Ujævnt gulv/lægning af laminatgulv

Hej

Skal til at erstatte et gl. laminatgulv i vores køkken med et nyt. Bevares, det gl. var da ikke 100 % jævnt, men jeg er alligevel overrasket over, hvor skævt det underliggende gulv er, efter det gl. gulv er fjernet.

Det er opbygget med oprindeligt gl. gulvplanker, påsømmet masonitplader, et lag linoleum og så laminaten ovenpå. Lige nu er der kun masonit tilbage ovenpå plankegulvet. Midt i rummet, hvor gulvet er skævest og billederne taget, har der i sin tid været en opdeling af rummet, så der er selvfølgelig en eller andet form for samling under masonitpladerne.

Jeg er nu tvivl om, hvordan fremgangsmåden skal være. Producenten (Pergo) foreskriver maks. 2 mm ujævnhed pr. m. Jeg er langt over. Ca. 8-10 mm., hvor det er værst.

Kan jeg evt. trække noget spartel ovenpå masonitpladerne, eller er jeg nødt til at fjerne dem og starte helt forfra ved plankegulvet? Noget større arbejde end jeg lige troede, men omvendt skal det være i orden.

 


Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Skal til at erstatte et gl. laminatgulv i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen jacob,

Hvis du skruer drejegrebet ud i yderstillingen (prøv begge veje) skulle den forreste anlægsflade gerne løfte sig i forhold til skæret....du skal køre eet langt stræk, hvis du høvler frem og tilbage på et lille område vil skæret til sidst ikke nå gulvet (høvlen støtter på enderne).

Du behøver ikke fjerne køkkenskabe for at fjerne gulv. Du skærer blot et brædt over for hver cirka halve meter inde langs soklen, fjerner disse, understøtter med klodser lige bag soklen, saver hele gulvet væk, og lægger så en ny strø ind lige under soklen som du først skruer fast i gulvbrædderne og herefter understøtter. Nu kan du så bygge dit nye undergulv op og har samtidig mulighed for at tjekke isoleringen under gulvet, evt lægge fugtspærre osv...

Da jeg synes det er den rigtigste løsning kalder jeg andre for nødløsninger, men det er ikke ment nedsættende, og det kan såmænd være udmærket med spartel osv. Det er et temperamentsspørgsmål (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Seneste udvikling

Jeg kørte i xl byg og kiggede på en anden elhøvl. Endte med en Bosch pho 3100. Sikke en forskel! Den var faktisk i stand til både at larme SAMT høvle af gulvet

Jeg fik høvlet til på begge sider af den gl. reparation og gulvet viste sig at være nærmest plant efter dette. Der er ikke behov for spartling, da jeg holder mig inden for tolerancerne fra Pergo.

Det er en fin idé den med at save hvert 3-4 bræt. Den havde jeg ikke tænkt på. Vi overvejede faktisk at hive det gl. gulv op og lave gulvvarme, men droppede det igen, da nærmeste strø fra ligger 45 cm fra soklen til køkkenskabene. Eneste anke er, at vi har kælder under køkkenet. Der er derfor ikke rigtig noget ordentligt at klodse op på. Loftet i kælderen er sivmåtte på forskalling, så det vil ikke holde. Jeg vil være nødt til at lave en udveksling mellem strøen ude ved væggen og så den 45 cm fra soklen. Det er bare svært at komme til.

Men nu laves det uden gulvvarme. Er nødt til at lukke projektet ned, pga manglende tid i den kommende tid.

Jeg skal nok lægge nogle fotos ind af det videre forløb Tak for alle jeres bidrag!

Mvh. Jakob Jørgensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det var godt du fik fat i rigtigt værktøj (:
Selvtak jakob! Ja...der er jo et liv ved siden af renoveringsprojekter (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også