Søger Hjælp til at koble en 1-10v dimmer til 3-400w highbay lamper

Hej Alle, Er lige ankommet her på siden har, og mit P.t. største og vigtigste problem er at få sat en dimmer på en led lampe...
Jeg har en masse billeder af mit problem tegnet og forklaret + den originale skitse af dimmeren.
Men jeg kan ik lige finde ud af at uploade dem...?
Så....måske det er mit primære problem - LOL

Mvh Moon ??
Hej Alle, Er lige ankommet her på siden har, og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nå endeligt lykkedes det, nu kan jeg uploade billederne, og jeg ville sætte kæmpe meget pris på hvis der er en af jer hajer der ku tegne og fortælle lidt for mig fordi jeg er ikke sikker på hvordan den sk.. dimmer skal tilsluttes.

seriøst det er første gang jeg forsøger på et sådanne projekt, og jeg vil helst ik brænde lamperne af så hvis der er en af jer der 100% sikkert ved hvilkven ledning der skal hvorhen ville jeg sætte stor pris på en god forklaring som en som mig uden erfaring herom kan forstå...

p.s. tak for hjælpen indtil videre, det er virkeligt fedt at i gider brug jeres tid!!

- men da forslagene ikke er ens bliver man jo i tvivl..

det her er nok ik rigtigt, men de to ledninger der går fra driveren til Dimmeren er de eneste ledninger fra driveren. Som jeg har forstået det så skal de øverste 2 (blå&rød) ik sidde der men der skal istedet sættes en ledning der fører strømmen fra vægen, men hvor skal den ledning som normalt er den hvor man fører strømmen ind i driveren så sættes hen....?
Her kan i se Dimmerens originale schematic fra producenten, og det aller sidste billede er et som sælgeren sendte mig hvor de prøvede at forklare mig hvad der skulle hvor. Da jeg ik helt forstod det de skrev har jeg tegnet med rødt og sort derpå med spørgsmål, som jeg aldrig rigtig fik noget svar på....
Mn det håber jeg jo at i kan hjælpe mig med....?

Mvh Moon ??
Der er da ingen uoverensstemmelse mellem el-mands og min beskrivelse. AC in- L og AC in- 0 er de to ledninger fra din stikontakt. Ligeledes er L og N de klemmer, som forbindes til fase og nul, det er vist som punkt 3 og 4 på din tegning. Jeg vil anbefale dig, at du laver en fælles ledning til stikkontakten, så du kan holde styr på, hvad der fase og nul. Sæt det sammen i et par kronemuffer, hvis der er plads i kassen. Du har stillet spørgsmålet: This wire goes where to? Svaret er, at det er ledningen til stikkontakten. Resten af forbindelserne er vist på diagrammet.
Du skal, som el-mand skriver, ikke danne dig billeder af, hvordan det kobles sammen, men montere en ledning ad gangen, så virker det.

fase

Så forsøger jeg at skære det i pap til dig:

-Strøm fra stikkontakt/lampeudtag skal fase (L-Brun/sort/grå) og Nul (N-Blå) ind i "L + N in", mærket 3 fra forhandleren.

-L-out fra dimmer, skal forbindes til L-in på din LED driver (brun ledning sammen med blå og gul/grøn, fra alukassen på din lampe), mens N på LED driver (blå ledning sammen med brun og gul/grøn, fra alukassen på din lampe) skal forbindes til N fra stikkontakt/lampeudtag. ej mærket fra forhandleren. Gulgrøn skal tilsluttes jord/PE i din stikkontakt/lampeudtaget.

-Signal til/fra dimmer skal forbindes i +/- 10V DC mellem dimmeren og LED driveren, mærket 2 af forhandleren
Husk at holde styr på plus (Blå) og minus (hvid)

-Sort og rød skal tilsluttes til LED lampen fra driveren, med rette fortegn (plus-rød/minus-sort)

Så er spørgmålet, om du har én driver til 2 LED paneler, eller 1 driver pr LED panel, så skal du tilslutte dem parallelt.
Den der er på billedet, er i stand til at trække 320W, så husk at tænke på tilstrækkelig med køling/ventilations mulighed, for skidtet bliver MEGET varm.

Hvorhenne har du planer om at bruge de her lamper? Det er MEGET kraftige lyskilder, hvis du trækker 300-400W LED!!!

Ok, det er super flinkt af jer og tak for AL den hjælp.
Det er nok bare mig der er kommet til at gabe over for meget, eftersom jeg ikke har et eneste gram erfaring mht til det her, jeg tror lige at jeg prøver at finde en der har bare lidt erfaring på området til at bistå mig i samlingen af det, da jeg ville blive pænt ked af at komme til at brænde noget af fordi at jeg har misforstået et eller andet... men jeg vender selvfølgelig lige tilbage når jeg har fået samlet skidtet.
Ekstra mange tak til dig Steensen for den udførelige beskrivelse og de skal bruges til at oplyse nogle store områder...
Tak guys!

Mvh Moon ??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis