Gulvvarme med elvandvarmer

Hej LDS

Jeg er ved at bygge nyt kolonihavehus. Huset er 60 m2 og der er fuldt fundament med 300 mm isolering og nedstøbte pex rør til gulvvarme (3 kredse). Der kommer 200 mm iolering i vægge og 250 i loft.

Gulvvarmen vil jeg lave således.

En elvandvarmer ( 30 l metro), så en gulvarmeshunt ( http://www.vvs-eksperten.dk/gulvvarme/sas-gulvvarmesaet-styring/til-centralvarme/sas-gv-3-kreds--max-2bar ). 

Istedet for elvandvarmeren, kan der så, med fordel, bruges en El-unit ( http://www.vvs-eksperten.dk/metro-el-unit-345211007--7000-type ) Kan ikke helt gennemskue det.

Nogen der har nogle erfaringer eller gode råd.

 

MVH

 

Peter Graff

Hej LDS Jeg er ved at bygge nyt kolonihavehus.... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv lige - - at spise brød til. Så stor en katastrofe er trådstarter slet ikke på vej ud i.

Der er ikke den store forskel på om det opvarmes med vand igennem f.eks. el-unit eller det er varmekabler der er nedstøbt. Fordelen er at det så er klar til varmepumpen når det bliver aktuel. Men det kommer jo an på forbrugsmønster.
Hvis i benytter kolonihavehuset "hele året" om sommeren, så er det naturligvis ok at have varme i gulvet over længere tid. Men varmen skal jo være tændt mindst 12-24 timer før i får glæde af det.
Og husk så at blande 25-30% glucol  (frostvædske) i vandet, når i slukker i 4-5 vintermåneder.
Noget helt andet er at efterhånden som der kommer mere vindenergi så tror jeg de politiske vinde blæser henad hvor strømprisen sænkes. Lige nu er det PSO afgift der fjernes.
En tommelfingerregel siger at der skal installeres 40-50 w pr. m2 i et velisoleret hus, så det skulle jo være mulig at varme det op med 2,4 Kw installeret effekt. Og hvis du har 3 x 400 V til rådighed så er en elvandvarmer typisk på 3,6 Kw Så en 30 l elvandvarmer kan sagtens gøre det.

Men du skal normalt have 2 pumper. En til at køre rundt med vandet i gulvvarme kredsen og en til at føre varmen hen til shunten. Det kunne være aktuel hvis du vælger en kombi vandvarmer.

Men måske kan termostaten og kontraventil fjernes i shunten (så du kun skal købe fordelerrør, pumpe og styring). Så kommer din vandvarmer til at være en del af kredsen, og termostat på vandvarmer kan så styre gulvvarmens fremløbstemperátur.

Når man ellers kører med termostaten og kontraventil er det fordi varmekilden altid ønskes med en højere temperatur på grund af varmt vand.

Det må du jo så lave ved siden af med en anden vandvarmer. ( Det er heller ikke godt med glucol i vandhanen)

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik...prøv at være bare en lillesmule realitisk , det kan ikke lade sig gøre med en metrovandvarmer på den lange bane , og der er absolut ikke noget der tyder på at el prisen falder , tværtimod , vindenergi er dyrt at lave.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Karl smart. Hvad baserer du din "realisme" på. Er der noget galt i udregninger, jeg synes mere det ligner som om man har alergi over for direkte elvarme.
Du kan sagtens have ret i din spådom om elpriser. Men den altovervejende del af elprisen er dog afgifter, Og PSO falder da væk nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har haft en 30L metro til at opvarme 35m2 med let gulvvarme. Det var som en midlertidig løsning til jeg fik pillefyret sat op. Jeg havde godt nok kun en fase på den. Det fungerede fint nok, men den var vel tændt halvdelen af tiden, så den slugte noget strøm. Det vil nok slide lidt mindre på den at have den på to faser, men regningen bliver jo det samme. Jeg havde kun en pumpe på. den i gulvvarmeshunten træk selv varmen fra beholderen.
Du kan nemt lave det med el vandvarmer. tror heller ikke det bliver vildt dyr i drift.

vandvarmeren skal være en del af gulv varme kredsen.
En pumpe og uden termostat
maks 35grader og frost væske i vandet.
Annonce
Hej,
Din løsning er bestemt ikke dum!
Da vi købte vores træhus for små 10 år siden var det totalt istandsat og med 300mm i gulve, 200mm i vægge og 250mm i loft til kip. Huset var på 64m2, og med vandbåren gulvvarme fordelt på tre kredse. I bryggerset sad to Metro-vandvarmere. Én til brugsvand og én til gulvvarme. Jeg mener de var på 60 - 80L.
Gulvvarmen fungerede fint. Vores totale el-forbrug så således ud:
På en sommerdag med gulvvarmen slukket, men køleskab, to mindre frysere, samt varmtvand i hanen og alm. El-forbrug brugte vi ca. 10 kWh i døgnet.
Med gulvvarmen tændt en kold vinterdag lå forbruget på ca. 25 - 30 kWh pr. Døgn.

Nu har vi bygget en tilbygning på 83m2 og installeret en luft/vand varmepumpe, der varmer 147m2 + brugsvand op.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Sørg for at have en fornuftig ekspansions tank/buffer tank/akkumulator på dit kredsløb, aht. de store temperatur sving du kan komme ud for på væsken, og sørg for at frost sikre dit anlæg til minus 20°C, aht. du så har taget forbehold for at sikringerne knalder i vinter halvåret, og anlægget ikke selv kan stare igen.
Dette gøres ved at blande ethyleneglycol (kølervæske) i kredsløbet, i minimum en 50% koncentration.

El-unit har fordel af at kunne integreres i gulvvarme kredsen, og bruge dens termostat til at holde fremløbs temperaturen.
Den har yderligere fordel af at kunne skaffes med større effekt end en alm. vandvarmer, så i opvarmnings fasen kan den knalde en del mere effekt ind, end hvad du kan med en vandvarmer, forudsat du kan få så meget strøm frem til dit kolonihave hus...
Yder mere, så er el-unit lavet til at holde f.eks. en motor varm i stand by, og deraf også sagtens kan samarbejde med glycol-opløsninger, hvor en almindelig vandvarmer er lavet til forbrugs vand.
Vælger du en vandvarmer alligevel, skal du være OBS på du ikke kan sælge den videre/flytte den over til varm vands beholder, så snart du har haft den mindste mængde glycol i den.
Med varme unit kan du sælge den videre, da den er beregnet "forurenet" vand, men selvf. stadigvæk ikke til almindeligt varmt forbrugsvand.

Selvfølgelig vil jeg råde dig til at bruge en luft-vand varmepumpe, men hvis du insisterer på "ren el", så er el-unit som du kalder den, det bedste valg med henblik på dit varme kredsløb.

Så skal du bare have en almindelig vand varmer til dit varme forbrugs vand ved siden af.


 

Ja da naturligvis en tryk ekspansions beholder og sikkerheds ventil. Det var rart der kommer nogen på banen med egen erfaring.
Når nu trådstarter stiller de 2 alternativer op med enten varme fra elradiatorer eller el/vand båren gulvvarme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for de mange svar.

Svarene er gået fra "Det kan ikke lade sig gøre" til "Det har jeg selv gjort".

Jeg har i går fundet ud af, at der faktisk er 2 i foreningen, som har lavet det og skal over at se deres. Begge bruger en alm. vandvarmer.

Jeg er klar over at det er billigere at sætte en luft til luft vamepumpe op, men jeg vil gerne slippe for vinden og lyden i huset og det vil jeg gerne betale idt for. En Luft til Vand er simpelthen for dyr at installere.

Jeg er kommet frem til at systemet skal indeholde følgende:

En vandvarmer http://www.vvs-eksperten.dk/vand/varmtvandsbeholder-2/metro-varmtvandsbeholder/el-vandvarmer/metro-el-vandvarmer-30-345166400

En 3-kreds pumpeshunt http://www.vvs-eksperten.dk/varme/gulvvarme/sas-gulvvarmesaet-styring/til-centralvarme/sas-gv-3-kreds--max-2bar

En ekspansionsbeholder http://www.vvs-eksperten.dk/varme/ekspansionsbeholdere/trykekspantionsbeholder/trykeksp-beholder-flad-18l

Jeg giver en tilbagemelding på hvad jeg når frem til. og tager nogle billeder.

MVH

Peter

Jeg ville gøre det lidt mere simpelt. Et 3/4" fordelerrør til frem og et til retur med alm manuelle 1/2" ventiler til afbalancering af kredsene. En pumpe til cirkulation og temperaturen stilles på vandvarmeren, der ikke behøver at være en af en dyre. Hvis den ikke holder to år, er der garanti. En 12 l ekspansionsbeholder, hvis vandvarmeren er 30l.En sikkerhedsventil. Autoudluftere placeret strategisk rigtigt - dvs på anlægets højeste punkter.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis