Dobbelt stikkontakt slukker på begge kontakter

Hej LDS. Jeg har lige overtaget et hus, hvor der er en stikkontakt som driller mig lidt.

 

Når jeg trykker på højre kontakt tænder lyset. Trykker jeg så på Venstre kontakt så slukker lyset, og højre kontakt virker ikke.

 

Har sågar været så snedig at optage en video med det 

Den første er hvordan det ser ud bag stikkontakten, den sidste video er hvordan kontakterne virker.

1 : https://www.youtube.com/watch?v=nzGsZL_v4uA&feature=youtu.be

 

2 : https://www.youtube.com/watch?v=XUXAliFY4yU&feature=youtu.be

 

Håber der sidder nogle eksperter der venter på at hjælpe mig 

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tyder på, at du har en dobbelt korrespondance eller en kroneafbryder. Kunne du ikke sætte et billede af afbryderen ind i et svar. Helst af bagsiden og forsiden. Jeg kan ikke åbne dit link.


fase
Velkommen på LDS
Det du viser er ikke nogen stikkontakt. Det er en afbryder. Det er endda en dobbelt korrespondance afbryder. Og den er helt sikkert monteret forkert
Så det vi lige først skal vide er hvordan det skal virke.
Er det 2 lamper som kun skal tænde der på hver sin tangent, Eller er det 1 lampe som kun skal tænde/slukke på den ene tangent og så kunne tændes/slukkes et andet sted (det man kalder korrespondance tænding)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Here you go.

Skrevet af ev elmand på 12-12-2016 20:42
Velkommen på LDS
Det du viser er ikke nogen stikkontakt. Det er en afbryder. Det er endda en dobbelt korrespondance afbryder. Og den er helt sikkert monteret forkert
Så det vi lige først skal vide er hvordan det skal virke.
Er det 2 lamper som kun skal tænde der på hver sin tangent, Eller er det 1 lampe som kun skal tænde/slukke på den ene tangent og så kunne tændes/slukkes et andet sted (det man kalder korrespondance tænding)

 

Tak!

 

Den skal virke sådan at den skal tænde for 2 forskellige lamper.

 

Og derudover (da den sidder ved en trappe) skal den ene virke sådan at den kan tændes når man går ned af trappen og slukkes når man er kommet ned. Hvis det giver mening 

 

Kan du tage et billede af afbryderen ved den anden ende af trappen? Så kan vi måske gætte hvad farverne på ledningerne betyder.

Jeg er ret sikker på at sort er til lampen, Brun er P og blå er N.

Men kan da godt lige skille det ad hvis det er

På video kan jeg se at det er monteret noget atypisk. Der går et sort til faseklemme på stikk. og videre op til yderste og med lus til midterste klemme.
Så ser det ud som om der er 2 brune i venstre klemme nederst.
Det får mig til at spørge om din stikkontakt under virker, uanset hvordan afbrydere står, både denne og den neden for trappen.
Min mistanker er at den sorte i stikkontakt skulle have været brun.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her er afbryderen nede for enden af trappen

Nej den virker ikke altid nede, når den ikke virker heroppe (lige som på videoen) virker den heller ikke nede håber det giver mening
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis