Varmtvandsbeholder har fået vand - termostat kortsluttet?

Den 22. december gik der hul på en rørsamling i mit viktualierum. Jeg fik lukket vandet, og 23. december var der så en vvs'er, som skiftede det (ikke skjult rør, så ingen forsikring).

I går var vi så ude af huset hele dagen, og vi kom hjem om aftenen. Om natten var jeg oppe for at skifte den mindste, og jeg bemærkede at vandet i bedste fald var lunkent. Jeg var træt, gik i seng - vi ser på det om morgenen.

Om morgenen var der stadig intet varmt vand, og jeg kiggede på fyret om der var en tidsindstilling på vandet. Det var der ikke - men der var vådt på gulvet! 30-40 centimeter før det sted jeg havde fået skiftet et rør den 23. sidder der en hane og overtryksventil, som sidder lige før varmtvandsbeholderen. Samlingen efter denne hane stod og dryppede ned i varmtvandsbeholderen, som så dryppede videre ned på gulvet.

Jeg tror vandet har kortsluttet eller forstyrrer målingen. Hvis jeg trykker "+" på mit Vaillant fyr, viser den at beholder temperaturen er 100-123 grader (det svinger meget hurtigt op og ned). Varmtvandsbeholderen er forbundet med fyret og er af mærket Metro. Jeg kan dog ikke finde nogen information på nettet om hvordan jeg kan fjerne skjoldet for at se om der er vådt inde i. Findes der en manual eller lignende online? Jeg har ikke kunnet finde en.

Tak

Den 22. december gik der hul på en rørsamling i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du er så heldig at termoføleren skulle komme til at vise noget under 100°C, så sker der ikke andet end at du kan være så heldig at få varmt vand, hvis vandet bliver varmet op fra kedlen. Det kan ikke blive varmere end kedelvandet. Er det en elektrisk vandvarmer så sluk. Dykrøret er det rør, som føleren sad i. Det skal du selvfølgelig have tømt og tørret, så sætter du/får sat en ny føler i, og du burde være kørende igen.
De to ledninger, som nitter foreslår at sætte sammen, er de to ledninger, som kommer ud af føleren, og som er vist på dit billede.

fase
Skrevet af pkofod på 26-12-2016 13:38

Jeg har slukket for termostaten (drejet den helt til venstre) på fyret, og trukket føleren op. Umiddelbart ændres temperaturen ikke når jeg har måleren hevet op. Jeg har slukket for en sikkerheds skyld. Hvis den pludseligt skulle begynde at måle lufttemperaturen skal den jo helst ikke stå og varme og varme og varme!

Jeg tror jeg forstår hvordan de forskellige ting hænger sammen nu. Det eneste jeg i tvivl om er når i siger dykrøret. Er det der jeg hev måleren op fra? Hvis der rør er fyldt med vand, så skal det vand vel ud, korrekt?

Nå, uanset hvad vil jeg ringe til den vvs'er der var for at lave det rør jeg nævnte. Så må de jo komme med et bud. Godt penge hænger på juletræerne (eller nowet) Hvis det blot er den der er defekt, er det så en større operation? Eller skal de bare klikke fronten af fyret, hive en ledning ud og sætte en ny i?

(ps når du siger hvis de to ledninger bliver lagt sammen, er det så de ledninger som ende nede i den dims jeg lagde et billede op af?)

Temperaturen i VVB ændres ikke idet føleren formodentelig er afbrudt.

Den begynder nu nok ikke og varme varme på luftens temperatur, når det ikke sker på det efterhånden kolde vand i VVB.

Dykrøret er det du har hevet føleren op af og skal nok tørre ud af sig selv i løbet af det næste dægn hvis du får held af og få varme på VVB. Ellers må du hjælpe til med et stykke køkkenrulle uden og efterlade noget i dykrøret.

Ja pengene hænger på træerne grundet de høje varmegrader vi har haft indtil videre denne vinter. 

Føleren skal helt sikkert skiftes med ledning og det hele.

Formodentelig vil det give varmt vand i VVB hvis du lægger de to ledninger sammen inde ved fyret. Husk lige og holde øje med vandtemperaturen mens du varmer vand i VVB, idet du så ikke får varme i radiatorene igen før de skilles. Men igen, det er på eget ansvar hvis du prøver det lille nummer.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for jeres svar. Nu har jeg hevet vandet op af røret med en lampeledning som jeg hev ledningerne ud af. Drak ikke vandet

Føleren har det dog ikke så godt tror jeg. Den viser 115 grader.
Føleren er skiftet og nu virker alt. Samlingen ved sikkerhedsaggregatet kunne ikke reddes. Metallet på aggregatet var nærmest skørt. Det knækkede i hvert fald under meget forsigtigt forsøg på at skille samlingen, så det blev erstattet med et nyt. Tak for hjælpen.
Skønt, det siges også man dufter bedst efter et varmt bad.

Godt nyår.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis