vel selv blevet til nullen og pæren vil lyse? Har hørt. Det er vel det du mener med vis der er noget der er tændt så kan du godt få stød ved at røre den blå🙂🙂
I grunden er det uhyre simpelt. For at pæren skal kunne lyse kræver det, at der går en strøm. Forestil dig at nullederen ikke er forbundet til jord i transformerstationen, så kan du ikke få stød ved at røre ved enten fase eller nul, men kun hvis du rører ved begge ledninger på samme tid. Vi skal skelne mellem nul og jord/PE. Du nævner i dit eksempel, at vi forestiller os at fasen er tilsluttet den ene pol i fatningen men nullen er ikke tilsluttet. Pæren kan ikke lyse, fordi der ikke er nogen spændingsforskel på de to poler. Hvis du nu tager fat i den ledige pol og nullen, bliver du og pæren brugsgenstande, og den med den højeste modstand får den højeste spænding over sig. Du behøver ikke at have forbindelse til jord, men vil få et ordentlig rap over nallerne. måske vil du ikke være i stand til at fortælle om din erfaring. Grunden til, at nullen er forbundet til jord på transformerstationen, er man ønsker at have en fast reference til at definere spændingerne ud fra.
Hvis du har en rigtig god jordforbindelse kan du få pæren til at lyse ved at forbinde til jord.
Når el-mand skriver, at man kan få stød ved røre ved nullen, hvis den er skilt ad i en samling, er det fordi der nu ikke er en nul, når den er skilt ad.
Du kan nemt se sammenhængen ved at tegne forbindelserne på et stykke papir.

fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis