Varmtvandsbeholder har fået vand - termostat kortsluttet?

Den 22. december gik der hul på en rørsamling i mit viktualierum. Jeg fik lukket vandet, og 23. december var der så en vvs'er, som skiftede det (ikke skjult rør, så ingen forsikring).

I går var vi så ude af huset hele dagen, og vi kom hjem om aftenen. Om natten var jeg oppe for at skifte den mindste, og jeg bemærkede at vandet i bedste fald var lunkent. Jeg var træt, gik i seng - vi ser på det om morgenen.

Om morgenen var der stadig intet varmt vand, og jeg kiggede på fyret om der var en tidsindstilling på vandet. Det var der ikke - men der var vådt på gulvet! 30-40 centimeter før det sted jeg havde fået skiftet et rør den 23. sidder der en hane og overtryksventil, som sidder lige før varmtvandsbeholderen. Samlingen efter denne hane stod og dryppede ned i varmtvandsbeholderen, som så dryppede videre ned på gulvet.

Jeg tror vandet har kortsluttet eller forstyrrer målingen. Hvis jeg trykker "+" på mit Vaillant fyr, viser den at beholder temperaturen er 100-123 grader (det svinger meget hurtigt op og ned). Varmtvandsbeholderen er forbundet med fyret og er af mærket Metro. Jeg kan dog ikke finde nogen information på nettet om hvordan jeg kan fjerne skjoldet for at se om der er vådt inde i. Findes der en manual eller lignende online? Jeg har ikke kunnet finde en.

Tak

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo da starte med et sørge for at vandet ikke fortsat løber ned i noget elektronik. Måske en spand under eller noget lignende. Måske bliver det så i orden igen når det bliver tørt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 26-12-2016 00:54
Du kan jo da starte med et sørge for at vandet ikke fortsat løber ned i noget elektronik. Måske en spand under eller noget lignende. Måske bliver det så i orden igen når det bliver tørt.

 

Jeg har tapet en plastikpose under. Der er maks 4 centimeter mellem hane og varmtvandsbeholder, så desværre ingen plads til spand Men jeg ville nu åbne den for at være sikker på der ikke ligger vand. Hvis jeg kunne få en klud derind tørrer det nok noget hurtigere. Men den siger stadig underlige målinger.

 

Nå fik pillet nogle låg af. Har tørret så godt jeg kunne ,men der hvor ledningen går ned er der altså vand, og det lader til der er et stykke til bunden. Jeg synes ikke jeg kan finde en tegning der viser hvad der sidder hvor, så ved ikke rigtigt hvad der er dernede. Elektronik, eller er det bare ledninger til en temperatursensor?

 

Hej, god bagjul.

Der sidder nok en form for et dykrør nede under kappen hvor temperatursensoren er proppet i.

Efter billederne at dømme, ser det ud til der gennem tiden er løbet rigtig meget vand ned i den kappe. Det holder føleren ikke til i længden og derfor er den sikkert tæret op (afbrudt). Der skal desværre nok en ny til og vandspildet stoppes.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 26-12-2016 12:35
Hej, god bagjul.

Der sidder nok en form for et dykrør nede under kappen hvor temperatursensoren er proppet i.

Efter billederne at dømme, ser det ud til der gennem tiden er løbet rigtig meget vand ned i den kappe. Det holder føleren ikke til i længden og derfor er den sikkert tæret op (afbrudt). Der skal desværre nok en ny til og vandspildet stoppes.

 

Hej, i lige måde.

Det lyder meget sandsynligt. Men tror du den simpelthen er tæret op, eller kan den måske midlertidigt være helt våd, og derfor giver den helt forkerte målinger? Uanset hvad må konklusionen være, at kappen skal af. Så er jeg ekstra glad for man har valgt at køre alle rørene direkte henover, så alt skal pilles fra hinanden... En dejlig lille julegave.

Satser på huset ikke sprænger i luften hvis jeg venter til det ikke er helligdag længere med at ringe til en vvser

Vh

 

Annonce
Prøv at trække føleren op af lommen og se om det efter en afkøling, ændrer på den temperatur kedlen viser. Der er en change for at føleren er defekt p.g.a. fugt.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 26-12-2016 12:51
Prøv at trække føleren op af lommen og se om det efter en afkøling, ændrer på den temperatur kedlen viser. Der er en change for at føleren er defekt p.g.a. fugt.

 

Er det denne her du snakker om?

 

Ja, det ser ud til at være føleren. Prøv, når den er kølet lidt af, om kedlen viser en lavere temperatur. Lad evt. føleren tørre lidt. Changen for at den er defekt er stor.

fase
Skrevet af pkofod på 26-12-2016 12:46
Hej, i lige måde.

Det lyder meget sandsynligt. Men tror du den simpelthen er tæret op, eller kan den måske midlertidigt være helt våd, og derfor giver den helt forkerte målinger? Uanset hvad må konklusionen være, at kappen skal af. Så er jeg ekstra glad for man har valgt at køre alle rørene direkte henover, så alt skal pilles fra hinanden... En dejlig lille julegave.

Satser på huset ikke sprænger i luften hvis jeg venter til det ikke er helligdag længere med at ringe til en vvser

Vh

 

Efter fejlbeskrivelsen er det nok en NTC modstand der sidder i dykrøret. Når den har en høj indre modstand (er afbrudt) tror fyret der skal lukkes for vandet til VVB idet temperaturen er over sætpunktet, omvendt vil fyret sikkert lukke vand gennem VVB'ens spiral når modstanden bliver lavere og sikkert også hvis de to ledninger bliver lagt sammen (på eget ansvar hvis det forsøges ).

 

Under alle omstændigheder er sensoren uden tvivl så øg, det kun er en udskiftning der får genetableret den rette virkemåde. Fyret springer ikke i luften, det nægter kun at lave varmt vand efter hvad du forklare.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har slukket for termostaten (drejet den helt til venstre) på fyret, og trukket føleren op. Umiddelbart ændres temperaturen ikke når jeg har måleren hevet op. Jeg har slukket for en sikkerheds skyld. Hvis den pludseligt skulle begynde at måle lufttemperaturen skal den jo helst ikke stå og varme og varme og varme!

Jeg tror jeg forstår hvordan de forskellige ting hænger sammen nu. Det eneste jeg i tvivl om er når i siger dykrøret. Er det der jeg hev måleren op fra? Hvis der rør er fyldt med vand, så skal det vand vel ud, korrekt?

Nå, uanset hvad vil jeg ringe til den vvs'er der var for at lave det rør jeg nævnte. Så må de jo komme med et bud. Godt penge hænger på juletræerne (eller nowet) Hvis det blot er den der er defekt, er det så en større operation? Eller skal de bare klikke fronten af fyret, hive en ledning ud og sætte en ny i?

(ps når du siger hvis de to ledninger bliver lagt sammen, er det så de ledninger som ende nede i den dims jeg lagde et billede op af?)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis